Att hugga med kniv -Aja baja...!!??

Nu är ju minnet vad det är men jag ska försöka så gott jag kan:
Jag kan inte minnas någre explicita regler mot att hugga, men i de sammanhang där jag växte upp fanns det nästan alltid bättre lämpade verktyg att hugga med när det behövde göras och de gånger man ändå högg blev man snabbt brädad av någon som löste problemet på ett enklare och effektivare sätt. Tydligast minns jag en tjej som visade ett grymt smidigt sätt att skära färskt granris för en bädd och en gubbe som tog rejäla slanor med en snygg böj-vrid-rörelse samtidigt som han skar.

Jag har mång gånger funnit mig i situationer då jag funnit att det enklaste är att hugga med kniven, inget konstigt med det.

Frågan är väl snarare varför man finner sig i sådanna situationer, skulle jag idag bestämma hur jag ville ha det all de där gångerna skulle jag valt att få med mig en liten fin yxa att para kniven med.

Den enda gång då jag inte kan se att nått annat sätt är det bästa är när man snabbt ska riva en konstruktion av slanor sammanbundet med sisalgarn (som inte ska sparas utan brännas), då kan ett fåtal hugg över "knutpunkter" göra sig bra. Men detta är en mycket unik situation som nog står för mindre än en tusendel av de gånger jag använt kniv så den är försummbar skulle jag säga.

Någon nämnde att det var enklare att lära sig att hugga med huggare jämfört med yxa och det kan stämma, men om det talar för huggaren eller yxan låter jag andra skapa sig en egen uppfattning om.

Det är iaf utan all tvekan att man kommer undan med en lättare packning om man bär yxa och kniv istället för huggare, iaf om skall ha samma "huggförmåga".
 
Samlade in mängder med energiskogspinnar till ett projekt, det skulle bli "indiansängar", de andra hade yxa, sekatör, stor sekatör, jättestor avknipsare för trädgården, sågar av olika slag, gissa vem som lugnast och mest metodiskt samlade in mest pinnar under den dagen med sin huggare...

En del blev nyfikna på metoden, provade men det krävs teknik, fatta vidjan/pinnen, böj den lite mot huggaren så att den är spänd, ett snärtigt hugg, den är av !

Nu var de inte så tjocka eftersom de gick rätt av, de var ca 2-2,5 cm tjocka.

Så när jag ska ta mig ett gäng grillpinnar till alla så går det i ett nafs.

Likadant med veden, om den behöver flisas upp på ytan för att den ska börja brinna snabbare/bättre är det lätt gjort med en rejäl kniv, man behöver inte en tung yxa för sådana trivialiteter.

Sen sist men inte minst : Imponatorvärdet, tänk på alla som plötsligt ser väderbitna ut och paddlar enligt regelboken när allmänheten råkar titta på....Det går ett sus av förundran/beundran när jag svingar min för virket förödande klinga i skogen....;)

( stå där pinknödigt skakande o tälja av en kvist som en liten pojke, tssss......)
 
Man hur resonerar du kring de andra reglerna som du fick flanell?

Täljer du aldrig mot dig? Och går du aldrig runt med kniven?

Självklart anpassas reglerna efter de som ska följa de. Därför verkar ju argumentet att nån sa det till dig när du var liten väldigt ihåligt.

Jag hugger med min "skogskniv" när jag finner det lämpligt. Slöjdknivarna de behandlar jag däremot lite mer varsamt, men så förlitar jag mig inte heller på de i situationer som skulle kunna uppstå ute.
 
Som framgår av ovanstående video är vinkeln på hugget avgörande, vinkeln kan inte förklaras, likt "gyllene snittet" (?) som bara bra fotografer behärskar...;)
 
Det är iaf utan all tvekan att man kommer undan med en lättare packning om man bär yxa och kniv istället för huggare, iaf om skall ha samma "huggförmåga".

Om man inte ska slöjda till skogs gör en huggare allt det en vanlig mora gör, och ger hyffsad huggförmåga. En lapphuggare är lätt och märks knappt av i bältet. De är dessutom längre än moror om man ska klyva lite bredare trästycken.

Nog med teorier nu. Förstår inte varför man ska sätta upp en massa teoretiska situationer och försöka se vad som är bäst. Det är lite som jerusalem under jesu tid, en massa profeter som alla är saliga på sin tro och fast beslutna att frälsa pöbeln. Ut och tezta istället för att envetet hålla fast vid religionen.

Jag tar det som känns bra för stunden. Ibland är syftet med att vara ute en stor eld, ibland att ta sig från punkt a till punkt b på kort tid. Rätt verktyg för rätt känsla. Finns inga rätt o fel här, ingen kommer döma dig om du hugger ved med en mora och ingen kommer bli förargad på dem som fintäljer med klyvyxor, ibland en mithrasyxa och ibland en mosaisk huggare.
 
I senaste stjärnorna på slottet demonstrerade Siv M hur man hugger för sista gången med en 3,5Kkr kniv..........trist.
Hur många av knivhuggarna har förstört en egg med sitt huggande?
 
I senaste stjärnorna på slottet demonstrerade Siv M hur man hugger för sista gången med en 3,5Kkr kniv..........trist.
Hur många av knivhuggarna har förstört en egg med sitt huggande?

Så länge bladet inte är för hårt är det inget problem. Enda gången jag förstört en egg var när jag baxade ut en tomhylsa ur en Tksp, hepp, så kan det gå.
 
I senaste stjärnorna på slottet demonstrerade Siv M hur man hugger för sista gången med en 3,5Kkr kniv..........trist.
Hur många av knivhuggarna har förstört en egg med sitt huggande?


Ha ha, jag såg också det. Riktigt roligt faktiskt. :)

Kan f.ö knappt bärga mig i väntan på vad vår käre vän Ranelid ska lyckas ha sönder i kommande avsnitt. Blir förmodligen, om möjligt, ännu mer roande :)
 
Lite OT men kärringen måste vara helt blåst i skallen (liksom den beskedlige kocken som lånar ut sin kniv till henne ;)). Att hugga med en keramisk kniv och dessutom försöka bända loss skal med en tunn egg är bland det mest obegåvade jag sett någon utsätta en kniv för. En sak gjorde kocken helt rätt i. Nämligen att missa disbänken och splittra bladet i tusen bitar.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.