Kniv frågor

Som rubriken avslöjar har jag lite frågor om knivar.
Jag söker en lite all around kniv som jag kan ha som hjälpreda när jag är ute och njuter i skogen.
Den ska kunna tälja, rensa fisk ( behöver inte fungera perfekt för det endamålet ), klyva mindre vedträn, ska kunna slipas om!

Skulle villja ha förslag på:
Material
Längd
Typ av handtag

Självklart är det en smaksak men tips är alltid bra
Tack på förhand mvh Peter
 
Du söker om jag förstår dig rätt tipps på en kniv som skall kunna göra två knivuppgifter och en yxuppgift. Du lär inte hitta denna tulipanaros.
En kniv som kan göra tälja och rensa fisk finns i 1000-tals varianter. Grundtipps rejält skaft, dito slida och relativt kort blad. Slipfasen bör gå ända fram till holken och vägra parerstång och fingerskydd.
Det är mina tips. En kniv i kolstål är lätt att skärpa och kräver lite omvårdnad men kan bli mycket skarp om den som bryner vet vad som görs.
Fånglinehål i skaftet är aldrig fel på en kniv som används på eller intill vatten.
Av traditionella knivar är nordisk slipning inte oäven, men för fiskrens kan en tunnare helslipad vara att föredra.
Enklast blir det ju om du väljer en täljkniv, en fiskkniv och en mindre yxa på en gång.....
 
Håller med seobserver. Inte lätt att pricka in den här ekvationen. Jag tror att de flesta knivnördar har letat efter den här lösningen under hela sitt liv utan att komma i närheten ;).

Mina tips är två. Antingen Bark River Aurora, Bark River Nebula eller Peltonens Ranger modell 95.

Aurora:
http://www.allaboutpocketknives.com/knife_store/images/product_images/55_13313_1212349624_11.JPG

Nebula:
http://www.knifeforums.com/uploads/1258435433-Nebula___ULB.jpg

M95 Ranger:
http://www.messen-dump.nl/images/sturm11/m95.jpg

~Paul~
 
Gå till en byggvaruhandel, OSB Bygg, Bauhaus, Jula, Clas i sjön osv och köp dig en "morakniv" för en femtilapp.
Hultafors har bra knivar, det finns en Hantverkskniv för en tjuga på extrapris. Den duger.

Naturligtvis finns det dyrare och mycket dyrare och ännu mycket dyrare knivar än en Hultafors eller Mora, men det funkar.

Normalt brukar jag föreslå Fällkniven F1 eller H1 men börja med en vanlig Morakniv så länge.

Oavsett vad du väljer så kan jag ge dig följande tips:
Undvik alla knivar med ihåliga skaft. Det finns undantag men de kostar.
Undvik alla som har kompass i handtaget, där finns inga undantag.
Undvik alla som kallas "Rambokniv", "överlevnadskniv" eller liknande. Det finns några undantag.
Undvik alla knivar som ser "häftiga ut", på Tradera. I synnerhet om de heter något med USMC, SWAT, CIA, Special Forces, Homeland Security osv.
Undvik allt från Cold Steel. Extremt högt pris för en skitkniv.

Köp inte en tusenkronorskniv det första du gör. Lär dig att använda en billig kniv först. Lär dig dessutom knivens begränsningar och se till att den är vass.
Moraknivar som är flatslipade, oavsett typ av slipning, är lättare att hålla vassa om man inte är van.

Det hänger egentligen inte på själva verktyget om man gör ett bra jobb, däremot är toleransen för "missbruk" högre på en kniv som är gjord för ändamålet. En kniv är ett SKÄRANDE verktyg.

Om Paul föreslår M95 och Bark River så kan jag föreslå Peltonens Sissipuuko M07. samma som M95 men något kortare.
http://www.coldskills.com/webbshop_csc/butik/prod182.html
Den funkar till det mesta.

Själv använder jag Fällkniven F1, H1 och F2 eller Sissipuuko M07.
 
Bushcraft från Mora

Jag skulle rekommendera Mora of Swedens Bushcraft-serie. Finns i fyra olika modeller. Den modellen som skiljer sig mest är den med triflexstål.

http://www.moraofsweden.se/index.php?id=405

Varför Bushcraft?

a) suveränt grepp - i vått och torrt. Sitter som gjuten i handen
b) bra stål i bladet
c) tålig slida i plast.
d) rimligt pris - mycket kniv för lite pengar

Min personliga favorit är Bushcraft Force.
 
En liten kommentar till de senaste två inläggare.

TS önskar sig en allround kniv som även skall funka i samband med fiske. Era alternativ har ett alldeles för korta blad för att kunna funka hjälpligt på det här området ;).

Också i samband med klyvning av ved så vill man ha en längre klinga eftersom det är tämligen viktigt att kunna hjälpa till med en gren eller liknande att banka på den utskjutande sidan, något som man inte klarar av med en kortbladig kniv.

~Paul~
 
...tog med mig en presentkniv ut på lite fiske i går kväll (fin öring ca 2 kg!) - en brusletto hunter
http://www.brusletto.no/uploads/11002_t4.jpg
Har inte haft mycket till övers för den innan; för långt och tunt blad har varit min dom över den. Nu har jag insett att norrmännens mest sålda kniv nog inte är helt tokig - perfekt blad för tillagning av mat samt fiskrensning, fungerade även utmärkt som priest. Enklare täljning, inga prob.
Dess låga vikt är ett starkt plus - det är ju lite smådrygt med en stålbit på typ ett halvkilo som slår en på bena hela tiden...

Jag har alltid med mig en liten yxa i skogen men jag testade bladet för lite mindre vedklyvning: inga problem.

Kort sagt: presentkniven är kanske mer behjälplig än min f1:a. (den senare är ju given, om yxan mot förmodan inte tas med).

Det bör tilläggas att (namnet till trots) - det är inte en jaktkniv, det är en... lyxmora, antar jag.
 
Senast ändrad:
Tack för alla härliga tips.
Kul när ni lägger manken till för att skriva utförliga svar.
Fick tag på en mora buschcraft forest för en billig penning av en kompis, så den får följa med ut på prövning. Kanske blir ett nytt köp senare om jag inte är nöjd.
Men tack igen för alla svar, mvh Peter
 
gerber gator fixed?

Har spånat på en gerber gator fixed. Funkar den bra som allround kniv? Har samma problem i mitt kniv val.
 
jag har både tagit ur rådjur och rensat fisk med min lappkniv, 8cm blad.. men jag har aldrig huggit eller hackat på något med den.. slutar man hacka och hugga blir det enklare att välja, bäst kniv per insatt krona är och förblir mora.. annars håller jag med seobserver om hans enkla knivanalys..
 

Cannonball

Gäst
Ja, faktum är att det är svårt att få in alla de funktionerna i en kniv... Jag har oftast två stycken med mig, en i fickan/bältet och en i ryggan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.