Förslag på ganska lätt och prisvärd sovsäck

Hej alla!

Jag söker en sovsäck som har den, kanske, omöjliga kombinationen av lätt, liten packvolym och prisvärd/billig.
Prisidé/budget är väl gärna mellan 1000-1500kr, men kan tänka mig uppåt max 2000kr.
Viktigt är packvolymen blir så liten som möjligt, och då tänker jag att den är hyfsat lätt också.

Kan man få en sovsäck som väger runt kilot för denna peng?
Vilka tips/förslag på säckar har ni?

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Främst lågland, typ Sörmlandsleden och liknande.
Sommar eller 3-säsong? Hur lång är du? Förutom begagnatmarknaden går det möjligen att hitta någon passande säck i den övre gränsen att budget dvs kring 2000kr i samband med någon rea. En fiberfylld säck går givetvis att hitta till lägre prislapp, men den faller ju på kravet liten packvolym.

Jag har en lätt sommarsäck från Fjällräven som jag tror heter Funäs light eller nåt i den stilen. Mycket nöjd med den, men tar inte upp den till fjällen, men väl i skärgården och Sörmlandsleden. Det är någon fiberfyllning och den känns väldigt tunn, men har klarar mig ner till +10 grader. Väger 500 g

Här är rea på versionen som är lite längre
www.naturkompaniet.se/fjallraven-syntetsovsack-unisex-funas-lite-long-dark-grey-f62716/

Kolla Marmots Nanowave säckar..

Tex den här..

Dock sommar sovsäckar som kan behöva "klädförstärkas" om det blir lite kyligt..

Lågland skriver du, men vilken temperatur ska den klara?

Det är ju tyvärr lite såhär med sovsäckar - Pay once, cry once.
Bra dunsäck håller oändligt länge, väger lite och packar ihop till ingenting.

Men...
Marmot har en litet billigare serie med 600/650-dun. Jag noterar att de bytt ut serien mot nya modeller med nya namn, men segmentet verkar finnas kvar.
Relativt "dåligt" dun så packvolymen blir ju inte sådär jättefantastisk, men ändå en enorm skillnad mot en syntetsäck.

T.ex:
Marmot Lost Coast 40
Comfort 7C, Limit 2C.
920g.
Klarar alltså någon frostknäpp.
Finns i både kort och normallång modell.
Ordinarie pris 2100-2300kr.
Finns hos flera stora svenska leverantörer med rabatt. Hittar den för 1600kr hos en utav dem. Det är väldigt prisvärt.

Senast ändrad:
Lågland skriver du, men vilken temperatur ska den klara?

Det är ju tyvärr lite såhär med sovsäckar - Pay once, cry once.
Bra dunsäck håller oändligt länge, väger lite och packar ihop till ingenting.

Men...
Marmot har en litet billigare serie med 600/650-dun. Jag noterar att de bytt ut serien mot nya modeller med nya namn, men segmentet verkar finnas kvar.
Relativt "dåligt" dun så packvolymen blir ju inte sådär jättefantastisk, men ändå en enorm skillnad mot en syntetsäck.

T.ex:
Marmot Lost Coast 40
Comfort 7C, Limit 2C.
920g.
Klarar alltså någon frostknäpp.
Finns i både kort och normallång modell.
Ordinarie pris 2100-2300kr.
Finns hos flera stora svenska leverantörer med rabatt. Hittar den för 1600kr hos en utav dem. Det är väldigt prisvärt.
Tack för input.
Temperatur där tänker jag komfort mellan 5-10 grader. Måste inte klara frost egentligen.
Skall kolla in Marmot-säckarna. Både Lost coast 40 du nämnde och även syntetsäckarna Nanowave.

Jag har en Mountain hardwear lamina -9 som är varm, kan bli liten och omkring 1,5 kg.
Är det för tungt för din smak?
Jag köpte min för cirka 1500 sek för något år sedan men ser att den gått upp pris nu. Finns i olika längder, isoleringar (finns t ex -1 också) , herr resp dam mm så många varinter att hålla koll på.

/Patrik

skogsbaronen föreslog Marmot Low Coast 40 som har 600 CUIN dun, ett annat alternativ strax över 2000kr just nu är MadRiver 30 från samma tillverkare. Lite bättre dun, 650 CUIN, men fortfarande i budgetsegmentet för dunsäckar. Jag hade dock satsat på en 30 säck (dvs 30 F vilket motsvarar ca 0 C) vilket är lite varmare än en 40 F säck och lite mer mångsidig i vårt klimat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips