Komplett friluftsutrustning á 696 kr

snyggt Jobbat det lilla jag har vad gäller ligg,tält o sovsäck så har jag gett det tredubbla osso väger det tredubbla med
 
Säkerhet och budgetutrustning.

Bra inlägg før oss "biltema människor" som ngn snobb skrev om ett annat tema. Det här med säkerhet som argument för att köpa den dyraste utrustningen är, för de allra flesta, ett löjligt argument. De flesta friluftssnobbar går typ kungsleden på sommaren och då är det max 15-20 km till närmaste stuga/rastskydd. Ett Jysk budgettält som blåser sönder är inte någon stor katastrof, (jobbigt, vått och irriterande ja). Självklart måste man ställa helt andra krav på utrustning om man ska korsa Grönland eller till och med Sarek under lågsäsong. Att jag själv har en del dyr utrustning (dyr i Sverige, ej i Kina där jag köpt den) beror på att jag tycker det är skoj att köpa utrustning (och att jag är ute en del på vinterfjället).

Har hört om flera sönderblåsta Hilleberg.
Har någon erfarenhet av sönderblåsta budgettält?
 
När det gäller saker som kläder så gör kläderna bra 30% resten är kusnkap om hur man ska använda sakerna.

Människan har klarar sig länge utan en massa dyr friluftsutrustning, javisst saker har blivit lättare och bättre men det gör bara att vi bär med oss ännu mer prylar som vi handlar i någon dyr affär.

Det tillverkas inte en massa funktionella Gore Tex plagg och hillebergstält bara för att vi ska kunna ha det mysigt på fjälltoppen. De tillverkas för att folk tjänar en jäkla massa pengar på att sälja alla dessa prylar till oss och pryltokiga som vi är så köper vi.
 
Spaghetteria..

Glömde, det finns Spaghetteria kopior från Eldorado idag, det är på 170g till skilldnad mot Sp. som är 150g. Samtidigt så kostar det runt 6-7 kronor på Willys. Hehe... Billigt Billigt.. Och med en flaska Piri Piri så smakar det riktigt bra...

Fredric
http://www.glädje.nu
 
sajberjohan; sa:
Det tillverkas inte en massa funktionella Gore Tex plagg och hillebergstält bara för att vi ska kunna ha det mysigt på fjälltoppen. De tillverkas för att folk tjänar en jäkla massa pengar på att sälja alla dessa prylar till oss och pryltokiga som vi är så köper vi.

Ah, jag hade glömt att de billiga grejerna säljs av ren människokärlek och att Biltema inte tjänar några pengar. ;)

Självklart kan man klara sig med billiga grejer - särskilt om man besitter de rätta kunskaperna.
Det är inte priset som är det avgörande, utan konstruktionen!

Det är förmodligen lika vanligt med dyra prylar som användaren inte kan hantera som det är med billiga grejer som inte håller måttet.

Men de gånger jag har kunnat göra en direkt jämförelse i fält har alltid kvalitetsgrejerna vunnit med hästlängder. Jag var ute med ett gäng tolvåringar, och det var inte de som hade lånat sin farfars Hilleberg som låg och frös i ett tält som de inte kunde resa, som inte stod som de rest det och som släppte in vatten.

Men jag kan lugnt gå med på att det handlade lika mycket om kunskaper. Eller mer.
De (vi) som har kunskaperna kan få de billigare grejerna att funka.

Hur som helst - kan man hitta ett par skor som funkar i budgetpaketet? Det känns som om skorna skulle kosta lika mycket som resten.
 
Jag ska ut o vandra med tjejen om ett par veckor, hon köpte nyss ett par Salomon kängor för 599:- (med rabatt visserligen) Klart funkis kängor iaf.

Jag har själv haft ett par Salomon som jag köpte för ~700 spänn för en sisådär 8 år sedan, de höll några år sedan hade jag slitit ut sulan. Nu har jag Lundhags, de håller bra, det är fötterna som slits istället ;-)
 
Men inga av dessa skor platsar riktigt i budgetpaketet - de kostar ju lika mycket som resten tillsammans.

Uppdraget är att hitta ett par vandrardojor för 300 spänn som funkar lika ålrajt som till exempel ett Biltematält.
 
Nordesjö; sa:
Uppdraget är att hitta ett par vandrardojor för 300 spänn som funkar lika ålrajt som till exempel ett Biltematält.

Jag köpte ett par GriSport trekkingdojor på rea nu på Coop Forum (men de kostade nog 400). Inte för att jag vet hur bra de är, men mina nuvarande "ultralätta" vandringsskor kostade ännu mindre (men de är "bara" i skinn och inte så himla täta, de här nya har nåt membran som de kallar GriTex som verkar fungera hyffsat det lilla jag testat dem i blött gräs).
 
Re: 149:- bjudet för tältet...

fredric@citrus.nu; sa:
Rusta tält som är grymt bra;
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1491

perfekt storlek och vikt, runt 2,5 kilo

Fredric
http://www.glädje.nu

En kompis till mig köpte detta tältet. Läckte från start i nedre dragkedjan som inte har någon nylonklaff över sig.

Annars finns det nog många billiga tält som klarar sig bra.
Jag har precis köpt ett begagnat sierratält för 50:-, men jag har inte testat det ännu...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.