Hej, Här kommer ännu en tråd om att införskaffa sig sitt första tält.
Har sökt runt i forumet men tycker inte jag fått alla svar jag vill ha och startar därmed en egen tråd.
Ska införskaffa oss vårt första egna tält.
Vi lånade ett ryggåstält från 80-talet en föregående sommar och det var otympligt och svårt att sätta upp så vi blev inte direkt sugna på att tälta igen. Men vi ska göra ett försök igen.
Information:
Ska passa 2 personer varav en är 190cm.
Ska användas främst till campingresor med bil.
Kommer att bli någon mindre vandringstur/paddlingstur per år med 1 övernattning.
I framtiden (kommande 2 åren) är planen att göra en kortare fjällvandring med flera övernattningar.
Kommer främst användas 1 natt på samma ställe.
Vill kunna sitta någorlunda bekvämt 2 personer i tältet och ha möjlighet att laga mat i absiden vid eventuellt regn.
Gärna möjlighet till utsikt från insida av tält.
Vill helst endast köpa 1 tält, förstår att det är bättre att ha ett tält för bilcamping och ett för vandring. Men vill inte äga för mycket prylar och har begränsade förvaringsmöjligheter.
Tältet kommer användas främst sommartid, sedan lite höst/vår.
Finns inget tänkt budget, prisvärdhet slår som alltid högt.
För lättare diskussionsunderlag har jag kikat på följande tält:
Helsport Adventure Lofoten SL 3 På outlet, 6250:-
Hilleberg Anjan 2/3, betydligt dyrare på ca 9500/12 000:-
Urberg 3-person Tunnel Tent G5 Kombu Green 3295:-
MSR Mutha Hubba NX Grey 6995:-
Behöver inte begränsas till just dessa tält, tar tacksamt emot alla typer av tips.
Har sökt runt i forumet men tycker inte jag fått alla svar jag vill ha och startar därmed en egen tråd.
Ska införskaffa oss vårt första egna tält.
Vi lånade ett ryggåstält från 80-talet en föregående sommar och det var otympligt och svårt att sätta upp så vi blev inte direkt sugna på att tälta igen. Men vi ska göra ett försök igen.
Information:
Ska passa 2 personer varav en är 190cm.
Ska användas främst till campingresor med bil.
Kommer att bli någon mindre vandringstur/paddlingstur per år med 1 övernattning.
I framtiden (kommande 2 åren) är planen att göra en kortare fjällvandring med flera övernattningar.
Kommer främst användas 1 natt på samma ställe.
Vill kunna sitta någorlunda bekvämt 2 personer i tältet och ha möjlighet att laga mat i absiden vid eventuellt regn.
Gärna möjlighet till utsikt från insida av tält.
Vill helst endast köpa 1 tält, förstår att det är bättre att ha ett tält för bilcamping och ett för vandring. Men vill inte äga för mycket prylar och har begränsade förvaringsmöjligheter.
Tältet kommer användas främst sommartid, sedan lite höst/vår.
Finns inget tänkt budget, prisvärdhet slår som alltid högt.
För lättare diskussionsunderlag har jag kikat på följande tält:
Helsport Adventure Lofoten SL 3 På outlet, 6250:-
Hilleberg Anjan 2/3, betydligt dyrare på ca 9500/12 000:-
Urberg 3-person Tunnel Tent G5 Kombu Green 3295:-
MSR Mutha Hubba NX Grey 6995:-
Behöver inte begränsas till just dessa tält, tar tacksamt emot alla typer av tips.