Marsfjället packlista??

Jaha, ska ju iväg på vandring med 2 kompisar till sommaren.
Den ene av oss har ganska bra vandringserfarenhet, blandannat anordnat olika ungdomsläger/vandringar och liknande förr. Vi andra 2 har väl liten erfarenhet av natur men inga vandringar över 2 dar.

Har lyckats få ur "planeraren" så mycket som att det är Marsfjället vi ska till, men sen teg han som muren....:)

Nu e bara frågan, vad ska jag slänga med i packningen??

Som det ser ut nu så kommer det att bli en 3-4 dagar och ganska lungt tempo.

Det jag har redan nu är:

Ryggsäck: Everest Classic 60L
Kök: Primus Mimer med 1,7 och 2,1L grytor och stekpanna
Sovsäck: Hiker 2S ner till extrem +2 grader
Skor: Echo kängor eller Cat kängor ej bestämt mig ännu.
Liggunderlag: 12mm cellplast eller 5 cm självuppblåsande

Kommande inköp:

Andandes underställ då mina nuvarande e i bomull.....
Tåliga och bylsiga ytterplagg
MAT!!!!! frystorkat eller konserver???
Tält, inte en susning vilket....


Kan ju nämna att "planeraren" är en riktig tungpackare, han kommer att köra med sin fars gamla ramryggsäck och sitt gamla stormkök bara för att, han förordar även riktig mat eller i värsta fall konserver. Den 3:dje i sällskapet e väl den med minst naturvana och kör med det han lyckas låna ihop.
 
Sökte på packlista i flällvandringsforumet och fick 58 träffar(trådar). Det finns väldigt mycket skrivet i ämnet redan. Bara att välja och vraka.....
http://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=23329

Ni ska ju bara vara ute i 3-4 dagar så "riktig" mat är fullt möjligt att ta med. Tex. Bacon + Raggmunk är en riktig höjdare. Eller hemmakokt köttfärssås + pasta som kan ätas första kvällen.

Ni är fyra personer som ska vandra tillsammans, då kan det vara lämpligt att dela in er i två "matlag" med 2 pers. i varje. Som delar på kök och bränsle.

Sovsäck med extremetemp. på +2°C kan nog bli lite kall om temperaturen skulle gå ner mot nollan. Sovsäckens komforttemp. bör ligga på mellan 0 - +2°C på sommarfjället enligt mig.

Undvik bomullskläder! Torkar alldeles för långsamt! Bomull är enligt mig förbjudet att använda som material i underkläderna! Bomull blir väldigt hårt när det blir fuktigt och kan mycket snabbt ge upphov till rejäla skavsår, vilket kan förstöra hela turen!

På kalfjället duger bara tält i mycket god kvalité. Det finns även här massor att läsa på forumet. Tält med kvalité och styrka är ganska dyra. Kolla eventullt begagnatmarknaden eller om det går att hyra eller låna.

God tur!
 
Senast ändrad:
Den lilla kunskap jag har om Marsfjället är att det nog inte är så mycket kalfjäll, eller har jag fel. Mitt råd är därför att inte lägga ut en massa pengar på ett superdyrt tält. Låna helst ett tält om det går eller köp ett billigt. Om du köper ett billigt tält är det bara att se till att inte tälta ovanför trädgränsen.

Själv så köpte jag ett billigt Berguventält för 20 år sedan som följt med på alla möjliga fjällturer. Däremot blev jag tvungen att byta ut bågarna efter en blåsig natt på kalfjället.....

Läs andra trådar på utsidan och sug åt dig så mycket info som möjligt.
Gör en packlista, försök att väg varje pryl så att du har en uppfattning om hur tungt det blir.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.