Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök

Hej

Tänkte be om råd för en nybörjare.
jag har läst en massa trådar här, med en massa bra info, men startar en ny så jag får en för mig själv :p

Jag skall ge mig ut som Bambi på hal is och ta mina första steg i skog och mark i vår/sommar, och söker nu tips och råd på ovan tre saker.

Ryggsäck, sägs vara tillsammans med kängor en viktig del att den passar och sitter bra, antar att det är sant.
Jag har inga direkta planer på begagnat, men om ni rekommenderar en modell och den går att finna i mycket bra skick till väldigt bra skick så går det så klart, men primärt är jag nog ute efter nytt.

Om jag kommer börja med turer själv eller 2 pers på 2-3 dagar där jag kommer bära samma saker oavsett jag är solo eller i grupp, vad behöver jag för storlek på säck (tänk på att jag har inte en pinal utom kläder och skor, som då skall passa och rymmas)
65 liter?

har här läst om en "Osprey Atmos AG 65" kan det vara nått? eller andra förslag
(och jo jag skall prova innan köp)

Till ovan kommer frågan OM nu 65 liter räcker hur långt ute i skogen kan en sådan volym räcka? upp till en vecka eller behöver man då två säcker? detta mer så jag kan bedömma behovet.

Vilken kniv rekommenderar ni? såg en post här på en "Mora Garberg" som kommer i vår, kan det vara nått? är det bästa sättet att göra eld med ett sådant där stål som ger gnistor, eller är det tändstickor som gäller?

Slutligen Fält/Camping-kök vad rekommenderas här, gas, eld (såg en film med ett lite rätt modernt kök som verkade ok) bensin?

Som ni kanske redan förstått tycker jag det är lite kul med prylar så om det kostar lite men är bra är det inget stort hinder men såklart billigt och superbra funkar också (köpte 3 olika brallor från itab nyligen)

har ni tips eller kan länka till saker skulle det uppskattas!
 
Jag rekommenderar dig att titta på youtube. Det finns massor av bra kanaler med realistiska tips. Här är några namn:

nagualero (talar engelska men bor i sverige) har en cool grej på g just nu
Survival Lilly
Matte Northice (talar svenska och har bra kommentarer ang. utrustning)
Joe Robinet Bushcraft (är ofta två och ibland solo, bra kommentarer och tips)

Finns många namn, jag nämnde de första jag tänkte på.


Själv skulle jag köra med 40 liter haglöfs vina ryggsäck och en 35 liter axelremsväska. Jag rekommenderar två separata då det blir lättare att komma åt grejerna. Men som ett tänk, lägret på rygg och resten på axeln.

Finns såklart ryggsäckar med en liknande lösning, men en sak är klar. Och det är att du som människa aldrig kommer bli nöjd. Så försök använda så mycket av det du redan har och läs och se produktrencentioner. Du kommer inte få en bättre upplevelse med dyrare grejer. Köp rätt färger och skippa en massa onödiga designelement.

En kniv är bara en kniv. Så kör på en 90 kroners mora från classe. Jag har fällt ett litet dött träd även med en sådan.

Väl ute på fält så vill du nog ha en yxa och såg... iaf titta på vad som finns på youtube. Det är en bra start.
 
Vilken säck du behöver vet du inte än, men att den sitter bra och komfortabelt på dig är A och O.

För volymen gäller alltid vad fyller din utrustning? En flyttlåda rutad invändigt med decimeterrutor ger dig utrustningens volymbehov.

Ett Exceldokument du själv skapar med din utrustning och dess vikter är bra för att jämföra med andra grejor.
En gramnogran köksvåg 1 g-5 kg kan du även bruka i köket.


Loppis och begagnade grejor är ett billigt sätt att komma igång. Bara när du brukar dina prylar kan du komma underfull med vad du vill ändra och förbättra.

Kniv, en enkel Mora är bland det bästa till mycket, att den är billig är ingen nackdel. Håll den skarp med eget bryne.

Friluftskök och värmekälla Trangia med gas är en bra början.

Ryggsäck eftersom du skall bära pröva flera 65-70 liter är en bra början, se till att du bär med höftbältet.

Regnskydd till ryggsäcken är klokt i ett grönt land, likaledes till dig och din partner.

Sittunderlag så att du inte blöter ner baken. Liggunderlaget kan dubbla som sittunderlag för dig och din partner.

go tur.
 
Eldstål eller tändstickor.
Tändstickor brukar vara lättast att göra upp eld med för den ovana. De vanliga sorterna är fuktkänsliga. I många fall tar det också mindre plats än ett eldstål, eftersom många som använder eldstål packar ner vaselinindränkt bomull, mayasticks, magnesium eller andra "hjälpmedel" för att kunna tända.

Eldstål + kunskapen om hur man använder det som går att hitta i naturen har mycket lång varaktighet. vissa går ut med information om 20,000 strikes. Ofta tar det mer än en dragning att fånga gnistan men som allt annat beror det på hur man har förberett tändningen. Ett eldstål är inte särskilt fuktkänsligt. Du kan doppa det i vatten och sen få gnistor direkt efter. Funkar jättebra med gaskök.

Kök
Många som använder gas tycker om att det går att justera lågan och därmed värmen. Ger ofta hög effekt (om man jämför med andra typer av friluvskök). Snabba uppkok men man behöver bära med sig bränsle.

Rödsprit är beprövat, inte lika hög effekt som gas. Råkar man få lite rödsprit i kastrullen eller maten smakar maten illa efter.

Hobo - woodenstove, brukar fungera bra men ger sot (patina) på dina köksgrejer. Är det blött ute kan det vara svårt att hitta bränsle om man inte vet hur/var man ska söka. Man behöver också underhålla den medan du lagar din mat.

Bensin/fotogen kök har jag inte testat.

Ryggsäck.
Ta en som sitter bra, och som du kan bära din bakning bekvämt med länge. Tänk också på att utrustningen förändras över tid. Vissa kommer i framtiden att bära mer, andra mindre..
 
Morakniv är superfunkis. Trevligt med en kniv som kostar så lite att man kan misshandla den med gott samvete. Köp ett enkelt diamantbryne också, finns i fickformat på Clasohlson för några tior. Slipa ofta. Blir kniven aldrig slö går det fort och lätt att hålla den ordentligt vass, liksom.

Ryggsäckar finns det många att välja på. Ta en som är ordentligt sydd (välkänt märke brukar betyda hygglig slitstyrka) och prova ut den noga. Det är som med skor, gäller att hitta en som passar.

Gaskök är bekvämt, men sådant man monterar på toppen av tuben tycker jag personligen känns lite rangligt. Trangia (med eller utan gas) blir stabilt, men lite onödigt tungt.

Bensinkök är overkill. Dessutom låter de en del, även om väl alla inte låter lika mycket som mitt Svea 123 (som jag i och för sig älskar). De är lite meckiga också.

Strunta i tändstickor och köp dig en tändare, är mitt förslag. Gärna en sån där som är gjord för att tända pipor (?) med. De har ett litet rör/munstycke som gör att man slipper bränna fingrarna när man ska göra upp eld. En tändare eller två i reserv är inte fel. Kostar nästan ingenting.
 
Ryggsäck skulle jag säga att en 70-80 liters är perfekt. Upplever att man inte är tvungen att ha t.ex. en dunsovsäck för 3000-5000kr för att få med sig allt då. Inte heller ett tält som är ultralätt. Det finns lite extra plats helt enkelt. Däremot vilken ryggsäck...högst personlig fråga! Jag har en Gregory ryggsäck som väger cirka 1,3-1,5 kg och en Bergans som väger 3 kg. Använde till en början mest Bergans ryggan för att den var stabilare. I tid med att min packning blivit lättare och lättare använder jag nu nästan enbart min Gregory rygga.

Kniv då? Ja jag har alltid med mig en "vanlig" kniv som jag själv har gjort. Däremot blir jag efter varje gång förvånad över hur lite den faktiskt används. Spendera INTE massa pengar på en dyr kniv helt enkelt (min personliga åsikt).

Tändstickor eller tändstål? Jag har alltid med mig både och. När jag tänder mitt trangiakök som drivs av gas så använder jag mig av mitt tändstål. Tycker det är smidigare att "stänka" in lite gnistor på gasen och den tänds. Har även med mig en snusdosa full med bomull (helt vanlig bomull du kan köpa på ICA). Tar en liten tuss bomull och lägger bland kvistar och så stänker jag lite gnistor från mitt tändstål och vips är det eld. Funkar varje gång! Ett plus är att man faktiskt får med sig en hyffsat stor mängd bomull i en snusdosa.

Köket använder jag mig så sagt av ett trangiakök med gas. Visst det är knappast det smidigaste, långt ifrån! Men jag upplever det väldigt stabilt och trevligt. Enkelt att laga mat på, står så gott som alltid stadigt. Har testat lite andra kök och flera gånger lyckats välta helt skiten, inte roligt.

Sedan vill jag bara nämna några saker som har varit guld för mitt friluftsliv.
Nr 1: Provpacka! Gärna flera gånger. Tjejen blir galen på mig hemma när jag packar ryggsäcken, river upp allt för att sedan packa om allt igen. Däremot gnäller hon inte lika mycket när vi är ute då jag packar ihop alla prylar på nolltid.
Nr 2: Försök utvärdera din packning varje gång. Vi handlade på oss mycket "bra att ha saker" i början. Nu ligger dem mest i skåpet och skräpar. I ärlighetens namn försvinner något ur min packning varje gång jag varit ute. Man behöver inte ha massa strunt. De bästa saker jag har upptäckt är; våtservetter och något snöre för att hänga upp blöta saker, knyta fast prylar med osv.

Hoppas det hjälpte dig en aning!
 
Du har fått många bra råd här.

Själv tycker jag det är viktigt att ta ställning till ett x antal saker innan man börjar köpa på sig.

* Vikten på utrustningen, hur viktig är den? Ska du gå långt eller kort? Utrustning och kostnad står i direkt proportion till vikt. Billig utrustning väger mycket, och dyr väger lite. Därför är det också centralt hur din budget ser ut. Sen handlar det en del om hur rädd du behöver vara över dina prylar. Ska du sitta framför ett gaskök två gånger om dagen, så löser sig det mesta, men ska du tumla igenom granskogar i eländig terräng, och sedan sitta framför en rejäl brasa med glödsprätt är saken annorlunda. Då kanske du ska ha utrustning som står pall rejält med stryk.

* Komfort. Vill du ligga skönt, och slippa frysa behöver du köpa ett riktigt bra liggunderlag och en bra säck. Att ligga obehagligt och sova kall kan förstöra vilken tur som helst och det är nog knappast värt det, såvida det inte rör sig om överlevnadsövning. Här hade jag lagt de mesta av mina pengar. Ryggsäck är viktigt, mitt tips: minst 80 liter. Att den sitter skönt påverkar också hur mycket nöje du får av dina turer.

* Kök, kniv och annat. Här hade jag satsat på något enkelt. Det finns en uppsjö av knivar, verktyg, kök, och kåsor. I början är det en fördel att börja med enkel budget och sedan bygga på med vad som känns viktigt.

/L
 
Du får mer relevanta tips, om du preciserar lite bättre, vad för sorts turer du tänkt dig.
Hur länge vill du t ex kunna vara ute utan att kunna proviantera, dvs hur mycket mat är du villig att bära på?
Vilka årstider? Det skiljer t ex mycket på volymen av sovsäckar för olika komforttemp, och man behöver olika välisolerande liggunderlag.
Vilken sorts terräng? Det är enorm skillnad på att bära lite tungt "på plattan" än i berg, där man får gå upp och ner mycket varje dag.

Jag vet att du skrivit "2-3 dagar", men du kommer antagligen inte att vilja stanna där.
 
Enormt bra och tydliga svar jag fått, precis vad jag var ute efter, tack för att ni tar er tid!

Kort svar:
Jag har aldrig vandrat och gått i skogen/naturen som ni gör här.
Övernattningar har varit i skogsbrynet en natt som varit eländig, när jag var i tonåren.
Jag vet inte var jag kommer gå, troligen någon led, tex Sörmlandsleden, snurra runt i Tyresta nationalpark, allt för att "testa"
Men jag har en känsla av att detta med att gå och vara i naturen kan verkligen vara nått som jag "upptäcker" vid 48 år ålder.


Långt Svar:

2013 väger jag 150 kg och är 175 cm lång, orkar knappt gå till jobbet 1 km bort utan att vila 2 ggr på vägen, jag har undvikit att röra mig alls om jag kunde i alla former i hela mitt liv.

Gör ett livsval och gör en Gastric Bypass i januari 2013.

I September 2013 börjar jag Gå på inrådan av min far, 2-3 km i början och loggar allt på min app Runkeeper,

Efter någon månad börjar jag sätta växande mål, det första är att gå 18 mil på 2 månader, klarar det.
Sedan dess har jag fortsatt, har ändrat till kvartal och senaste målet var 550 km Oktober-December som jag klarade, det nya är 560 km Januari-Mars.
har totalt gjort 4100 km sedan starten och mår som en kung,
Jag väger 93 kg idag och nedgången går nu väldigt sakta men känns sund, c.a 80 kg vore trevligt att nå en dag.
det är ett rent nöje 99% av tiden!

Nu är det så att jag är väldigt osäker på mig själv och min prestanda och vad jag klara av (jag jämför mig en del med andra)
Jag har två goda vänner som är rätt aktiva och alltid varit, båda är vana i skogen och sugna på att få upp mitt intresse, sommaren 2014 gick vi korta turer på någon timme, rena promenadstigar i härliga natur områden runt Stockholm med omnejd, och det var här som jag började bli lite sugen att kanske kanske testa...men frågan Kan jag eller är jag i för dåligt skick frågar den inre rösten.

Igår testade jag mina nya kängor för andra gången och tog mitt personbästa som var 16 km, ökade till 20 km med en tid på 3:46 tim.


Detta är ingen snyfthistoria utan mitt livs bästa livsbeslut!!
Jag har roligt nästan jämt när jag går, jag mår bra i vardagen och känner aldrig en press att prestera (annat än att bli soffpotatis igen)

Så det är med lust jag ställer dessa frågor till er som en äkta nybörjare :)

(nu blev jag så personlig att jag kanske villade bort mig...nåja)
 
Definitivt är han en vandrare!

Själv har jag aldrig vandrat på leder, än. Men leder leder väl alltid till mat och vatten?

Att vara en social och go människa är nog också en bra fördel då många som bor vid lederna kanske bjuder på mat. Du har ju en bra berättelse att tala om.

Kör på bara! du kommer klara det.
 
Snyggt jobbat!

Ryggsäck
Jag har haft ett par olika ryggsäckar genom åren och den jag har nu är jag mest nöjd med. Det är en Haglöfs Matrix 70 liter. Större än så ska du inte behöva tycker jag om du inte är soldat i ett specialförband. Då får du banta din packning. När jag haft riktigt mycket packning med har jag fäst två packpåsar på utsidan och kommit upp i närmare 35 kg. Det är det som är det fina med den säcken. Den väger bara 1,7 kg men klarar ändå så pass mycket vikt för dom få tillfällen man behöver bära så mycket. Och stryktålig är den också.

Ofta är ju dyrt = lätt = inte så stryktåligt. Det gäller att hitta den gyllene medelvägen. Den här kostar runt 2000 kr vilket jag tycker är mycket rimligt med tanke på vad den presterat. Enda nackdelen är att den inte verkar säljas längre. Hittade iaf ingen vid snabb sökning. Vet inte vilken modell som ersatt den heller

Kniv
Som tidigare nämnts. Satsa på en billig kniv som du inte behöver vara rädd om. För egen del använder jag min så lite så jag kör en liten fällkniv från Leatherman som jag hittade på rea för 300 kr. Den har hängt med i snart 10 år. Har knappt skött om den något och misshandlat den noggrant genom åren. Den ser ändå riktigt fräsch ut.

Kök
Trangia med gasbrännare! Enkelt, stabilt och pålitligt. Kör aluminium tycker jag. Teflonkärlen tenderar att skrapas rätt snabbt och vad jag har förstått så är väl teflon inte hälsokost direkt. Trangia är dessutom billigt så kan du lägga pengarna på sovsäck och liggunderlag istället.

Lycka till!
 
Leder hade ju varit fint om de alltid ledde till 7/18 öppna varulador men det är inte min erfarenhet. Somliga har övernattningsplatser, säkra eldstäder, närhet till källor eller brunn, TC och sopkärl. Andra har bara ledmärkning. På somliga stämde inte ens den.

I fjällen har många leder stugor, några har matförsäljning och stugvärd under säsongerna.

Låglands och fjällleder har alla mer eller mindre detaljerade ledbeskrivningar. Somliga har även ledböcker.

Topograqfisk karta i papper elle tyvek över aktuell terräng samt kompass är klokt att alltid ha med sig.

Så på leder får du räkna med att vara självförsörjande eller göra deturer till närbelägna orter för påfyllning och inköp.

Din (TS) historia är inte ovanlig, Men ditt beslut och vilja är beundransvärd.
Givetvis skall du våga ge dig ut, att bära och få en högre tyngdpunkt tränar andra muskler och balansen på ett annat sätt än att gå själv.

Att gå ut på förlängda dagsturer och fixa till mat och fikapauser ute tränar upp prylbruken och ger en ökad säkerhet inför övernattningsturer.

Finns det övernattningsplatser med skärmskydd på leden behöver du inget tält men väl liggunderlag och sovsäck.

Saknar leden skärmskydd behöver du tarp eller tält.

Det är bara att börja.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.