Min syn på små fällknivar med sax.

Jag har burit fickkniv ända sedan barndomen. Började på knivar kring decimetern har sedan allteftersom gått ner i storlek. Stannade väldigt länge kvar på knivar kring åtta till åtta och en halv centimeter. jag har nu börjat använda ännu mindre knivar. Oftast i fickan idagsläget Leatherman micra, Victorinox classic eller minichap gärna alox eller midnight manager eller samarbetet mellan eka och wegner kallad woodline. I grunden en Wegner classic som fått trä sidor med skruv ala eka. Skruven är bara fejk och kniven är en nitad konstruktion. Gemensamt för alla dessa knivar är att de har en sax. Sedan jag började fiska fluga för några år sedan har jag blivit förtjust i sax. Har använt dessa små knivar för saxens skull antingen kring halsen eller i en liftkort YoYo . Detta stärktes avsevärt i somras då jag började paddla i en Gumotex palava uppblåsbar kanot. Fiskar man från den behöver man ju kapa linor etc och det är lite osäkert med kniv i uppblåsbar farkost i kallvatten. Löser sig fint med dessa små knivar i ett band runt halsen. Använder dessa knivar till vardags också. Räcker till det mesta jag behöver kniv till. Har 2 micra, 5 victorinox samt 4 wegner/eka varav den där den sista blivit min favorit då den är lite större. Ute i naturen har ju regel även en fast bladare eller lite större fällkniv med.

Bosse
 
Jag hade tidigare en liten Victorinox Ambassador på bilnyckeln, men efter 911 fick jag lägga om vanorna då jag flyger allt för ofta i jobbet. Idag törs jag inte ha någon kniv på mig till "vardags" då det är allt för lätt att den följer med till flygplatsen av misstag nästa dag:(
 
Många av er skriver att ni använder dom "till vardags". Vad innebär det i praktiken. Jag försöker fundera ut när jag hade behov av en kniv till vardags senast och går bet. Kan inte ens komma ihåg senast jag behövde en kniv.
 
Många av er skriver att ni använder dom "till vardags". Vad innebär det i praktiken. Jag försöker fundera ut när jag hade behov av en kniv till vardags senast och går bet. Kan inte ens komma ihåg senast jag behövde en kniv.

Saxen framförallt till naglarna.Tandpetare ofta. Knivblad till paket och annat smått. Skruvmejsel kanske någon gång i månaden, till skruvar.

Förstår inte alla som inte har nog med fantasi att lista ut vad man kan ha sådana här saker till. Är det verkligen en utmaning? Jag menar, om folk överlag inte klarar det så skulle ju t ex inte Victorinox sälja alla dessa sannolika miljoner små verktyg.
 
Många av er skriver att ni använder dom "till vardags". Vad innebär det i praktiken. Jag försöker fundera ut när jag hade behov av en kniv till vardags senast och går bet. Kan inte ens komma ihåg senast jag behövde en kniv.
Det här är en fråga som kommer upp ganska frekvent på diverse "knivfora"/utefora. En kritisk medlem (ibland understödd av andra) ifrågasätter behovet av en kniv till vardags eftersom han/hon själv inte anser sig ha användning för densamma.

Låt oss först konstatera att vi har alla olika behov och att förutom vardagen så är också våra fritidsintressen av skiftande slag. Detta är direkt avgörande för behovet av kniv. Personligen har jag användning av min/mina knivar både i vardagen, liksom på fritiden (fiske, jakt, allmänt friluftsliv).

Några exempel:
1. Fick härom dagen avi från Schenker att ett paket har anlänt till ett utlämningsställe. Det jag skulle hämta var en fiskerulle av mindre storlek. Väl vid utlämningsstället så kunde jag konstatera att avsändaren hade slagit in rullen i ett giga-enormt paket.

Jag löste ut försändelsen, gick till en närbelägen park där det som tur är fanns ett antal sopkorgar och slaktade med min Florinox Akma det nämnda paketet och slängde kartongen i korgen. Rullen stoppade jag helt resolut i fickan på min jacka och vandrade hemåt.

2. På vägen hem från utlämningsstället så kände jag att blodsockret var lite väl lågt, varpå jag steppade in på min lokala ICA och köpte en barkis, en tysk korv (i bit), samt en slanggurka. Satte mig utanför på en bänk och under övervakande blickar av ett antal EU-medborgare så kunde jag skära till både brödet, korven och gurkan på ett civiliserat sätt.

Dessa två exempel är typiska för vad jag använder mina knivar till. Detta sker på reguljär basis och flera ggr/vecka.

Ibland behöver jag inte ta fram den stora kniven. Lilla Ramblern räcker för att öppna en flaska med läskeblask eller ett klippa till en irriterande nagel som borrar sig in och orsakar blodvite på tån intill ;). Eftersom jag bär på mig plåster så är det rätt praktiskt att kunna klippa till en bit av detta också :D.

Hur som helst. Själv skulle jag inte vilja vara utan kniv. Och som jag nämnde i en annan tråd: Hellre har jag en kniv på mig trots att jag inte använder den än att jag är utan när jag väl behöver densamma.

~Paul~
 
Javisst, jag använder min Leatherman Skeletool CX åtskilliga gånger per dag, kan helt enkelt inte klara mig utan den.
Men jag svårt att förstå personer som betalar pengar för att resa till ställen där det finns snö , så olika kan vi vara. ;)
 
Hellre har jag en kniv på mig trots att jag inte använder den än att jag är utan när jag väl behöver densamma.

~Paul~

Har alltid köpt det här mantrat men samtidigt aldrig kommit till skott i kniv och multiverktygsköp.

Gjorde slag i sak och köpte ett litet Leatherman Style PS häromdagen och tänkte komplettera med en liten lätt kniv. Jag kommer förmodligen fortsätta klara mig utmärkt utan men om man tänker tillbaka på situationer som kunnat uppstå av en så enkel sak som att en skruv lossnar i gasköket så känns det dumt att inte helgardera i packningen. Särskilt när man kan komma undan runt 100g för både kniv och utmärkta reparationsverktyg.
 
Tack för svaren. Ja det låter rimligt att det går att använda till sådant ni skrev. Samtidigt behöver man ju inte en kniv för att fixa de där grejerna. Men jag ser poängen. Tack.
 
i naturen använder jag antingen sissipuukko m95 eller F1 för mestadels vedanskaffning. i stan har jag en gentleman's pocket Knife som hittills enbart har används för att öppna överdimensionerade packet från outnorth eller addnature.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 3
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.