Den eviga frågan om liggunderlag

Gick på en total nitlott o köpte Urberg Insulated Airmat
Det har ett påstått R-värde på 3,6

Det tillsammans med en sovsäck på komforttemp på - 9 gjorde att jag frös under hela natten trotts att tempraturen va 11grader. (sen maj kväll). Hade tält + footprint på en helt torr bedd av ris o mossa

Va de inte kylan som höll en vaken så va de att det va extremt halt och praslade en hel del.

Inser att jag får bita i sura äpplet o lägga lite mer pengar till liggunderlag till hela familjen.

Tänker att man satsar på vår sommar höst. Sen kompletterar med skumplast om de blir kallt.


Men vad har ni för tipps. Läser att expeed tydligen delaminerar. Jag är inte specielt lång 174.. Kommer lägga 4st I vårt hilleberg så får inte va bredare än 55cm. Till barnen kan de gärna va kortare då de än bara är 130cm som längst


Blir ju en liten summa då man måste köpa 4st.. Vi ska än inte bege oss ut på nått extremt men vill ändå ha komfort o viss marginal.

Vill heller inte va dumsnål o lägga precis för lite för att inte få nått riktigt bra (som jag redan gjort)
 
Jahop frugan tröttna o köpte dem..

Påminner om när hon drog hem ett hilleberg kaitum 4 GT återkommer med betyg...
 
Jahop frugan tröttna o köpte dem..



Påminner om när hon drog hem ett hilleberg kaitum 4 GT återkommer med betyg...
Hehe, snabba puckar.
Annars hade jag tipsat om att försöka hitta begagnat. Men då kan det ta lite tid att hitta rätt grejer.

Sen hade jag kanske köpt lite rejälare underlag än HL som har 20D. Men era barn kanske är väldigt försiktiga. Det är ju tråkigt om dom går sönder pga tunnt material.

Hoppas ni trivs med dom nya underlagen [emoji106]

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Lämna dem hemma då ja tyckte ett r värde så högt skulle palla 11 grader på snustorr mossa

Lutar åt ett Exped synmat HL winter.. Outnorth säljer dem nu för ca 1500kr billigare än vanliga synmat hl

Nja, det handlar inte bara om en komfortfråga utan även en säkerhetsfråga. Ett cellgummi är ett säkert kort när komfortunderlaget pajjat. Cellgummi på vandring funkar alltid mot markkylan. Inte lika komfortabelt men vad gör du när ditt sköna uppblåsbara underlag har gått sönder oavsett vilka R tal det har.

En säkerhetsfråga i första hand. I andra hand ett bottenskydd för luftmadrassen. I tredje hand en bra köldbarriär högst upp.
 
tips på att göra uppblåsbart mindre halt

Har summit ultra light
detta glider runt i tältet Helsport ringstind sl 2 jag lägger kläder som stopp på sidan och vid fötter men hjälper ju bara lite
Ev är detta golv något halare än andra men marginellt.
Några tips på få en förbättring .
 
Har summit ultra light
detta glider runt i tältet Helsport ringstind sl 2 jag lägger kläder som stopp på sidan och vid fötter men hjälper ju bara lite
Ev är detta golv något halare än andra men marginellt.
Några tips på få en förbättring .

Är det silnylon? Om ja så går det att coata med mer silikon. Blir både mindre halt och mer tåligt. Kan exempelvis göras genom att blanda en del transparent silikon med tre eller fyra delar aromatfri lacknafta (viktandelar, blanda ordentligt så att silikonet löst sig helt) och pensla på den sida du vill göra mindre halkig. Alternativt göra ”prickar” med samma blandning om du vill minska viktökningen. Detta funkar dock bara på silikoncoatat tyg. Har själv gjort det på golvtyget till det tält jag syr och det blev klart greppigare.
 
Öka friktionen

Har summit ultra light
detta glider runt i tältet Helsport ringstind sl 2 jag lägger kläder som stopp på sidan och vid fötter men hjälper ju bara lite
Ev är detta golv något halare än andra men marginellt.
Några tips på få en förbättring .

Blanda silikon med alkylatbensin till ungefär filmjölks konsistens och måla på baksidan av underlaget eller på golvet. Ett annat medel som finns heter Tulip Slick. Det är samma som används till halkskydd på innestrumpor för barn. Det klibbar mindre än silikon men fungerar utsökt.
 
Tältet har Polyester vävar i golvet belagt med pu polyuretan pga mer brandsäkert än med silicon enl tillverkare
som upplysning säjs ej HB i stora delar av EU pga ej uppfyller brand krav pga alltid silicon för att uppnå höga vp värden man får välja på att bli lite fuktig eller om man hinner ur tältet vid brand.
Om något tält är testat för om man kan utrymma före helt övertänt är tveksamt
men någon sekund exrta och dubbla abesider och lite störe tält är säkrast.
Var nära att köpa Ferrino som är brandklassade och anv av expeditioner men då jag kollade på rivstyra så är nylon överägset och enda alternativet för vinterbruk och man får anv brandskydds filt och brandsäkert underlag för kök om man vill laga mat i abesid.Man kan tro att lite snö skulle räcka men har du provat brandfilt
så vet man hur bra det fungerar går att släcka brand i bord orsakat av ljusstake och tv utan att anv pulversläckare i hus.
Jag har ett gammalt tält som har svart beläggning på yta av matlagning i abeside
men troligen varken pu eller silicon jag sprutade Herdins flytande lösningsbaserade
inpregnering på utsidan som nog går att tända vedbrasamed.
Tältet är ryggåstält och så stora abesider att en stor racercykel får plats utan vidröra dukar och bra plats för anv för matlagning.

Vad är det för yta på summit underlaget?
 
Har du nån källa till påstående om att HB inte skulle säljas i visa länder på grund av striktare brandskyddskrav? Det låter som en skröna, eftersom det skulle anses som ett handelshinder (och hela EU bygger just på att eliminera handelshinder).

Silikon är ju f.ö. tämligen brandsäkert jämfört med andra material i tältet, så det låter som ett missförstånd.
 
Har summit ultra light
detta glider runt i tältet Helsport ringstind sl 2 jag lägger kläder som stopp på sidan och vid fötter men hjälper ju bara lite
Ev är detta golv något halare än andra men marginellt.
Några tips på få en förbättring .

Dutta med gummifärg på kontaktytorna, gör under.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
lleberg Ny sovsäck! Frågan är, sovsäckslakan eller ej? Bo och sova 7
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Stalon! GT eller icke GT, det är frågan? Bo och sova 6
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.