Lätta ryggsäckar!

Är det någon som vet om någon svensk firma säljer lätta ryggsäckar, typ Gossamer gear eller Laufbursche Huckepack?
 
Granite Gear!

Granite Gear gör bra ryggsäckar, men det är inte en sådan jag är ute efter. Den ryggsäck jag vill ha är helt ramlös, man stagar upp den med liggunderlaget. Väger kanske ett halvt kilo. Laufbursche och Gossamer Gear gör säckar efter ungefär samma principer, vet inte vilken som är bäst?
 
Jag kör med Gossamer Gear Mariposa Plus, gamla modellen. Den funkar bra och jag tror den nya är ännu bättre. Huckepack verkar ju bra och väldigt lätt, men vet inget om dem egentligen.

Köp ifrån USA, och skicka direkt hem och betala tull och moms, alternativt be någon agera kurir och ta med dem hem om de är i USA en sväng?
Ett par andra likande är väl GoLite Jam och Six Moon Design.
Om jag skulle köpt en idag blir det GG M+, eller om du kör extremt Kumo eller Murmur :)

Alternativt sy en egen, Ray Jardine eller Gossamer Gear G4 vilken jag tror finns instruktioner på nätet.
 
Golite Jam?

Golite Jam! "Säck" säljer väl dom? Har gjort i alla fall. Den ser lite "klen" ut, men det kanske man får räkna med i den viktklassen?
 
Backpackinglight.com har ett stort test, om jag minns rätt så vinner gossamer gorilla (gamla modellen). Den är förövrigt riktigt riktigt bra imo. Nätfickorna sväljer enorma mängder till skillnad från osprey talon och granite gear, det finns numera flera varianter från andra tillverkare i cuben som har rullstängning och tejpade sömmar=vattentät och lätt(are). Bla Zpacks är värda en titt.

Edit: dock finns de inte i Sverige.
 
Vi har Golite Jam och är supernöjda med dom. Hustrun har medium och jag har large och vi tycker båda att de sitter perfekt. Eftersom vi försöker klara oss med max 8 kg var finns det ju ingen anledning med en överdimensionerad ryggsäck med så lätt packning. Vi tycker de känns rejäla för den sortens vikter.
 
Jag gillar också min GG mariposa plus. Granite Gear gjorde iallafall förut en ramlös säck som borde finnas på just Säck. För ännu lättare laster funkar GG Murmur fint, men då pratar vi under 8kg ungefär.
Golite Jam är ingen klen säck i dessa sammanhang. Snarare tvärtom. Hur mycket ska du bära i säcken? En tumregel är att ramlösa inte funkar så bra över 10kg (oftast mindre).

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Lätta vandringsskor som håller? Utrustning allmänt 10
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
magwo Lätta och vattentäta gympaskor Utrustning allmänt 11
dePaul Grundlurad? Lätta på ditt hjärta och varna andra! Utrustning allmänt 130
almkvist Lätta gångskor? Utrustning allmänt 4
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
Elinlinak Bra märken av ryggsäckar i strl xs Utrustning allmänt 21
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Glännman Klättermusen nya ryggsäckar Grip och Tor Utrustning allmänt 50
Fjorr Berghaus ryggsäckar Utrustning allmänt 6
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
Trolltek Villka ryggsäckar skulle passa mig? Utrustning allmänt 4
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
bananmannen Volymangivelser ryggsäckar. Utrustning allmänt 0
jonisdonis Ryggsäckar! Utrustning allmänt 2
PhilipT Bw Ryggsäckar Utrustning allmänt 0
FB2204 Haglöfs LIM Ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Avslutatmedlemskapx Ryggsäckar med distans! Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.