Lätta tält till tropisk miljö (hawaii)

Valen är enkla är resmålet brunt och gult går det bra med insektsskydd. Är det grönt kommer det att regna, ibland efter klockan. Komposten i botten på den tropiska djungeln är inte alltid kul att tälta på. Den brukar ha innevånare som inte brukar nämnas i semesterbrochyrerna.
På Hawaii har jag bara åkt bil, bott på Hotell och badat i hotellpolen. Men för en skogsvandring där skulle valet bli ett högre sovsystem än tält. Stort regntak lär behövas oxså. YMMV
 
Dragkedjelöst låter sådär i djungel. Jag skulle som minsta krav ha ett säkert skydd mot mygg, blodiglar och andra insekter. Sen att ligga direkt på marken kan ju som sagt vara lite blött.

Skickat från mobilen
 
"Tälpinneskanalerna är geniala med sin "platta" aerodynamiska design, gör att tältet inte "fångar upp" vare sig vind eller regn. Dubbelsömmar ger extrem styrka. Tältet behöver endast två förankringsunkter för att stå. I kombination med öglorna på tältbågeskanalerna gör detta Vela I absolut stormsäkert,".


Står det om Vela I Extreme. Så ni tror det kommer läcka in och bli blött? Är inte så skinkig, tål regn men inte kyla. Och angående insekter så tänker att om jag håller mig inne i tältet slipper jag mygor och sånt. Kanske kan fixa karborband eller något om det inte finns på tältet så slipper jag kryp? :)

Habitat NX verkar också intressant till ett bättre pris. Verkar som att den väger mer och sen är det 2mans men det gör inte så mycket. Om den är mer värd att köpa enligt er?

Är väldigt tacksam för alla svar. Har ingen erfarenhet av sånt här så allt uppskattas!
 
Senast ändrad:
Tack för länken. Verkar bra alternativ med hammocks :)). Men det går inte att sitta i dom, bara ligga ? För låga för det?

Edit: kolla runt lite på olika hammocks verkar som att det går att även sitta i dom om man vill det.
 
Senast ändrad:
Wow. Verkar som bästa alternativet för mig! Men kollade lite i tråden du skickade och jag vågar inte ge mig på någon DIY hammock. Har gjort tidigare DIY projekt som slutat illa :p Så jag vill köpa en riktigt bra hammock som är passar tropisk och lite varmare miljö.

Mosquitohammocks Olive Jungle Hammock & Tarp verkar bra som länkandes i tråden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Lätta vandringsskor som håller? Utrustning allmänt 10
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
magwo Lätta och vattentäta gympaskor Utrustning allmänt 11
dePaul Grundlurad? Lätta på ditt hjärta och varna andra! Utrustning allmänt 130
almkvist Lätta gångskor? Utrustning allmänt 4
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.