Kostnad, komplett packning

Hej!
Jag vill ge mig ut på min första vandring snart. Söker självständighet, vill vandra någonstans långt norr ut, klara mig själv i ett par dagar och bara vandra. Har inte hittat någon bra led än, men jag vill inte möta speciellt mycket folk, vara själv är tanken.

Jag äger ingen utrustning än, utan måste skaffa i princip allt. Jag planerar att göra detta till en vana så jag söker bra prylar, men en annan vana är att inte alltid ha mycket pengar liggande i högar :)

Ryggsäck, tält, liggunderlag, kängor, kläder, kök, mat, redskap/verktyg mm.

Fråga är, var kan jag SPARA pengar, var måste jag SPENDERA pengar? Vad kommer detta kosta, vad MÅSTE detta kosta? Hur lite får det INTE kosta?
 
Du kan ju alltid gå ul (ultra light = lättviktpackning). då kan du köra i ett par vanliga gympadojjor, ta en lätt ryggsäck (finns gott om förslag på lätta ryggsäckar i forumet. Göra en egen tarp av en lättviktspressening mm. Finns många förslag på lösningar i ul- forumet. det som kommer kosta då blir i princip sovsäck och ryggsäck och eventuellt ett litet kök (eller gör själv googla pepsi stove). Försök hitta begagnat så blir det billigare. Eller sy själv så blir det som man vill ha det (kanske inte lätt att veta hur man vill ha det om man är nybörjare dock:))

Om du vill köra mer traditionell utrustning och märkesgrejjor kan man utan problem komma upp i 80-100 000 kr. Om man kör hemgorda grejjer så kan man nog klara sig på runt 5000 (sov och ryggsäck som de stora utgifterna) förutsatt att man har joggingskor mm sen innan:)

om du vill ha tips på ul värdlen så kolla då in bl.a. utsidans ul avdelning samt www.fjäderlätt.se
Den här mannen visar hur man gör en tarp av en pressening, egna kök mm mm.

//Erik
 
Ska du kunna leva, bo och äta ute så kräver det ju i princip ett helt portabelt bohag att köpa helt nytt. Jag vet ingen som har köpt allt detta på ett bräde, det är liksom inte så det går till. Fundera på om du kan låna sånt som tält och rygga till en början, och köp utrustning efterhand.

Det du måste satsa på direkt är ett par bra skor, och regnkläder om du inte har det.

Mina fem öre.
 
Det går att hyra en del utrustning också. Kolla på fjällstationerna vad de kan hjälpa till med. På det sättet får du lite egen erfarenhet också o kommer att lära dig bättre vad du gillar.

Jag vill inte tänka på vad alla mina prylar har kostat (just nu en ny sovsäck på väg till mig på posten för den nätta summan 3200 kr, ungefär). Tält typ 4000 kr. Kängor 3500 kr. Ryggsäck 2500 kr (borde ha varit bättre att köpa nåt lättare o billigare). Luftmadrass 500 kr. Kläder (ingen aning om vad de kostar). Regnjacka i goretex 2000 kr. Regnbyxor 300 kr. Bensinkök 1200 kr, spritkök 300 kr, gasbrännare 100 kr.

Du får summera själv, det vågar jag inte göra. Och jag har säkert glömt nåt också.
 
Det finns en hel del gamla trådar i ämnet (jag har inte tid att leta just nu).

Dels finns det nån som började ungefär som den här, med en fråga i stil med "Måste man vara miljonär". Sen finns det nån tråd (eller om det var i slutet av den tråden?) som diskuterar hur man kan få ihop en komplett (vettig) utrustning billigast.
 
Jag och min sambo har mer eller mindre skaffat ny komplett utrustning under de senaste 3-4 åren så jag har hyffsat koll på vad vi betalat.

Jag ska tillägga att jag har en teori om att vad man än vill ha så finns det alltid någon butik i världen som har bra rea på det.

Det här är då för två personer.

Tält MSR Carbon Reflex 3
Liggunderlag *2 Exped Synmat 7
Sovsäckslakan *2 Mont Bell i silke
Totalt för detta 4600kr. www.moontrail.com

Sovsäckar *2 Mountain Hardwear Phantom 32 i dun. 2800kr rea addnature
Ryggsäck GoLite Odyssey Woman. 1400kr rea getout
Ryggsäck Crux AK70. 1300kr rea itchyfeet.com
Ryggsäck *2 Jam2 2009. 1200kr totalt rea ultralightoutdoorgear.com
Kök Primus EtaPower 860kr m studentrabatt Outnet

Så 6030kr per person för grundutrustning, med varsin både stor och liten ryggsäck

Sen för mig:
Regnholkar 250kr outnet.
Renjacka Marmot 550kr rea www.moontrail.com
Kängor Inov-8 RocLite 390 GTX 750kr rea www.ultralightoutdoorgear.co.uk
Vandringsbyxor RAB 350kr rea www.ultralightoutdoorgear.co.uk
 
Senast ändrad:
Du kan ju alltid gå ul (ultra light = lättviktpackning). då kan du köra i ett par vanliga gympadojjor, ta en lätt ryggsäck (finns gott om förslag på lätta ryggsäckar i forumet. Göra en egen tarp av en lättviktspressening mm. Finns många förslag på lösningar i ul- forumet. det som kommer kosta då blir i princip sovsäck och ryggsäck och eventuellt ett litet kök (eller gör själv googla pepsi stove). Försök hitta begagnat så blir det billigare. Eller sy själv så blir det som man vill ha det (kanske inte lätt att veta hur man vill ha det om man är nybörjare dock:))

Om du vill köra mer traditionell utrustning och märkesgrejjor kan man utan problem komma upp i 80-100 000 kr. Om man kör hemgorda grejjer så kan man nog klara sig på runt 5000 (sov och ryggsäck som de stora utgifterna) förutsatt att man har joggingskor mm sen innan:)

om du vill ha tips på ul värdlen så kolla då in bl.a. utsidans ul avdelning samt www.fjäderlätt.se
Den här mannen visar hur man gör en tarp av en pressening, egna kök mm mm.

//Erik


Jag har ett par ingåda joggingskor med väldigt mönstrad sula för löpning i terräng. Men dessa är låga och jag trodde att kängor var en prio? Kan jag hamna runt 5000 så är det perfekt. Tack för tipsen ska titta lite!
 
Nej, många går med lätt packning och med låga skor.

Man brukar säga att 1 kg på föttern är som 5kg i ryggsäcken.

Jag själv kör ett mellanting med väldigt lätta låga kängor. Passar mig bra.
 
Afan, intressant!.. aldrig ens reflekterat över att det skulle vara såpass stor skillnad annat än att kängor är mycket mer stabilt och betydligt varmare. Jag upplever det inte alls så, hade möjligtvis kunna köpa att 1 kg på fötterna är som 2,5 kg i säcken.

Att man säger så betyder inte nödvändigtvis att det är sant :)

Detta är en gammal surdeg med flera maratontrådar redan.

Sammanfattningsvis rör det sig om energiåtgång och inget annat och när man tittar på hur mycket det egentligen skiljer var det IMHO ganska blygsmamma siffror.

Uffe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.