Tält i blåsväder

Kanske en del sett bilden, men på Helsports hemsida,

http://www.helsport.no/EN/default.aspID=1280&G=847&P=838 ,

hittade jag den här bilden, 4 säsongstält testade i 30 m/s. Testet utfört av finska utelivtidningen Retki:

30ms.jpg


Tredje uppifrån är väl ett HB Nammatj, fjärde ett Helsport Svalbard och femte ett HB Keron. Men vilka är de övriga? Går inte att läsa. Sista ser ju lysande ut;-)

Raskesven
 
Ang. vindtålighet!

Är det fler än jag som tycker att denna bild styrker tesen att typen av tält, vare sig det är tunnel, kupol, geodesisk mfl., är ointressant! Det som bestämmer hur ett tält klarar vind är en kombination en av materialval, konstruktion och hur väl uppsatt det är! Nammatj som är lättast i gruppen ser ut att klara testet nog så bra som Helsports nästan dubbelt så tunga Svalbard!!!

När nu tunneltältets redan bevisat överlägsna förhållande mellan vikt och boendeyta nu kan kompletteras med bevisad bra vindtålighet, bör kanske alla högljuda anhängare av geodesiska tält ta sig en funderare. Inte minst Helsport själva...;)
Peter
...som just sovit sina första nätter i ett Akto!
 
Xander; sa:
Om vi nu lät vinden komma från sidan istället, hur skulle det se ut då?

/A
:) Vrider vinden? Då blir det till å upp å hoppa mitt i natten å vända tältet

30 m/s är ju ganska kraftiga vindstyrkor. Jag menar, ofta lägger man ju tältet skyddat och därmed undviker man den maximala påfrestningen (om vi nu tänker oss svenska fjällen). Det som jag upplevt som större problem är vindbyar. Det är när vinden ständigt växlar i styrka som tältet är som mest utsatt.

Men visst är bilden tankeväckande!

/Håkan
 
Re: Ang. vindtålighet!

theDude; sa:
typen av tält, vare sig det är tunnel, kupol, geodesisk mfl., är ointressant!
Det som bestämmer hur ett tält klarar vind är en kombination en av materialval, konstruktion och hur väl uppsatt det är!

Lite motsägeslefullt eftersom "typen av tält" ju är det absolut viktigaste valet i "konstruktion".

Som sagt: hade vinden kommit från ett annat håll hade de självstagande tälten deformerats ungefär lika mycket, medan tunneltällten förmodligen vikt sig helt. Det är ju den stora skillnaden - riktningsberoendet.

Samtidigt är man ju hellre resa ett tunneltält när det blåser hårt, än att flippra med en massa pinnar som ska fästas i en massa krokar kors och tvärs.

Så vad testet än säger handlar det om avvägningar som vi konsumenter måste göra när vi köper tält.
Själv skulle jag välja tunneltält i 9 fall av 10 utan att tveka en sekund.

Raskesven; sa:
4 säsongstält testade i 30 m/s

4? Jag ser 6 tält.
Och vad är ett säsongstält?
;)

[Ändrat av Nordesjö 2004-04-05 kl 09:57]
 
Re: Re: Ang. vindtålighet!

Nordesjö; sa:
Raskesven; sa:
4 säsongstält testade i 30 m/s

4? Jag ser 6 tält.
Och vad är ett säsongstält?
;)

[Ändrat av Nordesjö 2004-04-05 kl 09:57]
Hmm, vart det lite svengelska? Vad heter det, 4 säsongers tält, 4 årstiders tält? Tanken var väl att tälten är, ska vara, anpassade för fyra årstider, även då vinter. 6 st. 4-säsongers tält kanske?

Det fattades något i länken, denna funkar:
http://www.helsport.no/EN/default.asp?ID=1280&G=847&P=838

Raskesven
 
Realistiskt test?

Vid detta testet satt antagligen stormlinor helt fast i golvet. I verkligheten (och framførallt på vintern) tror jag tältet sliter sig innan det blåser sønder. Någon som har någon erfarenhet?

"Nammatj som är lättast i gruppen
ser ut att klara testet nog så bra
som Helsports nästan dubbelt så
tunga Svalbard!!!"

Svalbard är 3 eller 5 pers tält 0.8 kg skillnad på tremannstältet.
 
Re: Re: Re: Ang. vindtålighet!

Raskesven; sa:
6 st. 4-säsongers tält kanske?

Så ska det se ut!
Det var ett saknat bindestreck som gjorde att det blev knasigt (är känslig för särskrivningar, de är som fartgupp på en motorväg :)).
Fyra säsongers tält (uttalas isär) eller fyrasäsongerstält (uttalas ihop).

Huuuur som helst, jag får inte länken att funka. Jag ser ju att adressen är rätt, men den lirar inte när man klickar. Skumt.

Testar med samma länk på norska

Tillägg: nu funkade den andra länken också... darrig server?
 
Hei

Det finns ingen Nammatj pa det här testet. Tredje uppifran är ju Halti, inte Hilleberg. Enda Hilleberg som finns med är Keron 3.
Första uppifran är Fjällräven. Det var Helsport som vann testet, Keron blev tvaa.

Det spelade ingen stor roll om vinden var fran sidan. Keron klarade det hyfsat bra. Lika bra som Helsport.
 
Franz321; sa:
Hei

Det finns ingen Nammatj pa det här testet. Tredje uppifran är ju Halti, inte Hilleberg. Enda Hilleberg som finns med är Keron 3.
Första uppifran är Fjällräven. Det var Helsport som vann testet, Keron blev tvaa.

Det spelade ingen stor roll om vinden var fran sidan. Keron klarade det hyfsat bra. Lika bra som Helsport.

Detta är väl ungefär vad man kan vänta sig när man ser på tälten. Helsports Svalbard är säkerligen ett mycket bra tält, det vann ju trots allt testet. Men jag tycker nog att man snarare bör karakterisera det som ett annorlunda tunneltält än som ett geodetiskt.

Tanken med ett geodetiskt tält är ju bland annat att det ska klara sig helt och hållet utan markpinnar (som t.ex Hilleberg Savio) och gärna vara i princip lika stabilt oavsett vindriktning. Med tanke på den praktiska men gigantiska absiden har jag svårt att tro att Helsport Svalbard fixar detta!?!

/ Stefan
 
Blåst

Äger själv ett Keron 3EX men har sovit i ett Hellsport Svalbard och jag måste säga att det är ett stabilt tällt. Använder man alla stormlinor (det finns massor) så är tältet tyst och MYCKET stabilt, knappt ett ljud från fladdrande tältduk. Vi tältade på ett ganska exponerat ställe med ca 12-15 m/s på natten. Så det var ju inte svår storm det var frågan om men ändå.

Och att ett geodetiskt tält klarar sig utan markpinnar när det blåser för står jag ej det är klart att man ankrar allt man kan...

Keronet är mer känsligt ang riktningen på vinden och har inte alls lika många stormlinor.
[Ändrat av fafner 2004-12-15 kl 14:08]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.