Tält-/vadarskor?

Hej allihop
Är på jakt efter något att ha på fötterna vid tältet/vaden på (fjäll)vandringar.
Har nu ett par Teva-sandaler från mitten av 90-talet som väger horribla 888 gram/par och de går inte riktigt ihop med resten av lättvikts-packningen (obs - ej UL).

Lätta sandaler som klarar vad?

Hur är klätterskor i passformen? går det att skrota runt tältet i ett par såna utan att tårna knyter sig?
Annars verkar de passa mina "krav" - små, lätta, inte mycket material som behöver torka, bara att dra på snabbt när man skall ur tältet/över jokken....

/Micke
 
opel; sa:
Hej allihop
Är på jakt efter något att ha på fötterna vid tältet/vaden på (fjäll)vandringar.
Har nu ett par Teva-sandaler från mitten av 90-talet som väger horribla 888 gram/par och de går inte riktigt ihop med resten av lättvikts-packningen (obs - ej UL).

Lätta sandaler som klarar vad?
Det lättaste jag hittat bland litet mer stabila grejor är Walsh PB Trainer på 250g/st.
Silva K40 orienteringspjuck väger drygt 580g paret i storlek 8,5. Det är bland det lättaste på marknaden om man vill ha något som sitter bra på foten.
Puma(?) har ett par lätta löparpjuck som testades i senaste Runner's World. De vägde ca 220g/st om jag kommer ihåg rätt.
 
Klätterskor ? Är du allvarlig ?

Att få tånaglarna utdragna är nog skönare än att knalla omkring i lägret en kväll med klätterdojjor.

/P.D
 
P.D; sa:
Klätterskor ? Är du allvarlig ?

Att få tånaglarna utdragna är nog skönare än att knalla omkring i lägret en kväll med klätterdojjor.

/P.D

Jag misstänkte det :) men när jag aldrig sett ett par såna på närmre håll, än mindre provat, är det inte lätt att veta...

Annars låter sockeplast som en småmysig idé :)
Tyvärr är det nog för tunn sula i såna för att jag skulle vilja vada med dem...

Jag såg tidigare någon som gjort ett par "lägerskor" av skoinnersulor och skosnören - vägde hemma 2 sulor + 2 spännremmar = 138 gram, vilket man borde kunna limma ihop till något sandalliknande....

/Micke

PS. Kanske sockeplast + innersula inuti skulle fungera :)
 
opel; sa:
Jag såg tidigare någon som gjort ett par "lägerskor" av skoinnersulor och skosnören - vägde hemma 2 sulor + 2 spännremmar = 138 gram, vilket man borde kunna limma ihop till något sandalliknande....

/Micke

PS. Kanske sockeplast + innersula inuti skulle fungera :)

Det här med vadarskor diskuterades i en annan tråd; någon
gav faktiskt en begriplig förklaring varför det kan vara fördelaktigt
att byta skor vid vad. Men han övertygade inte *mig*, och
normalt är nästan alla min vad stengång, ett fåtal (som nyss
i Jotunheimen) kanske skodjupa. Jag har faktiskt ALDRIG
bytt skor, och lägerskor ser jag inte heller ngn större mening med;
jag gör ändå längre utflykter runt lägret.

Jag tror att om jag vadade med sandaler skulle jag bara trampa ur dem. Och riktigt krävande vad vill jag förmodligen ALDRIG
vara med om igen.

il C.
 
il Camoscio; sa:
Det här med vadarskor diskuterades i en annan tråd; någon
gav faktiskt en begriplig förklaring varför det kan vara fördelaktigt
att byta skor vid vad. Men han övertygade inte *mig*, och
normalt är nästan alla min vad stengång, ett fåtal (som nyss
i Jotunheimen) kanske skodjupa. Jag har faktiskt ALDRIG
bytt skor, och lägerskor ser jag inte heller ngn större mening med;
jag gör ändå längre utflykter runt lägret.

Jag tror att om jag vadade med sandaler skulle jag bara trampa ur dem. Och riktigt krävande vad vill jag förmodligen ALDRIG
vara med om igen.

il C.

Peter - din åsikt om tält-/vadarskor har ventilerats förr (jag väntade bara på att du skulle svara:) ), men JAG vill använda/använder såna oavsett...
Jag kan dra mina argument för att JAG använder såna;

Vid tältet;
*skönt för fötterna med andra skor än gå-kängorna.
*Gå-kängorna kan luftas ända från att man stannar och slår upp tält tills man river tältet nästa dag.

Vid vad;
*grunda vad (upp till halva vaden) drar jag åt benremmen på byxan över kängorna och knallar på.
*djupare vad än så, så vill jag inte blöta ner kängorna/byxorna och jag vill inte vada barfota pga skaderisk - och JA, jag vadar så pass djupt med jämna mellanrum...

Stengång kan ibland utnyttjas där det är - ja just det - stenigt, men det är det inte överallt där jag brukar gå - inte heller finns det broar överallt.

/Micke - fortfarande på jakt efter tält-/vadarskor
 
Intersport

Det finns billiga bad tofflor på intersport, svarta i något skumplast liknande material & dessa använder jag mig av vid läger elden. vet inte av de väger men det är nog inte mer än 300-400 gram.
Billiga oxå någonstans under hundringen.

//peter
 
Billiga jympaskor väger lite. Och då menar jag BILLIGA. Riktiga skitskor som man köper på stormarknader, typ arméns Lejondojor. Sanadler är kassa om man ska vada någon längre sträcka i lårdjupt vatten, det är lätt att skada sig när man tappat känseln i fötterna. Klätterskor är sköna om man köper tillräckligt stora, men onödigt dyra och hala på alla underlag utom ren, torr klippa.
 
Vill man ha ett par sandaler som sitter som gjutna vid vad kan man titta pâ Sources "River Crosser".

Dock faller den sáker pà vikten...tyvärr är det svârt att kombinera kraftiga, sákra och hàllbara material/produkter med làg vikt..

sandals-rivercr.jpg


Mvh / Mats
 
Överdragsstövlar för vad

För vaden kanske Lundhags Coverboot kan vara funkis? Bara att dra över kängorna och knata över med. Man tappar kanske en aning grepp och känsla men inte mycket.

Jag hade sådana för ett par år sedan, rätt billiga, ryms i benfickan när ej i bruk och vikten knappast mer än några hundra gram för paret. Gjorde inga svårare vad, men hade dem till lite fiske och annat blött. De gav till slut upp efter att jag gått med dem länge i väldigt stenig terräng, men så illa behöver de inte piskas i vanliga fall.

De duger nog för tältet med, på vintern hände det även att jag använde bara dem med tjocksockar när jag skulle gå runt hörnet om kvällen och inte orkade snöra kängorna..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.