Komplett friluftsutrustning á 696 kr

Det är tråkigt att jobba när alla andra har åkt iväg på semester, så då måste man roa sig själv, håll tillgodo :)

Så i min ensamhet så åkte jag runt och tittade på lite "budget" utrustning här i Kungens Kurva åt ett par kompisar som gnäller över att dom gärna skulle vilja prova på och vandra någon långhelg eller så om det inte var för att utrustningen var så dyr!

Kriteriet var att grejorna skulle vara billiga men ändå funktionella på ett sommarfjäll utan allt för dåligt väder. Vissa riktiga budgetgrejor gick därmed bort (typ bygga kök av colaburk).

Totalt grundpackning med TÄLT, SOVSÄCK, LIGGUNDERLAG, KÖK, TALLRIKSLÅDA INKL. KÅSA SAMT RYGGSÄCK: Totalt pris: 696KR , Total vikt ca: 6,65 Kg

Grundpackning
====================================================
Tält Lillehammer CL, Jysk, 2,5kg, tunnel 2-p, 200kr:
Såg det inte uppsatt men den lilla modellen dom hade såg trevlig ut med funktionell absider, materialet kändes som vilket budget på biltema eller intersport som helst och bör klara en regnskur. Bör klara vind lite bättre än dom billigare kupoltälten.
http://athena.nx.net/cgi-bin/Jysk.f...2271dac180a2806a7+SV/products/4719600/4719600

Sovsäck Pegasus, Jysk, 1650g, komf. +5, 150kr:
Inte hightech material men hyggligt loft och ok sydd, klart prisvärd som säkert uppfyller temperaturangivelsen.
http://athena.nx.net/cgi-bin/Jysk.f...2271dac180a2806a7+SV/products/4717400/4717400

Liggunderlag, 300g, 49kr:
Inget för veklingar men fungerar garanterat.
http://www.jula.se/item_info.asp?id=16769

Ryggsäck Mountain Classic Outdoor 50l, Rusta, 1,5kg, 149kr:
Inte världens bästa bärsystem men ganska rymlig och skulle nog funka för kortare vandring upp till runt en 12-15kg.
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1057

Stormkök, Jula, ca 500g, 99kr:
Går det att laga mat i snuskburken går det garanterat att laga mat i detta. Vindskydd, brännare, två kastruller och en stekpanna.
http://www.jula.se/item_info.asp?id=3329

Tallrikslåda, Intersport, 200g, 49kr:
Tallrikslåda med kåsa och bestick. Allt man behöver.
(ingen länk)
=====================================================

Lägg sedan till mat om ca 40kr / person och dag (frukost: gröt, lunch/middag: spegetteria + godis) + 1l sprit till köket om 20kr så går 5 dagar på fjället lös på 806 kr / person om man är två. Kläder tillkommer. Så det finns ingen ursäkt att det skulle vara dyrt att frilufsa ;)
 
Lysande men tänk på LCC

Jag tycker att det här var lysande! Vem säger att man behöver mycket pengar för att komma ut lite? Men, även om det var billigt så måste ju sakerna funka för att det ska bli roligt att komma ut. Det är lätt att tappa lusten när något inte fungerar som det är tänkt; tältet läcker, sovsäcken är för kall, maten bränner lätt i stekpannan, det väger för mycket etc.

Det jag nu skriver är inte något för att "pusha" för att köpa dyra prylar utan för att finna rätt kvalitet för de behov man har.

Själv försöker jag leva efter devisen som min kollega har på sin dörr: "Buy cheap, buy twice. The price is forgotten, but quality remains."

Jag letar oftast efter ett billigt alternativet och sedan jämför jag med något dyrare. Oftast blir det så att det dyrare vinner, inte alltid, men om jag funderar över sådant som:
* Funktion - smarta lösningar, ergonomi
* Materialval - hållbarhet mot hårda tag
* Reservdelar - går det att laga
* "LCC" (Livscykelkostnad) - vad kostar det att ha prylen, även inräknat trassel att behöva byta, reklamera, laga eller köpa ny snart igen.

Dock behöver den dyrare produkten inte vara från något av de allra dyraste märkena för proffsbruk.

Jag är väl lite skadad av mitt jobb med underhållslogistik, men jag tänker på att det är bättre att köpa något som håller en livstid (eller i alla fall länge) än att köpa något billigt som bara håller ett litet tag och som man måste ersätta lite då och då.
 
Vackert jobbat!

Man klarar sig med den utrustningen, ok tältet kanske går sönder om det ska tältas i oskyddad terräng och liggunderlaget kanske är i tunnaste laget men visst tusan funkar det för en 'prova på' sommarvandring.

Själv började jag med 39 kronors regnställ och lånade ihop prylar från alla håll. Visst är dyrare grejer bättre, ibland t.om mycket bättre. Jag skulle t.ex inte ge mig iväg på en 10 dagars tur i Sarek med det där tältet.

Nu har jag massor med prylar, dyra sådana också, men det är för att jag vill ha dem och har för varje år köpt någon ny grej och då inte snålat på den sak jag skaffat. Det behövs också en smula kunskap för att välja rätt utrustning, inte sällan stöter man på trötta, blöta och frusna personer i dyra 3-lagers goretex jackor. (De har burit en bomulls T-shirt under jackan). Hellre då ett packaway regnställ ala 500 kronor från Itab och ett underställ för dryga hundralappen.

Folk fjällvandrade ju faktiskt för 50 år sedan också, utrustningen ovan är säkerligen på flera punkter långt bättre än dåtidens 'värsting' prylar.
 
Buzzrock; sa:
Folk fjällvandrade ju faktiskt för 50 år sedan också, utrustningen ovan är säkerligen på flera punkter långt bättre än dåtidens 'värsting' prylar.
Jodå, så är det nog. Om man läser sin Hamberg så kan man ju se vad de hade i början av 1900-talet också.

Jag vill minnas att någon postade ett inlägg ifjol om en dam som hade en imponerande funktionell UL-packning för rätt länge sedan men jag kan inte hitta inlägget just nu. Jag får väl försöka vidare... :)

Edit: Hmmm... nu kom visst UL in i den här tråden också...
Det verkar bli många sådana trådar varje sommar... ;)
 
Sammansatte detta för jag var duktigt uttråkad :)

Självklart är det inga prylar man kan leva med. Men om någon drar upp argumentet, det e för dyrt att prova så kan man ju alltid slå denna lista i huvudet på dom.

För 696 kr kan man ju alltid prova några dagar och kasta allt i bingen efteråt om man inte tyckte det var nått att ha.

Faktum är att jag tror att alla, i min åldersklass (70-talist) och äldre, startade med utrustning ibland sämre än detta så det duger nog gott att börja med. Jag är mest faschinerad att man kan köpa ett tält för 200kr, en sovsäck för 150 kr osv.
[Ändrat av niben 2004-07-14 kl 23:09]
 
Kan bli ännu billigare

Fast igentligen kan det ju bli ännu billigare. Sånt som tält och kanske även kök behövs ju inte om man går efter vanringsleder med vindskydd, vilket nog ändå är vanligt att man gör vid de första turerna.

Ska man dessutom bara vara ute några dagar kan man ju passa på när vädret är bra och skippa regnskydd helt, att gå i regn är man ju ändå inte så road av om man ännu inte fått för sig att det visst är kul med regn.

Förövrigt tycker jag inte man ska underskatta utrustning med några år på nacken. Jag har vid några turer använt ett fjällräven 2 mans tält som måste vara runt 30 år gammalt, om man ska tro ägaren. Vikten är med utbytta tältpinnar (kanske även stolparna är utbytta) lite drygt 1,5 kg. Det håller fortfarande nästan tätt, och när man använder det själv har man gott om plats för en rätt moderat vikt.
 
Risken finns väl att polarna aldrig vill följa med någe mer när tältet är sönderblåst, ni är myggbitna och allt är surt.

För två år sedan så stötte jag på två killar från söderförort som inte verkade så erfarna och hade sunkutrustning. Den ena var helt såsig i huvet på grund av kolhydratbrist och de ville bara åka hem verkade det som. De klaggade på myggen trots att det knappt fanns några mygg. Fast det var kul att se dom för det är sällan man stöter på några råbarkade söderförortskids. Som Kent (rapparen) sa när han var ute och åkte bil med polarna i en dokumentär. Fann det där är en tall va? De behöver helt enkelt komma ut lite.

Själv så fattar jag inte idag vad jag höll på med när jag återupptog intresset att åka up i fjällen för tio år sedan. Man var frusen och ALLT var blött, myggen var jobbiga, sovsäcken var blöt av kondens och på grund av att tältet läckte.

Idag så är man som värst lite fuktig även om det regnat konstant i en vecka, innertältet är snustort och man har som värst tre myggbett som inte kliar. Man får till och med fisk vilket var sparsamt förr. Man trodde att fisken hade blivit utrotad sedan man var barn.

Så jag håller nog inte riktigt med resonemanget även om jag håller med om att det kan funka med billig utrustning i fjället om man har tur med vädret eller är en riktig hårding som kan bita ihop.

Själv är jag glad öven min svindyra utrustning. Senast när jag var uppe på 1200 meter och det började åska, hagelet vräkte ned stora som ärtor så att det bildades en tjock ismur runt tältet. Då var jag glad i min ensamhet för som Hilleban kunde jag känna mig någorlunda trygg.

Fast erfarenhet har nog lite med saken att göra också. :)

Hoppas ni kommer upp, jag har själv börjat bearbeta familjen för en stugtur.
 
Re: Lysande men tänk på LCC

tholi75; sa:
Jag tycker att det här var lysande! Vem säger att man behöver mycket pengar för att komma ut lite? Men, även om det var billigt så måste ju sakerna funka för att det ska bli roligt att komma ut. Det är lätt att tappa lusten när något inte fungerar som det är tänkt; tältet läcker, sovsäcken är för kall, maten bränner lätt i stekpannan, det väger för mycket etc.

Visst vore det underbart om man hade 20000 att köpa utrustning för inför sin första fjällvandring.... Hur många har det? Hur många här har köpt ALL sin dyra fina utrustning på ett bräde utan att ha börjat med billigare saker?

För min del anser jag att det är viktigare att komma igång än att ha den bästa utrustningen. Som nån skrev i en annan tråd har vi i Sverige nån slags tradition av att grejerna skall vara "rejäla", men det fungerar precis lika bra med mindre rejäla grejer.
 
Re: Re: Lysande men tänk på LCC

nermander; sa:
För min del anser jag att det är viktigare att komma igång än att ha den bästa utrustningen. Som nån skrev i en annan tråd har vi i Sverige nån slags tradition av att grejerna skall vara "rejäla", men det fungerar precis lika bra med mindre rejäla grejer.

Rejäla grejer kan vara billiga.. Sedan så är det väl så att det ofta krävs en del kunskap för att klara sig med enklare och billigare utrustning. När man är minimalist så är valen viktiga oavsett om det är billigt eller dyrt.. Men jag håller med DU Peter, det viktigaste är att sätta siktet rätt och komma ut i skogen till en rimlig peng..
 
Härligt att läsa!

niben; sa:
För 696 kr kan man ju alltid prova några dagar och kasta allt i bingen efteråt om man inte tyckte det var nått att ha.

Faktum är att jag tror att alla, i min åldersklass (70-talist) och äldre, startade med utrustning ibland sämre än detta så det duger nog gott att börja med. Jag är mest faschinerad att man kan köpa ett tält för 200kr, en sovsäck för 150 kr osv.
[Ändrat av niben 2004-07-14 kl 23:09]

Lite editerat.

Som du skrev i början av tråden, det duger för att prova på en helg! Precis som du skriver så gick jag själv (60-talist dock om skall vara exakt :) ) upp en helg i Ballinvagge. Jag hade mitt vanliga regnställ, en gammal sovsäck och ryggsäck. Lånade lite grejer av kompisar här och där. Hade en fruktansvärd softpack på yggen. Om jag minns rätt så köpte jag ett par haglöfsbyxor på inrådan av en kompis dock, och ett takåstält för kanske 500:- som stod i ur och skur och storm i många år framöver.

Det intressanta med det här är att helt plötsligt kan jag inte tänka mig att sova på ett tunt grön scout-skumplast liggunderlag (kanske 8 mm tjockt). Men det gjorde jag i ett par år på den tiden! Och helt plötsligt måste man ha både det ena och det andra! Hur klarade jag mig utan gore-tex????

Är det någon som känner igen sig?

För övrigt tack för ett mycket inlägg bland alla utrustningstrådarna, kanske årets höjdare! Den här tråden skall vi vårda!

Ha dé
Peter P.
Öresomskallidkafriluftslivpåarvikafestivalenbro
 
Re: Härligt att läsa!

pal2; sa:
Det intressanta med det här är att helt plötsligt kan jag inte tänka mig att sova på ett tunt grön scout-skumplast liggunderlag (kanske 8 mm tjockt). Men det gjorde jag i ett par år på den tiden! Och helt plötsligt måste man ha både det ena och det andra! Hur klarade jag mig utan gore-tex????

Är det någon som känner igen sig?

För övrigt tack för ett mycket inlägg bland alla utrustningstrådarna, kanske årets höjdare! Den här tråden skall vi vårda!

Håller med, det är uppfriskande med en utrustningstråd som tråd som inte kräver det absolut bästa som finns.

Jag har, som alla andra(?), börjat min friluftskarriär med att låna saker och använda det billigaste som finns att tillgå. Eftersom har jag börjat skaffa lite egna och nya saker, men jag kör fortfarande på bl.a. ett 30år gammalt tält, en sovsäck från stenåldern och jag sover faktisk på ett 8mm grönt scoutskumplastliggnderlag (på sommaren). Och sover som en prins på det.
Dessa saker fungerar alldeles utmärkt, och om det inte vore för att åldern började ta ut sin rätt på flera av dem skulle jag aldrig lägga ut en massa pengar på att köpa nytt som bara är lite bättre.

En nackdel med billigare utrustning är tyvärr att den ofta är tyngre (ryggsäck och liggunderlag undantaget), och med mina knän är det tyvärr ett måste att skära ner på vikten så mycket som möjligt för att jag överhuvud taget ska ta mig ut.

/Johan
 
Behöver att komma ut att vandra nödvändigtvis betyda fjällvandra. Håller man sig på låglandet de första turerna går ju kostnaden sänka betydligt jämfört med en fjällvandring.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.