Ryggsäckar med distans!

Har någon sett en översikt över ryggsäckar med distans till ryggen så an man står ut använda dem i varmt väder, gärna i olika storlekar.

Frågar Vänligen

Johan K
 
Hej Johan

En kompis har en Bergans ram ryggsäck. Helt suveränt skön att kånka runt på och ligger inte an mot ryggen helt och hållet. Själv har jag en Aguille Expidition rygga som endast har vaddering vid svanken vilket gör att man får ett litet glapp mellan ryggen och ryggsäcken. Givetvis blir man svettig men inte fullt så svettig som jag blev när jag bar runt på försvarets Berghaus rygga.

Aguille säckarna kan man se på http://www.kroppshop.com (eller .se, minns inte riktigt...)

Må väl

Stefan
 
FJS, Storen och (Mjölner)

FJS ligger an bara på höften och vid ryggplattan. Det gör att säcken får ungefär samma ventilation som en gammaldags ramsäck. Å andra sidan är FJS inte perfekt för brant och riktigt svår terräng eftersom den inte ger samma kontroll som en slimmad softsäck. Höftbältet passar inte heller alla.

Norrönas nya bärsystem Synkron II ger lite luft i korsryggen och längs ryggraden men ligger i övrigt tight. Dock inte lika tight som Berghaus Vulcan.

Klättermusen Mjölner ligger an som FJS men: KG-Johnsson sport i Solna har i dagarna slutat sälja Mjölner 100 eftersom den spricker och går sönder med tung belastning. Liksom Synkronsäckarna skön att bära men liten varning kanske för tung last med den säcken.

Gt,

/J.
 
Runt 50 liter?

Jo själv har jag aldrig fimpat mina ramryggsäckar, även om egenvikten blev väl mycket hos somliga......Dessutom är ramsäckar knökiga på tåg, bussar och flygtransporter.
Men sommartid nere vid medelhavet behöver man inte 70-100 liter och jag fann att anatomiska, prövat Lowe och ett par till med bra bärkomfort, men de blev alltför varma för mig.D.v.s de hade för dåligt ryggavhåll.
Har förgäves sökt någon runt 50 l med bra ryggavhåll och som räcker till för en relativt långryggad och höftvid.
Finns det?

Frågar

Johan K
 
Skulle väl kunna vara...

...lilla mjölner, 60 liter. Enligt KG-Johnsson (se ovan) så är det främst 100 L modellen som är för klent byggd.

/J.
 

Guest

Gäst
Vad går sönder?

Vad på Mjölner 100 säcken är det som är för klent och vad är det som spricker? Plattan som ligger mot säcken vid avbärarbältet?
 
Vad jag hörde...

Enligt en av killarna på KG så är det avbärarbältets fäste som oftast går sönder. Men även sömmar som spricker har reklamerats hos KG.

Det kan väl iofs hända med vilken säck som helst (otur, måndags-ex) men i Klättermusens fall har det varit så frekvent att KG inte längre vill sälja deras största modeller.

Kanske varningsklocka för Mjölner 80-100 alltså.


Mvh,

Johan
 

Guest

Gäst
...priset för vikten!

Ok, vad man kanske kunde gissa. Nånting får man tydligen betala för att säcken är så lätt. Har bara använt min Mjölner 80 vid några få tillfällen hittills men det är ju bra att veta var eventuella svagheter kan finnas. Vet du om Klättermusen utan problem fixade till säckarna gratis (med ev avdrag för ålder på säcken)?
 
Mitt intryck...

...var att det handlade om nya säckar som gick sönder ganska omgående och reklamerades. Garantireparation borde det ju vara i så fall.

Mvh,

Johan
 
Climber

Haglöfs numera utgåna serie Climber (äger både 80 och 50) har nät mot ryggen som jag tycker funkar ganska bra (ur svettsynpunkt). Speciellt 50-litersmodellen eftersom anliggningsytan mot ryggen är så smal. Klart man blir svettig, men inte lika svettig som utan nätet. Vet ej om ersättarna Victor funkar lika bra.

Hur ryggsäcken än ser ut så blir man iallafall blöt under bärremmarna, midjebältet osv. Den måste ju ligga emot någonstans............
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.