Inlägg:vad väger er packning?

Jag var ute och tältade över natten;(det hade kunnat bli 1-2 nätter till),och min drygt 75 liters ryggsäck var mer än fullpackad.
Den var inte tung,men proppfull.
Tält:Nallo 2.
Liggunderlag:thermarest,liten sittlapp
Sommarsovsäck+lakan ca 900gram.
Kokkärl:Trangia inkl kaffepanna.
Bränsle:metanol 3dl-flaska.
Matkosa,bestick,skärbräda,drickkosa.
Vattenpåse,fältflaska.
Allverktyg/kniv.
Kompass,karta
Kikare,kamera.
Regnskydd.regnkläder,sandaler
handduk:packtowel
Minipack flytande tvål,minitandkräm,resetandborste,liten pack ansiktskräm.
En varm fleecetröja,tunn fleecetröja+tights,ett par läger/sovstrumpor,liten fleecemössa+tunna vantar,ett par trosor,tunna shorts.
Mat.
En bok.Telefon.Glasögonfodral,solglasögon i fodral.
Gångstavar.
Plåster,skavsårsplåster och dauerbinda.
Allt ovanstående vill jag och behöver jag ha med,undantag boken.Borde haft tjockare "lägerkläder",powerstrech eller ull,för det var rätt kyligt några natt-timmar.
Skulle jag gått en längre vandring hade det behövts nåt fler par trosor och en omgång till vandringsstrumpor och en extra gångskjorta.Och mer mat och bränsle,samt en flaska kontaktlinsvätska,shampo i bit eller reklampåse,silvertejp till ev lagning.
Hur man kan gå en vecka med 9kg utrustning är för mej en gåta,om man inte bor och lagar mat i stuga.
Ett mindre kök,typ det som sålts på Naturkompaniet där gasoltuben ligger inuti,ett nytt thermarest i mindre och lättare volym,min något lättare sovsäck,som är varmare och saknar dragkedja (går bra på hösten),kanske ett Akto-tält,men det är mycket bekvämt och enkelt med ett Nallo.Det skulle sänka vikt och volym något.
Och vid längre tur skulle både tält och liggunderlag hamna utanpå säcken från början.
Nu tror jag inte jag skulle ge mej ut på längre vandring ensam,och när vi är två blir det garanterat mer god dryck (vin,ev lite öl)från början,och jag har alltid med färsk frukt de första dagarna.Samt ett fiskespö,folie och salt.
 
Jag gick en gång med en grupp fjällvandrare på Grönland. Vi vandrade i 13 dagar och bodde i tält. Jag bodde i eget tält och hade eget stormkök, en kvinna i gruppen hade samma förutsättningar. Jag hade ca 30 kg på ryggen vid start, hon hade 16. Så man kan få mycket olika tyngder beroende på vad man stoppar i ryggan.

Min marmeladburk, tunga råglimpa jag impulsköpte samt goda mat vägde ju en del mer än hennes frystorkade.

Mitt Therma-rest vägde ju mer än hennes tunna liggunderlag också. Sen tror jag inte hon hade en liten whiskyflaska med sig.

Så vad det väger är beroende på en hur gott man vill leva ovh vad man är beredd att bära för att nå dit.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.