Bo vintertid i tält utanför univerisitetet???

Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden så det blev här i "allmänt om utrustning"

Jag står utan bostad nu till vintern (letar som bara den) och har ett tag funderat på om jag inte borde tälta istället. Denna tanke har med veckorna växt från att bara vara en ide, till att vara den boendeformen jag siktar på. Jag saknar dock tidigare erfarenheter nästan helt när det kommer till att tälta mm. Men känns bra att bara "kasta" mig på lite äventyr.

Så jag tänkte självklart höra med er på utsidan, höra vad ni tycker! =D

Om allt går som planerat och studierna avslutas till sommaren, så har jag till hösten tänkt cykla långt, så långt jag orkar, siktar mot öst, mot kina (vem vet kanske bara kommer till finland, men det e ju ett äventyr det också! ^_^ ) då har jag ändå tänkt köpa tält, å massa annan utrustning. Genom att köpa det nu så blir det en enkel kostnad (blir billigare än att betala hyra i 5-7 månader, å pengarna som går till hyra "försvinner" ju bara.). Annars kmr jag va tvungen att betala hyra + tält mm till hösten.

Jag kan vara skriven hos en vän, ha massa kläder å saker hos henne (som jag kan byta med varje vecka), och kan såklart även tvätta, mm (borde kunna laga mat där på helgen också, å ha matlådor i snön hela veckan, å glass! =DD )

Mickro, dusch, WC Finns på skolan (skolan är öppen hela dygnet) det finns stora grupprum som man kan ställa upp tältet i om det måste torka.

Kommer sitta större delen av dygnet på skolan å plugga, å då har jag ju internet och kan ladda mobilen mm.

Så varför inte? kan inte komma på faktiskt, frukost gör jag ju hur lätt som hälst på skolan med lite havregryn, salt å mikrovågsugn :p

Det enda jag är rädd för är att det inte blir så "lätt" som jag hoppas :p men känns som att tiden det tar för mig att ställa upp tältet ngra hundra meter från skolan, tjänar jag ändå in eftersom jag inte behöver ta mig hem till en lägenhet som ligger flera kilometer längre bort.

På dagen har jag såklart tänkt ha med mitt *hem" i en backpackingväska.

Blir himla kallt här i Uppsala på vintern, mellan 10-25 minusgrader va det förra året. Så jag har tänkt köra på det säkra och köpa Hilleberg Allak, syn-mat pump, och någon dunsovsäck för ngra lax.

Så vad tycker ni? Ni får komma med de negativa aspekterna för jag själv kommer inte på dem.
Känns ändå som fördelarna väger upp.
 
några pessimistiska tankar... som du frågar efter.. =)

Har du någonstans där du faktiskt får sätta upp tältet?

Annars hade jag nog satsat på en bomull/polyester kåta/tipi som jag låtit stå uppe hela tiden, om jag nu skulle bo ute några månader... gärna med en kamin... högre i tak, bättre ventlitation, bättre uv-beständighet. en vintersovsäck vill du inte ha sen på sommaren...

Är rädd att du kommer få stora problem med fukt i ditt lilla tält, sovsäck osv. tror du kommer att få torka grejerna ganska ofta om du och dom ska hålla sig fräscha. sök på fuktproblem på vinterfjäll...


Om det nu bara handlar om att spara pengar, finns det inte nån du kan dela lägenhet med?
låter som du nästan kommer att bo hos din kompis ändå...
 
haha, nja blir ju inte riktigt som att bo hos min vän :p blir mysigare :D

Har ingen stans att ställa upp tältet nej, men universitetet ligger lite i utkanten av stan (uppsala e litet :p ) och finns ganska mkt skog. Jag kör på allemansrätten heltenkelt! ...eller jag-har-ett-mörkt-tält-hoppas-ingen-ser-mig rätten ^___^

Men fukt måste jag tänka på ja! sant sant.. vill ha en sådan där dunsovsäck som är vattentät. hade varit bra. Ska googla som du säger ja.

Köper en annan sovsäck för vår, sommar, höst bruk sedan.

Ge mig mer konstruktiv kritik.
 
Tyvärr tror jag inte att det är hållbart.
Praktiskt sätt fungerar det säkert alldeles utmärkt, men jag har väldigt svårt att se hur man i någon svensk stad skulle kunna tälta i flera månader på ungefär samma ställe. Du kommer helt enkelt att få oväntat besök av Harry Haffa och då hjälper det nog inte vilket kaffemärke du har...
I Uppsala är det inga större problem att få tag på ett studentboende, inte så här års. Början av höstterminen, ja. Men inte nu. Ett studentrum ligger på ca 3000 idag, det kan man gott kosta på sig för att slippa alla problem som det innebär att tälta så som du har tänkt dig. Som student vars enda inkomst är studiemedel+lån är du berättigad till bostadsbidrag. De flesta studenter har även hyror som ger dem maxbidrag dvs 1100 kr i månaden, då blir det verkligen inte mycket pengar kvar att ta ur egen ficka.
Som sagt, praktiskt är det nog inga större problem, det finns ju folkslag som bor i tält lite här och var både i nutid och historia. Men jag tror inte att det är genomförbart, du kommer helt enkelt att bli bortforslad innan du har hunnit ta din examen!
 
Allemansrätten ger dig inte rätt att bo på nån annans mark, även om du gör det i tält. Så för att din idé ska fungera krävs det nog att du hittar en plätt där du kan få tillstånd av markägaren att tälta några månader. det behöver väl inte vara så nära universitetet, du gillar ju att cykla.

Annars låter det väl helt okej. Fast jag tycker verkligen inte att det är slöseri med pengar att lägga 3000 kr/mån på boende. Tänk vad mycket tid man spar genom att inte tälta, tid som man kan använda till andra roligare/viktigare grejer.
 
De jag vet som vintertältat nära stad, gömde sig rejält och minst en blev av med prylarna, en blev upptäckt och bortkörd. Lärde sig en del och förblev oupptäckt på nästa ställe.
Egna erfarenheter av vintertältning utan kamin är att allt blir lätt fuktigt.
3000/mån må verka kostbart men ett pensionatsrum kostar 9000/månad.
Tak och centralvärme är värt en hel del vintertid.
 
Tälta

Så länge du hittar ett undangömt ställe och har tillstånd så kan det ju funka, det fanns ju en kille på Hållands FHS (järpen) som tältade ett år om jag inte minns fel, han bodde dock i nått tipiliknande...

Som sagt att bo i Uppsala så är det nog fukten som är största problemet, och då inte bara utifrån du bör ligga in vbl påse, dvs en vattentät påse så att sovsäcken ej blir fuktig innifrån, man luktar inte så mysigt efter en natt i en sådan...

Sen har du ju problemet med toalett, det måste ju fixas så där blir det snabbt jävligt knepigt, skall du sätta upp ett tordass i tältet? Vilket iofs funkar, jag har gjort det när vi var 40 pers på samma ställe tre nätter på kalfjället på vintern... Åka telis med en 15 kg skittunna i varje hand är en utmaning!

Själv har jag bara bott två nätter i snöbivack i en av LTUs ljusgårdar, och då har man alla faciliteter 20 m från bivacken, men jag tror inte det skulle funka en längre tid.

Jag har några kompisar som ställde upp en gammal sunkig husvagn och bodde i den i två år men var det värt det, nej inte alls. Det är grymt smidigt med varmt vatten i kran, en toalett osv.
 
skit också.. funderar fortfarande, men trodde inte fukt problemet skulle va så stort.
när ni säger att man blir bortkörd mm, är det polisen ni snackar om då? :p

Men känns ändå genomförbart, tar ju ned tältet varje dag, är ju mörkt nu på vintern så när jag slår upp tältet å lägger mig så kommer ju ingen se mig. kommer hålla till i en (vintertid övergiven) hage som är bevuxen med skog. å den är ju omgärdad av ett stort staket så det borde inte va så många människor som ger sig in där. toa löser jag ju som sagt med att gå på WC på skolan innan jag ger mig ut för att sova.
 
Göran Kropp tältade ju i en grusgrop i närheten av regementet i Eksjö som förberedelse för sin expedition till Mt Everest...

Jag skulle vara orolig för att bli av med grejor i tält även om eller kanske därför att det står undangömt. Bra sovsäckar är inte billiga...

Plugga går ju att göra på biblan, men nej, jag tycker inte det låte jättelyckat ändå. Fast jag är förstås väldigt medelålders...

Hälsningar BrittMarie
 
Göran Kropp tältade ju i en grusgrop i närheten av regementet i Eksjö som förberedelse för sin expedition till Mt Everest...

Jag skulle vara orolig för att bli av med grejor i tält även om eller kanske därför att det står undangömt. Bra sovsäckar är inte billiga...

Plugga går ju att göra på biblan, men nej, jag tycker inte det låte jättelyckat ändå. Fast jag är förstås väldigt medelålders...

Hälsningar BrittMarie

Jag ska ju ha med mig sovsäck och allt annat i en ryggsäck när jag inte sover såklart. å pluggar gör jag ju på skolan som sagt :p
 
Det skulle gå bra om du hittar ett undanskymt ställe,slå upp tåltet och täck med ett camonät.Då är risken liten att någon hittar dig,bara en jägare eller svampplockare som går rakt igenom "snåret" skulle märka att det var ett tält.Du kan få fler tips genom att söka på Ninja Camping och Stealth Camping.Du kommer att få mycket rutin att bo i tält som du har nytta av på din långresa,bra motion när du cyklar till campen och pengar över till resan.Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
bergholm Var köpa Haglöfs utanför Sverige? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.