min utrustning ser ut på detta sett

så här ser min utrustning ut när jag ska ut i skog och fjäll, mest det som går in i ryggan och utanpå.
kanske lite för mycket överskott prylar men för mig funkar det.
 

Bilagor

  • PC210001.jpg
    PC210001.jpg
    49 KB · Visningar: 1,584
man få se det på detta sett att ha man ont o stålar så blir det överskott ju. men som jag sa att funkar grejorna både sommar och vinter så klarar man sig. för alltihop som finns på bilden fick jag ge 1500. så det var ganska biligt.
jag är inte militärromantiker utan vissar att man kan köpa utrustning för en bilig slant.

fast när det gäller utrustning i friluftlivet så värkar det finnas två grupper och det prylbögar och militärromantiker eller dom som lever på överskott.

lever man på existensminmum och älskar friluftsliv som jag gör det så blir det mest överskott eller i vissa ögon militäröverskott.
 
Sådant grej klarede jeg mig med i mange år - det gør jobbet. Tungt, men billigt.. At det funker er vel det vigtigste.
thumbs up
my tuppence worth
 
Jag har köpt en stor del av min utrustning på loppisar för billiga penningar. Då kan man även hitta lätta prylar så slipper man slita. Men din ryggsäck lär hålla ett tag till, såna där sliter man inte ut i första taget.

Ha det!
 
man få se det på detta sett att ha man ont o stålar så blir det överskott ju. men som jag sa att funkar grejorna både sommar och vinter så klarar man sig. för alltihop som finns på bilden fick jag ge 1500. så det var ganska biligt.
jag är inte militärromantiker utan vissar att man kan köpa utrustning för en bilig slant.

fast när det gäller utrustning i friluftlivet så värkar det finnas två grupper och det prylbögar och militärromantiker eller dom som lever på överskott.

lever man på existensminmum och älskar friluftsliv som jag gör det så blir det mest överskott eller i vissa ögon militäröverskott.

Fina rejäla grejor som funkar bra.

Det skulle finnas fler utemänniskor som du !

Syftet och huvudsaken är ju att man kan ta sig ut i skogen, klara att sova, äta och finna ett skydd för natten.

Prylbög kan man bli när man har lust och råd.

Jag själv minns mina turer där mina grejor inte var det värsta som fanns att skaffa som de mest upplevelserika.

Det är på det sättet som du gör man lär sig en jäkla massa, inte genom att strunta i friluftslivet för att jag inte har råd med "värstingprylar"...

Många tror att de som har äldre begagnade grejor inte vet hur man ska leva friluftsliv....det är precis tvärtom, det är dom som vet....och klarar det...

Jag själv bar på tex ett stort tungt tvåmannakök i många år för jag hade fått det som julklapp av farsan o morsan, och en gammal fotogenlampa, enkeltält sommar som vinter för 99 kr( rimfrostsnö på morgonen i ansiktet ingick), för kort norsk sovsäck där dunet låg i en hög längst ner i botten, de var inga fack i den sovsäcken, fördelade man inte de få dunen i den på vintern ordentligt o jämt så fick man frysa, träningsoveralljacka, begagnad utsliten gubbtygrock för 20 spänn, vanliga jeans, gammal begagnad grön smärting-"päron"ryggsäck, 3 nr för stora kängor(fyllde med tiggda raggsockor) som jag även var tvungen att bära i skolan bla, jag tänkte överhuvudtaget inte på vikten då, eller elegansen, och det fanns inga begränsningar i miltalet vandringsväg på den tiden. ungefär som en Humla, den vet inte att den inte kan flyga, men gör det ändå...skogslängtan var större...

Bilderna nedan är från en av dessa vinterturer

Du har många mil, snöfall, solsken, kyla, värme, många nätter och dagar kvar i din begagnade utrustning, svik den inte !

Häftigt nicknamn du har !

Peter
 

Bilagor

  • skralen1.jpg
    skralen1.jpg
    43.5 KB · Visningar: 1,259
  • skralen2.jpg
    skralen2.jpg
    17.9 KB · Visningar: 1,262
  • skralen3.jpg
    skralen3.jpg
    30.8 KB · Visningar: 1,266
Fast... man kan vara prylbög på mer än ett sätt. Retro t ex. Själv har jag använt en mycket gammal Haglöfs-mes på lite kortare utflykter (tills en rem gav upp för ett tag sedan) bara för att det var kul.

Och 1500? Visst, lite pengar i jämförelse med min egen fjällutrustning, men billigt...? Knappast. Jag tror att man kan få tag på dina grejer ännu billigare på Myrorna här i Örebro t ex och på någon "bonn-auktion" i närheten om man inte måste köpa allt på samma dag.

tror HåkanF
 
Det är funkis grejor du har, riktiga slitvargar.....De fungerar, bara de sköts rätt.
Jag vet inte vilken sovsäcksmodell du har, men Caravans genomsydda dun är ingen höjdare när temperaturen kryper neråt, två behövdes på vintern. Bland det bästa av kungens tunggrejor var vaxduksöverdraget till sovsystemet. Ett par grå trädgårdsavfallssäckar är både lättare och än bättre.

Det väsentliga är att man kommer ut och njuter. Du verkar göra det.

Go tur
 
Många tror att de som har äldre begagnade grejor inte vet hur man ska leva friluftsliv....det är precis tvärtom, det är dom som vet....och klarar det...

Det är ju tvärtom... när man ser gamla rävar med antik utrustning... det är då man får respekt, dom har ju sannolikt använt sin utrustning en hel del och har all den erfarenhet som följer med flitigt användande.

Glömmer aldrig när jag av en kompis lånade hans allra senaste, dyraste och dessutom importerade snowboardutrustning... åkte till Flottsbro för att lära mig... Vid liften så blev jag stoppad av kidsen i liftkön som var grymt impade av min utrustning som dom då bara hade hört talas om men aldrig sett. Respekt direkt kan man säga...

Status och respekt försvann ganska omedelbart redan när jag skulle ta liften upp... Dessutom så slutade dagen med besök på akuten, med bruten handled... förnedringen var total.

//Thomas
 
Kan ni tänka er hur många generationer värpliktiga som har slitit på sådan utrustning år ut och år in... och den håller måttet ännu! ...Beprövad, känd och erkänd och näst intill skottsäker utrustning mao!

-R E S P E K T!...(För både Såg och hans utrustning)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.