Köpråd kniv

Har en bekant som smörjer allt läder med motorolja, han vet bäst, och han köper nytt betydligt oftare än vi som gör som sko och skinnindustrin råder.
 
Silikon (mink oil) anser en del inte heller vara bra för läder...
Lösningen är enkel dvs man har en kniv i rosttrögt stål, då tål den också att diskas utan att man måste fundera så mycket. Har man bara en kniv med sig och man lagar mat etc så måste ju kniven diskas. En plastslida är också en fördel om man vill kunna få undan den vassa eggen och inte kan diska direkt.
Jag lever inte som jag lär då sissupuckon inte finns i rosttrögt så jag har ned en kniv till flr matlagningen.
 
Fiskarsmorning och vax för de renläriga.

Fiskarsmorning (som enligt Stööks inte tillverkas längre, men de har en produkt med samma recept) innehåller mineralolja, lacknafta och vax (som verkar bestå av polyetylen och paraffin).

Själv brukar jag smälta ihop bivax och vaselin. Drygt, billigt, luktar gott. När jag vill ha det mjukt kör jag det en stund i mikron.
 
Läder håller längst om det inte utsätts för fukt eller fett. Läder som kommer i kontakt med fukt behöver fettas in.
Inte så att det mättas med fett, men så att det håller sig smidigt.
För att hitta lämpliga produkter och metoder, kolla Produkter för ryttare, vård av sadel och remtyg.
Traditionellt har man använt animaliska fetter. Dessa har dock nackdelen att de härsknar. Om man tvättar ur lädret efter användning, tex med sadeltvål, för att sedan återfetta, då förnyas fettet i lädret och hinner inte härskna.
Om man istället bara tillför tillräckligt med fett för att hålla lädret mjukt, bör man nog använda mineralolja som inte härsknar.
En produkt som tagits fram för att underhålla stål, trä och läder är Ballistol. Jag har tidigare använt Elkol Minkolja i 30 år till mina skinnställ men sedan 10 år testar jag nu Ballistol istället.
Att tillföra så mycket fett att tex en sko blir vattentät kommer att minska lädrets hållbarhet betänkligt.
/John
 
Som med allt annat i packningen så har det mest å göra med vem du är och vad du ska göra.
För det mesta räcker det med en vanlig kniv, bra märken är helle, mora och vill man ha lite finare är casström bra.
Jag kör på dyrt, amerikanska bark river. Varför? Har stort fokus på bushcrafting och när jag köper något investerar jag i något jag förmodligen kommer använda resten av livet, såvida det inte händer någon olycka och prylen pajjar, då måste jag ju såklart köpa en ny.
Som ung nybörjare skulle jag sticka ut och ha en ganska stor kniv, för mig var det en principsak och diggade crocodile dundee, men vem fan gör inte det liksom?
Nu för tiden har jag fortfarande en bark river, men gick på en mindre modell som jag är väldigt nöjd med, fox river, bra kniv att ha till allt, ligger skönt i handen men ändå tillräckligt liten.
Dessa knivar kostar dock runt 3000 kronor och är riktiga hantverk, man kan självklart komma undan med en billigare kniv men är man redo att göra en investering på en kniv med convex grind som jag gillar då rekommenderar jag starkt bark river. Själv gillar jag inte scandi grind, men gör man det så finns det många billigare knivar att välja på.

Vill du ha något som ser trevligare ut och ändå inte kostar allt för mycket kan jag rekommendera att du kollar runt på hantverksknivar på etsy.com, där finns många fina knivar för allt mellan 400 kronor upp till tusenlappar.
 
Beträffande lädervård så antar jag att det som fungerade 1898 även fungerar i dag ;)
Fick ett återfall 1992 och köpte min 5:e motorcykel samt skinnställ, kängor och handskar. För att sköta om allt läder införskaffades även Express läderimpregnering och fett (firman startades 1898). Läderimpregneringen är makalöst dryg så jag har kvar ca. 50ml än i dag, inte dåligt efter 30 år och funktionen är perfekt. Mina gamla lågprishandskar fick en `duvning´ senast i dag. Läderfettet är nästan slut men konsistens och färg är oförändrad. Jämför jag med en burk 10 årigt Lundhags Nikwax har det blivit stenhårt och mörkbrunt trots mycket mer kvar i burken.
Och ja, jag har även smort in slidorna till mina Brusletto Bamse och Nansen med detta fett.Express läder- impregnering och fett köpt 1992.jpgNy expressade mc-handskar.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.