Behöver naysayer till min packlista.

Sitter och planerar inför min årliga Abisko - Nikkaluokta vandring som bär av i början av augusti. Har gått den innan men varje år så försöker jag banta bort lite. Jag har ingen vettig person som kan hjälpa mig att ta bort utrustning när jag lägger ut den på golvet så jag vänder mig till era kritiska ögon. ;)

Lite bakgrundsinfo bara: Jag går själv. Jag har gått sträckan innan. Jag tänker sova i tält hela vägen. Jag har inte slängt upp maten i listan. Saker som elektronik (laddare till telefon etc) är nödvändigt för resan upp och hem, tyvärr inte under vandringen men det måste vara med.

Anledningen varför jag är specifik med märke/färg/etc är för min egna skull då jag har ett ton liknande grejer att välja med hemma och kommer använda listan om några månader och då vill jag inte ta fel.

Ser mycket ut när man slänger upp listan så här, men jag får plats med allt på mig och i min Exos. Har ej vägt än.

Säg gärna vad ni skulle tagit bort och gärna varför. Tackar på förhand!

Vandringsutrustning, 6-8 dagar.

Kläder

Bär på mig:


Skor/Kängor: Kängor alt. trailrunningskor. Ej bestämt än.
Byxor: 5.11 Cargo Stryke pants med bälte.
T-shirt: 1 st syntet, svart.
Strumpor: 1 par Coolmax strumpor.
Kalsonger: 1 st Syntet, svart/orange.
Jacka: Skaljacka, ljusblå, kombinerad regn/vindjacka om så behövs.
Solglasögon: Oakleys M-frame 3.0.
Keps: Ej bestämt än.
Klocka/kompass: Casio G-shock Mudman + Suunti Clipper Compass
Ficklampa: Olight S1 (går att fästa på keps).
Multitool: Leatherman wave.
Tändare: Stormzippo.

I ryggsäcken:

Tröja: Merinoull, långärmad. X
Underställ: Löparbyxor, blå/gul syntettröja. Kombinerat regn/vindbyxor om så behövs. X
Kalsonger: 2 st syntet svart/orange. X
Shorts: Tunna syntet (ligger med kalsonger). X
Strumpor: 2 par coolmax. X
Mössa: Svart fleece (innerfack på locket). X
Buff: Grön duk (innerfack på locket). X
Handskar: Sealskinz All Season Glove.

Sova

Tält: Hubba NX 1-man. X
Liggunderlag: Therm-a-rest Scout. X
Sovsäck: Northface Aleutian +8 grader comfort, +3 grader limit. (Kommer bytas ut till något annat innan). X

Bära

Ryggsäck: Osprey Exos 48, svart/grön X
Regnskydd: Ej bestämt än.

Äta (utrustning)

Kök: Optimus Crux Lite med clip-on windshield.
Bränsle: 1 st 230 gram gasolbehållare.
Mugg: Metallmugg.
Sked: Sea to Summit lång sked.
Krydda: Två små burkar med salt och mixkrydda.
Vattenbehållare: 1 st 1,5 L PET-flaska. 3 st 50 cl PET-flaskor.
Övrigt: Halv tvättsvamp med liten 1 L plastpåse, ICA-kasse för skräp, BIC Mini.
”Väska” för ovanstående

Elektronik

Mobiltelefon.
Bärbart batteri.
Laddare.
Sladd.
1 st CR123A.
Redlinepåse för batteri.
”Pouch” för elektronik.

Hygien

Tandborste: Liten resetandborste.
Tandkräm: Liten resetandkräm.
Tvål: Sea-to-summit, tvålblad, 50 st.
Toalettpapper: Ark i toppitspåse.
Hud: Försvarets hudsalva/lypsyl.
Handduk: Microfibertrasa.

Sjukvård/Fotvård

Plåster.
Leukoplast.
Gasbinda.
Kompress.
Pepcid.
Myggmedel.
Solkräm.


Övrig utrustning

Vattentålig karta.
Mobil/plånbok
Nycklar hem.
Litet sy-/reparationskit.
Hörselproppar.
Silvertejp.
Liten bok.
Vandringsstavar.
Nätmössa mot mygg.

Comfort-items

Svettarmband.
Fleecefilt.
Kudde: Tom drybag, fyll med kläder.
 
Senast ändrad:
Multitool skulle jag lämna hemma och silvertejp, Leukoplast går lika bra. Varför så många vattenflaskor?? Fleecefilt skulle jag också skippa. Varför både bärbart batteri och laddare till telefon? Ficklampa verkar onödigt också med mobilen och ganska mkt dagljus se http://www.sunrise-and-sunset.com/sv/sun/sverige/kiruna/2016/augusti

Nagelsax och en bit ståltråd för nödlagning av ryggsäcksremmar skulle jag kanske lägga till.
I övrigt är det väl ganska OK. Kamera?

Thure
 
Multitool skulle jag lämna hemma och silvertejp, Leukoplast går lika bra. Varför så många vattenflaskor?? Fleecefilt skulle jag också skippa. Varför både bärbart batteri och laddare till telefon? Ficklampa verkar onödigt också med mobilen och ganska mkt dagljus se http://www.sunrise-and-sunset.com/sv/sun/sverige/kiruna/2016/augusti

Nagelsax och en bit ståltråd för nödlagning av ryggsäcksremmar skulle jag kanske lägga till.
I övrigt är det väl ganska OK. Kamera?

Thure

Multitoolen blir svårt mentalt för mig att lämna hemma då jag alltid bär en multitool, ficklampa och tändare på mig. Har även min nagelsax och fil där i multitoolen. Ficklampan tänkte jag ha till läsning av min lilla bok. I tältet bortom myggfanskapen kan det bli lite mörkt. Skall suga på den ;)

Jag har aldrig testat att laga med leukoplast. Har med mig en liten liten rulle (storlek som en mini-BIC) silvertejp med mig för nödreparation av tältet osv. Får kolla upp det där först. Bra idé isåfall!

Flaskorna kan jag nog dra ner på ja. Jag tänkte vara lite smart och ha fler mindre än få stora. Vet inte riktigt vilket som blir mest effektivt när det gäller vikt.

Det bärbara batteriet och laddaren har jag pga att min telefon är så gammal och kass och behöver laddas varje dag. Iom att jag har tänkt använda den som kamera vill jag:

- Laddare på tåget upp och ner.
- Batteri under vandringen.
 
Lite svårt att ge dig feed-back, om du inte skriver vikterna på åtminstone större saker. "Skaljacka" kan ju väga alltifrån 150 g upp till knappa kilot, och jag hade ifrågasatt den i det senare fallet, men ej i det första.

Svart på tischan är inte heller så funktionellt, om du tänkt den (ensam) som "varma-vädret"-plagget. Ljust, tunt men långärmat blir mer flexibelt, även med tanke på mygg- och solskydd; ärmarna går ju att rulla upp om man vill men inte tvärtom.

Samma resonemang om långbyxorna. Med tunna, ljusa, luftiga cargobyxor, gärna 3/4-höga alt. så tunna att de lätt går att kavla upp till knähöjd, skulle jag absolut skippa shortsen. Men kanske inte om "huvudbyxorna" var täta, stela och mörka i färgen (själv väljer jag helt enkelt det förra byxalternativet och känner inget som helst behov av shorts)

"Löparbyxor" som underställ antar jag är någon tajt variant, men testa funktionen ihop med dina långbyxor om du inte gjort det förr. De är inte primärt gjorda för att fungera som underställ och vissa känns mest som kall fuktig plåt mot huden, om man stänger in dem under ett ytterplagg (guess how I know).

"Kombinerat regn/vindbyxor om så behövs" antar jag är ett annat plagg än löparbyxor/underställ och skulle ha stått på egen rad (och ja, regnbyxor behövs...)?

Sedan jag fått en bra skärm på min jackhuva känner jag inget behov av keps, men det är personligt. Skärm är skönt både i regn och som hållare för mygghuva, men kan man ta med en "lös" skärm, som vid behov kombineras med din duk eller, om det är kallare, mössa.

50 st engångstvålblad i stället för vanlig liten tvåstump påverkar kanske inte packvikten dramatiskt, men blir ju mindre optimalt ur både ekologisk och ekonomisk synvinkel. Sist jag var ute lyckades jag fixa ett "tvålstift" i hylsan efter Försvarets hudsalva.

Solkräm och hudsalva går mycket väl att kombinera - "försvarets" små behändiga stift finns med solskyddsfaktor 30.

Kryddor packar jag i jumbo-sugrör med vikta/tejpade ändar, tillklippta efter den önskade mängden. Gärna grälla färger så de inte kommer bort.

Fleecefilten har du själv placerat i "Comfort"-avdelningen, så jag antar att den inte ska ifrågasättas ;)

De många flaskorna etc har redan andra skrivit om; de väger ju inte så mycket, men tar plats.
 
Vit idrottstejp typ detta är bra all-in-one för förebyggande skavsårsskydd, alla möjliga reparationer, fixering av ev. förband, stödtejpning av krånglande/lätt stukade leder etc. Då kan du skippa både silvertejpen och Leukoplasten (som jag tycker funkar sämre som skavförebyggare)
 


Tyvärr har jag ingen vettigare våg än en analog badrumsvåg så kan tyvärr inte väga någonting under kilot :/

För att förtydliga vad gäller skaljackan och byxorna är de båda tänkt att vara mina kläder vid regn. Jag brukar köra med dem när det regnar. Jackan skyddar bra och håller mig torr på överkroppen. Löpartightsen blir lite blöta men inget som tynger ner. Lätta att krama ur.

T-shirten, tyvärr har jag bara svarta och gråa. Jag gick med långärmat förra året och det enda som hände var att myggjävlarna bet igenom. Men jag håller med om att annan färg kan ju vara trevligt mot sol.

Cargobyxorna är jag mycket nöjd med, de är väldigt luftiga och härliga.

Kepsen kan jag nog inte vara utan om det är full sol då jag vill gå utan jacka.

Bra idé om tvålstift. Jag har haft riktiga problem att hitta biologiskt nedbrytbara tvålar dock, bladen var det enda alternativet som var det. Men får leta vidare och bygga mig ett tvålstift.

Kombinera solkräm och hudsalva blir toppen, skall kolla upp detta.

Sen är jag lite osäker på hur jag skall göra med flaskor. Gick en dagstur sist och tyckte det var väldigt smidigt med mindre flaskor. De jag inte har på sidan kan jag därför packa på bredden i väskan istället för att trycka ner en större med botten nedåt. Får experimentera vidare.

Gällande vit idrottstejp. Never again! Den fungerar inte bra med min hud. :) Men bra tanke. Tror den är mycket starkare att laga med än leukoplast.
 
Kommer på en liten petighet till. Antar att du har Terra Solo-kittet inkl kastrull+lock/stekpanna? På ensamtur skulle jag lämna "stekpannan" hemma och ersätta den med "grytlock" av engångspajform. Särskilt som du dessutom har med en plåtmugg för ev. het dryck till maten (jag skippar muggen också).
 
Kommer på en liten petighet till. Antar att du har Terra Solo-kittet inkl kastrull+lock/stekpanna? På ensamtur skulle jag lämna "stekpannan" hemma och ersätta den med "grytlock" av engångspajform. Särskilt som du dessutom har med en plåtmugg för ev. het dryck till maten (jag skippar muggen också).

Smart idé. Tyvärr behöver jag det utrymme som ges med locket (när kitet är nedpackat) då jag har mina kryddor, min tvättsvamp och slängpåse inknökat där. Men häller jag krydda i sugrör som du föreslog kan jag nog dra ner på volymen där och skippa lock/stekpannan. Får testa.
 
Tänkte bara visa min silvertejprulle iom att den har varit uppe för diskussion lite för mycket nu. Hehe.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    16.6 KB · Visningar: 653
(...)
Cargobyxorna är jag mycket nöjd med, de är väldigt luftiga och härliga.
Tackar för tipset, mina gamla favoriter består snart av enbart laglappar och dina verkar vettiga. Hur ser den "flexibla" linningen ut? Rynkad (= skavrisk under höftbältet)?
Jag har haft riktiga problem att hitta biologiskt nedbrytbara tvålar dock, bladen var det enda alternativet som var det. Men får leta vidare och bygga mig ett tvålstift.
Affärer med mat från Mellanöstern brukar sälja stora tärningar med helt ren, oparfymerad olivoljetvål, som ska var Ok ur den synvinkeln (och är dessutom väldigt snäll mot huden). Jag använder den till allt från disk och klädtvätt till kropp, ansikte och hår. Lätt att skölja bort och funkar hyfsat även i kallt vatten (ursäkta tjatet, gamla forumläsare).
Gick en dagstur sist och tyckte det var väldigt smidigt med mindre flaskor.
Absolut, men behöver du så många? Jag har gått samma rutt som du verkar planera och aldrig saknat vatten oftare än att jag klarat mig utmärkt med en halvliters PET-flaska plus den lilla vikbara kåsan i benfickan att direktdricka ur bäckarna med. Och då var det ändå en ovanligt torr augusti/september.
Men visst, minst två små, så de går att använda som skotork m m :)
Gällande vit idrottstejp. Never again! Den fungerar inte bra med min hud. :) Men bra tanke. Tror den är mycket starkare att laga med än leukoplast.
Ajdå, där ser man. Skriv gärna en varning i den här tråden, med fabrikatsnamn om du kan.
Det ska påpekas att kvaliteten och limstyrkan skiftar inom vida ramar. Som framgår av den länkade tråden, har jag har också råkat ut för problem med undermåliga varianter.
 
Multitoolen blir svårt mentalt för mig att lämna hemma då jag alltid bär en multitool, ficklampa och tändare på mig. Har även min nagelsax och fil där i multitoolen. Ficklampan tänkte jag ha till läsning av min lilla bok. I tältet bortom myggfanskapen kan det bli lite mörkt. Skall suga på den ;)

Jag har aldrig testat att laga med leukoplast. Har med mig en liten liten rulle (storlek som en mini-BIC) silvertejp med mig för nödreparation av tältet osv. Får kolla upp det där först. Bra idé isåfall!

Flaskorna kan jag nog dra ner på ja. Jag tänkte vara lite smart och ha fler mindre än få stora. Vet inte riktigt vilket som blir mest effektivt när det gäller vikt.

Det bärbara batteriet och laddaren har jag pga att min telefon är så gammal och kass och behöver laddas varje dag. Iom att jag har tänkt använda den som kamera vill jag:

- Laddare på tåget upp och ner.
- Batteri under vandringen.

Jag brukar ha en literflaska av hyfsat hållbart, men mjukt, material (köpt på Stadium) på axelremmen och en lättare läskeflaska (0,5 liter) i säcken - inte för att jag bär någon större kvantitet vatten i fjällen, men för att ha till matlagningen (t ex på morgonen vill jag ha vatten till både kaffe och mjölkpulver, och till huvudmålet dricker jag kopiöst). Sen har jag som princip att inte byta kläder annat än till natten - sådant som jag bär på etappen tvättar eller sköljer jag och tar på igen, det torkar oftast bäst på kroppen. Alltså, ett par kalsingar och ett par strumpor till etappen. (ja, förrestren, jag använder ju inte kalsingar alls, eftersom jag oftast går i ett par korta löparbrallor.)


Mina viktigaste reparationsgrejer är vävtejp och kiltnålar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.