Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck)

Tjabba!

Söker råd kring tält och sovsäck till våren, sommaren och höstens äventyr!
  • Mitt usecase är främst MC-camping så vikten är av lite mindre betydelse än för dem som vandrar.
  • Tänker dock själv vandra och fiske-campa med grejerna men det är inte huvudsyftet.
  • Tältar ensam 90% av gångerna men behöver plats för 2 personer + packning och hjälmar osv. Det gör inget om det är lite trångt.
  • Jag har ingen enorm cykel så låg ned-packad-volym är att föredra, framförallt på sovsäcken. Tältet surrar jag på ovanpå min duffelbag/packfickorna.
  • Sover i tältet ca en vecka i streck innan jag tar mig in på hotell för att ladda batterierna (bokstavligt och bildligt) för att sedan ge mig ut i tält igen på mina äventyr.
Tält:
Runt 4 lax känns rimligt.

Har nästan stirrat mig blind på detta tält: Lone rider ADV
Är lite orolig för att jag faller för marknadsföring och gimmicks som kartan på tältet - som jag är löjligt förtjust i.. Priset är hyffsat tilltaget: 4600kr vilket leder mig att tro att det ändå är bra kvalité och det har rungande bra recensioner på youtube men recensenterna verkar ha fått tältet gratis så vet inte om man kan lita på dem, någon som förstår sig på material och design osv som kan bekräfta om det är något att ha?

Andra tältet jag tittat på är: MSR Elixir 2
+ Billigare än det tidigare tältet: 3500kr
+ I mina ögon är detta och ADV-tältet typ identiska..
- Påsen tältet kommer i är ingen kompressionspåse, svår att surra fast.
- Ingen as-häftig karta att markera vart man varit.

Sovsäck:
Kosta vad det kosta vill.

Den ska vara bekväm ned till åtminstone 5 grader. Hade en mardrömsnatt i östersund för 2år sedan med världens tunnaste sovsäck och liggunderlag utan R värde som jag inte vill repetera..
Har idag en Urberg G5 som jag tycker är tillräckligt varm men den är lite tajt på mig vilket förvisso säkert är bra men jag har svårt att sova när den sitter åt och dessutom är den helt enorm när den är nedpackad - oavsett hur hårt jag drar åt kompressionspåsen.

Denna verkar matcha mina kriterer: Y by Nordisk Tenison comfort 600, någon som kan svara på om det är något att ha?

Tar såklart gärna emot tips utöver dessa också bara inte priserna drar iväg ordentligt!
 
Jag tycker båda tälten är lite tveksamma, alldeles för mycket bågar och att inner-och yttertält inte är kopplade och reses samtidigt anser jag är en klar nackdel i vårt klimat. ADV tältet är dessutom ganska tungt för sin storlek om du tänk bära det själv. Första frågan är om ett självstagande tält ett krav eller är du även öppen för tunneltält (som oftast ger mer utrymme per viktenhet, även mindre stänger sparar packvolym)?
Vad gäller sovsäck i det prisläge du indikerar i din länk skulle jag vilka tipsa om Marmot Hydrogen (Regular eller Long beror på din egen kroppslängd) som har en betydligt högre dunkvalitet och därför tar både mindre plats och väger mindre. Jag har själv bl a en Hydrogen som jag använder sommartid, även i fjällen.
Den sovsäck du länkar till tycker jag inte alls är prisvärd, 600CUIN dun till 3800kr och nära 1200g för en 0 graders säck känns inte alls som ett bra köp.
 
Sorry men följer inte dina begränsningar i pengar men Hilleberg Unna har bjudit mig på fina upplevelser och trygghet i ett lagom format. Brukar gilla ligga under tarp och i sovsäckspåse men minsta lilla osäkerhet så byter jag till Unna typ saknas det träd osv på lämpliga platser eller obekvämt väder. Bara i med två pinnar och skyddad mot mygg, regn och vind och lagom stort.
 
Finns ju väldigt mkt att välja mellan. Kolla tex addnature.com eller backpackinglight.se.. Då kan man jämföra själv mellan olika modeller & pris. För ditt fall behövs ju inte värsta fjälltältet, och det är skönt med ett lite större tält.
 
Helsport Nordmarka kan man hitta runt 2000:- ibland, även om det inte är något av deras toppmodellen är det sannolikt ett helt ok tunneltält för dina krav.

Kolla om inte Bergans har något liknande, dom har med ok rykte bland fiskare.

Något man kan hålla ögonen på är innertakhöjd som kan skilja en del mellan olika tvåmanstält.
 
Senast ändrad:
Tack för input!

Vad gäller sovsäck i det prisläge du indikerar i din länk skulle jag vilka tipsa om Marmot Hydrogen (Regular eller Long beror på din egen kroppslängd) som har en betydligt högre dunkvalitet och därför tar både mindre plats och väger mindre. Jag har själv bl a en Hydrogen som jag använder sommartid, även i fjällen.


Klev in på Naturkompaniet i helgen o surra med arbetarn där som också tipsade om Marmotsäckar, han hade bara gott o säga. Hur är det med utrymme i den kan man flänga runt i en Hydrogen om man är 180 och har en generös och charmig kagge?

Har egentligen inget krav på självstagande, slår inte upp tältet långt bort från hojjen så klippor o sånt behöver jag inte kunna tälta på. Hade antagit att kupoltält både var mindre och packade mindre än tunneltält men om jag var fel ute ska jag absolut kolla på tunneltält. Håller med om att slå upp inner och ytter-tält samtidigt är en stor fördel.
Sorry men följer inte dina begränsningar i pengar men Hilleberg Unna har bjudit mig på fina upplevelser och trygghet i ett lagom format. Brukar gilla ligga under tarp och i sovsäckspåse men minsta lilla osäkerhet så byter jag till Unna typ saknas det träd osv på lämpliga platser eller obekvämt väder. Bara i med två pinnar och skyddad mot mygg, regn och vind och lagom stort.

Behöver plats för 2 personer så den går bort, kollade några andra Hilleberg modeller och dem är säkert skitbra men det är mer stålar än jag tänker lägga på ett tält.


Helsport Nordmarka kan man hitta runt 2000:- ibland, även om det inte är något av deras toppmodellen är det sannolikt ett helt ok tunneltält för dina krav.

Kolla om inte Bergans har något liknande, dom har med ok rykte bland fiskare.

Något man kan hålla ögonen på är innertakhöjd som kan skilja en del mellan olika tvåmanstält.

Bra pris på Nordmaka, finns på XXL ska se om dem inte har det uppställt i min närmaste butik. Bra synpunkt med takhöjden, vill ju helst kunna byta om osv utan för mycket stök och bök.

Hittade ett Bergans som verkar lovande, ser ut att vara generöst förtält att förvara grejer o laga mat i till skillnad mot Nordmaka: Hardangevidda 2,
 
Håller med ovanstående om att det första tältet är tveksamt, iaf till det priset. Säkert ett bra tält, men dyrt för ett polyestertält. Med Elixir får du ett tält från en av de mer kända tälttillverkarna och bra garanti, med korslagda stänger (vilket ökar tältets styrka mot vind). Skulle säga att det är det bättre tältet av dem du kikar på, utan att ha provat något av dem. Bergans Hardangervidda som du nämnt är ett fint tält, men ganska lågt i tak. Jag är 170 och vill gärna ha runt 100 cm så man kan sitta rakt. Ett tunneltält har ju dessutom sluttande väggar åt alla håll. Marmot Vapor 2 är ett annat fint polyestertält, men man sätter upp innertältet först. Själv tycker jag inte det är så besvärligt, det går fort att sätta upp och om det verkligen öser ned brukar det gå att krångla upp yttertältet först.

Om du vill ha ett tält med nylonduk (starkare än polyester, så de kan tillverka dem med tunnare och lättare duk) så kanske ett tält från naturehike kan va något? Nylonduk är mer packvänligt än polyester och tar mycket mindre plats. Naturehiketält köper man lättast på Amazon, går ofta för under 2000 och har många bra omdömen (ex.
). Kanske inte tältet man vill dra till Sarek med, men om man mest mc-campar så går det ju att dra vidare om man mot förmodan råkar ut för något katastrofalt.
Två populära modeller är Mongar och Starriver.
Mongar 20D silnylon: https://www.amazon.se/Naturehike-Ba...1012293&hvtargid=pla-1125328810311&psc=1&th=1
 
Vad gäller din fråga kring Marmot Hydrogen är det alltid bäst att provligga. Vi är alla olika, själv är jag 193cm och har modell Long som dessutom är några cm rymligare även på bredden. Jag upplever Marmots sovsäckar som relativt rymliga, och då jag är i-vändare och gärna sover på sidan med knäna lätt uppdragna vill jag inte ha en för trångt skuren sovsäck. För dig som är 180cm bör ju Regular räcka (ligglängd 183cm) men provligg gärna eller beställ hem på öppet köp.
Vad gäller tipset om Helsport Nordmarka är jag mer tveksam då just det tältet har väldigt låg sitthöjd.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...