Utrustning fjällvandring: utvärdering

I somras genomförde jag en vandring i Laponia. Här tänkte jag utvärdera några delar i medhavd utrustning.

1. Ryggsäck. Fjällräven Kajka 100 L. Ja, vad ska jag säga... det var en helt ny ryggsäck, men den gick sönder. Designmässigt funktionell, men mycket dålig rivstyrka på tyget. Man ska kunna lägga ner sin ryggsäck på marken utan att tyget rivs sönder av sten och kvist. Här borde Fjällräven verkligen se sig om efter annat tyg med bättre rivstyrka. Jag har haft en Haglöfs Shosho 60 L i ca. 25 år utan att den fått en skråma.

Poäng: 1 av 10 möjliga.

Jag kan således verkligen inte rekommendera Kajka.

2. Tält. Hilleberg Nammatj 2. Här ger jag 10 poäng av 10 möjliga. Ett fantastiskt bra tält.

3. Kängor. Lundhags Forrest. Här ger jag 10 poäng av 10 möjliga. Inget skoskav. Inte ont i fötterna och tårna p.g.a. all sten man kan snubbla på. Ingen väta trängde in.

4. Regnställ. Didriksson Main Men set. Här ger jag 10 poäng av 10 möjliga. Funktionellt, låg vikt, tar ingen plats.

5. Liggunderlag. Exped Synmat Lite UL 5M. Här ger jag 10 poäng av 10 möjliga. Tar väldigt lite plats, och är relativt skönt att ligga på.

6. Kniv och såg. EKA Nordic W12 med trähandtag. Här ger jag 7 poäng av 10 möjliga. Ganska bra kniv, men fodralet känns fel och billigt. Det medföljande brynet, som är fäst i fodralet, ramlade ständigt av. Nu är det puts väck. Jag hade hellre sett ett riktigt läderfodral. Dessutom minskar knivens slipning dess möjliga användningsområden: här har vi en microegg och intre en äkta skandinavisk egg. Att enkelt tälja fjädrar till brasan är därmed i stort sett omöjligt. EKA W12 fungerar snarare som ersättning för yxa. Jag hade faktiskt större nytta av medhavd såg: Husqvarna Vikbar grensåg 220 mm. En mycket bra och effektiv såg som för övrigt är billigare än Bacho Laplander.

7. Matlagning. Jag provade Wild Stoves Woodgas Camp Stove (därav behovet av såg). En mycket trevlig produkt som knappt väger någonting och som tar minimal plats och inte kräver mängder av medhavd bränsle. T-röd fanns och trangiabrännare med som reserv men jag behövde aldrig använda det. Pinnar och kvistar räckte för att koka vatten. 10 poäng av 10 möjliga.
 
Innan TS själv får berätta så kanske jag tillfälligt kan mindra oron huruvida vederbörande högg och sågade samt förtydliga lite kring Laponia.

Hen kanske befann sig utanför någon av de fyra nationalparkerna och fem naturreservat som är belägen inom världsarvet Laponia. Pinnarna till vedköket kanske upparbetades där och forslades in...

I Laponia finns tre områden som inte ligger i någon nationalpark eller i ett naturreservat. Det är Ráhpaäno suorgudahka (Lájtávrredeltat), Tjuoldavuobme och Sulidälbmá.
 
Ömtålig Kajka ?

Måste säga att jag är förvånad att du lyckats få hål på Kajkan bara genom att lägga den på backen ? Enligt min erfarenhet en mycket slitstark säck inkl. Yttertyget (bl.a. därav vikten ;-) )
 
Ur föreskrifter Padjelanta:
" Det här går bra att göra i parken:

Plocka bär och svamp.
Göra upp eld med torra grenar och kvistar
Ordna skydd åt dig när du vandrar.
Enligt allemansrätten får du tälta under något dygn.
Under årets första månader, 1 januari-april får du ha kopplad hund i hela nationalparken.
Fiska i vatten som det är tillåtet att fiska, om du har löst fiskekort. Det går bland annat att lösa fiskekort längs Padjelantaleden."

Thure
 
Ur föreskrifter Padjelanta:
" Det här går bra att göra i parken:

Plocka bär och svamp.
Göra upp eld med torra grenar och kvistar
Ordna skydd åt dig när du vandrar.
Enligt allemansrätten får du tälta under något dygn.
Under årets första månader, 1 januari-april får du ha kopplad hund i hela nationalparken.
Fiska i vatten som det är tillåtet att fiska, om du har löst fiskekort. Det går bland annat att lösa fiskekort längs Padjelantaleden."

Thure

Upplysande!

Jag såg att gällande de övriga tre nationalparkerna inom Laponia så gäller samma regler beträffande eldning.

Så då har vår vän "Hattmakaren" antagligen följt regelverket om han använt sågen till torra pinnar.

Allt torde vara frid nu då.

/Beträffande ryggan är det konstigt att själva väven havererade. Jag har hört att bärsystemet inte klarar mycket tung last men det här var något nytt som nog inte hör till vanligheten./
 
Pinnar på marken får man elda upp - även i nationalparkerna. Reglerna är enkla. En såg är bra att ha med för att kapa till rätt längd på pinnar som inte enkelt kan brytas. Och annat bränsle behövs inte till denna lilla vedspis.

Kajka - med detta i backspegeln skulle jag kanske hellre satsat på Norröna eller Klättermusen, även om jag alltid gillat Fjällräven. Men Kajka gjorde mig väldigt besviken.
 
Någon som har ett tips på en bra bushcraft-kniv? EKA W12 går inte att tälja med, så det var också en besvikelse (jag borde visserligen läst på mer innan). Men vem behöver en kniv som primärt fungerar som ersättning för yxa? Det är ju fånigt.

Jag vill för övrigt ha träskaft och inte något skumt material som på Fällkniven S1 m.fl. modeller.

Casström nr 10 lockade mig nyligen, men de har ju lagt in PLAST som liners mellan metall och trä. Vad ska det vara bra för? Man oljar väl in sin kniv ordentligt?
 
TBS knives...?

Någon som känner till TBS-knivar - tydligen tillverkande i England?

"Scandi" egg, full tånge, allehanda träslag, fina fodral i läder. Positiva recensioner på Youtube etc.

Varför klarar man av det där men inte i Sverige? EKA , Fällkniven (båda med produktion i Långtbortistan), och Casström...? För att inte tala om Mora, som inte har en enda elegant bushcraftkniv utan bara en massa plastprodukter, och Karesuandokniven, som inte kan ordna en kniv med full tånge?

Suck... eller gäsp, kanske?

"Sverige är ett uppdraget, avtacklat skepp." (Tranströmer, 17 dikter.)
 
Man kan ju se det på det funktionella sättet oxså och Mora samt svenska yxor må se plain Jane ut men de levererar ju varje gång.
Men de som inte känner till funktionen måste kanske ha en 1500 kr pryl för att veta att de har det bästa.

Jag misstänker att det är på det sättet för själv är jag förtjust i handgjorda skor/kängor och livremmar.
Vi har alla våra svagheter.

go tur
 
funkar för mig...

moras classicmodeller har alltid gjort jobbet för mig, prisvärda och tillräckligt bra kvalité. slidan kan du kanske tillverka en i läder om du inte gillar plast och om du vill att den ska vara eldstålkompatibel kan du alltid slipa ryggen.
Lätt att underhålla och hålla bra skärpa.
Jag har ett gäng dyrare knivar men det slutar nästan alltid med att jag väljer en av mina classic.

mora 2000 är också ett bra alternativ, dock inte träskaft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.