Packning av tält

Tjenare

Denna fråga har säkert varit uppe innan, men jag hittar inget bra svar på sidan.

Jag har precis köpt ett tält (Bergans Kompakt 3) och undrar nu hur ni brukar packa era tält i ryggsäcken. Lägger ni det i säcken eller hänger det utanför, var isf utanför (högt, lågt) Har testa o hänga det utanför men jag får då inte plats att hänga mitt liggunderlag på ett bra sätt. Alla möjliga tips är välkomna

/Anders
 
Tält..

cyrX; sa:
Tjenare

Denna fråga har säkert varit uppe innan, men jag hittar inget bra svar på sidan.

Jag har precis köpt ett tält (Bergans Kompakt 3) och undrar nu hur ni brukar packa era tält i ryggsäcken. Lägger ni det i säcken eller hänger det utanför, var isf utanför (högt, lågt) Har testa o hänga det utanför men jag får då inte plats att hänga mitt liggunderlag på ett bra sätt. Alla möjliga tips är välkomna

/Anders

Jag har tältet högst upp under topplocket, där klämmer jag fast det. Finns det plats så packar jag det inuti säcken, då oxå högst upp. Tältet är ju det som kommer fram först från basgrejjorna.

Vilket liggunderlag har du?
Hur stor rygga har du?

// en annan Anders :)
 
Jag packar mitt tällt stående i ryggsäcken så högt högt upp som möjligt och centrerat. Har en 100 l säck. Tycker det är bra att ha så lite som möjligt utanpå säcken i händelse av regn bla.

Daniel
 
cyrX; sa:
Tjenare

Denna fråga har säkert varit uppe innan, men jag hittar inget bra svar på sidan.

Jag har precis köpt ett tält (Bergans Kompakt 3) och undrar nu hur ni brukar packa era tält i ryggsäcken. Lägger ni det i säcken eller hänger det utanför, var isf utanför (högt, lågt) Har testa o hänga det utanför men jag får då inte plats att hänga mitt liggunderlag på ett bra sätt. Alla möjliga tips är välkomna

/Anders

Hej,

Precis som du säger, frågan har varit uppe tidigare.
Vad är ett "bra svar" i sammanhanget? Du kan säkert få en mängd olika svar, så får du väl själv välja vilket svar som passar dig bäst med tanke på personlig smak och typ av ryggsäck.
Jag har en säck med bottenfack. Där lägger jag tältet
tillsammans med bl.a. regnstället. I princip lägger jag i bottenfacket sådant som kan vara fuktigt eller blött. Tältstängerna fäster jag med säckens kompressionsremmar på sidan av säcken. Markpinnarna i bottenfacket.

/ Bertil
 
Under senaste dygnets tur bodde det i ryggsäcken, i botten brevid sovsäckarna (bar både min och partnerns då hon bar mat istället, smartare slipper man vara in och rota i två väskaor under rasterna och så kan en väska bo vid tältplatsen och en tas med till matplatsen if det inte går att hitta mjukt underlag och vattentillgång och eldstad på samma ställe).
Inga tältstänger följde med denna gången utan vi hade varsin teleskopvandringstav som fick tjänstgöra på natten. Endast yttertält följde med denna gången ska tilläggas då det fortfarande är härligt myggfritt.

Tältets placering avgörs av om du vill ha det lätt tillgängligt (lunchskydd och/eller första saken som åker upp när du kommer fram för kvällen) eller om du fördrar att fippla med det sist efter att man fått mat i magen och vilat ut lite gran (för de som vet med sig att de behöver/vill ha mat i magen och lite vila innan de gör övervägandena och fattar beslutet om var nattlägret ska vara, hur tältet ska bara vänt osv.)
Sen avgörs det ju så klart av var du vill ha andra saker och hur du känner att bärkonforten blir med de olika placeringarna.

Grundregeln är ju att tungt ska vara nära ryggen och högt upp, men det beror ju på vad du gör så klart.

Liggunderlaget behöver inte alls vara på toppen, det väger nästan ingenting och kan med fördel spännas längst bak (eller fronten som det vist kallas) stående, detta är skönast när man går i skog och det finns lite grenar och sträd som amn inte vill fastna i.

Om det rymms är det självfallet en god ide att ha så mycket som möjligt i säcken, farsan brukar gå med liggunderlaget löst rullat i säcken och sedan trycka ner allting där i.
 
cyrX; sa:
Tjenare

Denna fråga har säkert varit uppe innan, men jag hittar inget bra svar på sidan.

Jag har precis köpt ett tält (Bergans Kompakt 3) och undrar nu hur ni brukar packa era tält i ryggsäcken. Lägger ni det i säcken eller hänger det utanför, var isf utanför (högt, lågt) Har testa o hänga det utanför men jag får då inte plats att hänga mitt liggunderlag på ett bra sätt. Alla möjliga tips är välkomna

/Anders

Jag viker mitt Vaude tält själv på ett sätt så det tar mindre plats än i original förpackningen, sedan lägger jag det i en vanlig plastpåse i ryggsäcken, pinnarna utanför......
[Ändrat av thegedd 2007-04-07 kl 20:52]
 
jag har ett geniustält och en alaskaryggsäck, jag brukar rulla in tältet i liggunderlaget och sätta det högst upp. Tältstängerna fäster jag med packpåsen längst ned, i den har jag sovsäcken plus annat som behövs vid lägret, funkar bra för mej, men alla har ju olika lösningar
 
jag gillar att ha tæltet snabbt på plats så ær det sista(næstan, om vintern så ær dunjakkan det sista) jag packar ned tæltet. det packer jag så hær: tryck ned hela tæltet i sæcken! då ær det bara till att dra upp det nær du kommer till camp.
liggunderlag fæster jag bak på sæcken. då kan man fint dra regnskydd øver hela sæcken.

sæck som jag har: fram till nu , en lowe alpine 75+10 liters och har fått mig en berghuas extreme 80 liters mmen kommer att gjøra på samma sætt.

robert
 
Nästan var som helst - men aldrig utanpå ryggsäcken! Om jag vandrar ensam har jag mitt lilla lätta Akto någonstans i mitten av packningen. Om vi är två så har vi mitt tyngre Stalon, och då lägger jag det högt upp, oftast på tvären.
 
Viktigaste tipset är stuffa ihop tältet, vik inte i samma veck....
Tält behöver jag oftast direkt efter liggunderlaget, det senare 2-4 ggr om dagen tältet normalt en gång, men vid dåligt (läs normal) väder packas det sist och behövs först på nya nattplatsen, högt eller utanpå är inte helt fel. Oftast blir det högt, medan vått tält platsar bäst utanför.
 
Ja, du ska iaf inte ha något *hängande* på packningen.
Mina båda säckar har fästen utanpå för tält och
madrass, så jag packar dessa stående på varsin sida.
Packningen är därvid inte bredare än jag själv,
vilket jag tycker är väsentligt av säkerhetsskäl.

Under den lågan resan till och från trycker jag in mina
stavar i den hoprullade madrassen.

Som ngn redan påpekat är det väl inte så kul att packa
att blött tält inuti säcken. Där jag vandrar
är det nästan ofrånkomligt, men jag önskar det
fanns ett enkelt sätt att torka bort daggen.

Iövrigt är min princip att
behöva tänka så lite som möjligt när jag packar.
Jag bara vräker ned grejerna, mjukt nederst, mat överst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blopalt Packning för 2-dagars? Utrustning allmänt 24
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
sinom Packning för bilen Utrustning allmänt 2
SiKth Kostnad, komplett packning Utrustning allmänt 13
nvavargen Vecko packning Utrustning allmänt 3
solei packning mongoliet+sibirien? Utrustning allmänt 0
brigas Inlägg:vad väger er packning? Utrustning allmänt 1
smilfink vad väger er packning? Utrustning allmänt 97
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.