Lätta packpåsar

Jag brukar använda plastpåsar och fryspåsar istället för packpåsar. De sistnämnda väger alldeles för mycket och dessutom är plastpåsar vattentäta, även om de kostar 2 kr.

Jag tycker inte att det är ett problem att de går sönder på sikt, de brukar hålla en vandring igenom. Men de har en tendens att vara jobbiga och högljudda när det ska packas i kraftig vind.

Riktigt lätta packpåsar, finns det? Menar inte de i mesh, då går hela poängen med att vara lite mer hållbara förlorad. Tips?
 
Jodå, hittade lättviktspåsar genom en tråd här på Utsidan. Är dock inte hemma, och kommer inte ihåg vad de hette. Ska kolla ikväll när jag kommer hem.
 
Om man anser att fryspåsar väger "för mycket" ska man kanske ägna sig åt något annat än vandring alt bygga på sig lite muskler och träna upp sin uthållighet.

Erik.
 
Om man anser att fryspåsar väger "för mycket" ska man kanske ägna sig åt något annat än vandring alt bygga på sig lite muskler och träna upp sin uthållighet.

Erik.

Jag tror inte jag skrev att de väger för mycket. Jag skrev att de är jobbiga när de blåser.

Ibland när man gör inlägg här så är det som att folk inte läser, eller kanske är jag otydlig? Min fråga är om ni kan tipsa om packpåsar som inte är fryspåsar eller i ömtålig mesh, som är mycket lätta?

Behöver inte nödvändigtvis vara vattentäta. Jag anser att t ex vanliga, små nylonpackpåsar på t ex Naturkompaniet på cirka 20-30 gram är onödig vikt. Fyra-fem sådana blir ett hekto. Det är inte för tungt att bära men onödigt, så jag väljer fryspåsar istället, och nej, jag tänker inte sluta fjällvandra för att jag tycker så. Jag söker helt enkelt ett lite kraftigare alternativ.

Troll undanbedes.
 
Eftersom du använder fryspåsar antar jag att du är ute efter storlekar mellan 1-3 liter? Du vill alltså ha något i samma viktklass som en fryspåse, men som håller längre och som inte fångar vind?
 
Eftersom du använder fryspåsar antar jag att du är ute efter storlekar mellan 1-3 liter? Du vill alltså ha något i samma viktklass som en fryspåse, men som håller längre och som inte fångar vind?

Ja, kanske inte fullt så lätta :) men gärna lite lättare än standardnylonpåse. Jag använder fryspåsar på 5 och 7 liter. Även matkassar till t ex kläder. De flyger lätt iväg i vinden.
 
Jag brukar använda plastpåsar och fryspåsar istället för packpåsar. De sistnämnda väger alldeles för mycket
Jag tror inte jag skrev att de väger för mycket.

detta inlägg ligger i lättpackningsforumet så du borde skrivit där istället för att starta en ny tråd
och så klagar du på andra. inte bra!
 
Ja, kanske inte fullt så lätta :) men gärna lite lättare än standardnylonpåse. Jag använder fryspåsar på 5 och 7 liter. Även matkassar till t ex kläder. De flyger lätt iväg i vinden.

Eftersom vikt verkar vara av högsta prio så skulle jag råda dig att använda färre påsar men med större volym för varje påse. Ultra-silpåsarna jag tipsade om är extremt lätta för sin slitstyrka (enligt min erfarenhet). En 8 liters säck för 30 gram tycker jag i alla fall är lätt...

Att påsar av olika saker blåser iväg i vinden tror jag inte att man kan göra så mycket åt tyvärr.

Sen kan man ju fråga sig om man ens behöver påsar? Då kan du ju kapa massa vikt på bekostnad av organiseringsmöjligheter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.