Volymangivelser ryggsäckar.

I senaste numret av Utemagasinet finns ett test av ryggsäckar 20-40 liter. Som alla vet skiljer sig volymangivelserna med den verkliga volymen i en säck, men det fanns mer i det;
I testet var de frontmatade säckarna mycket värre än de topmatade. Bland de frontmatade i testet fanns ingen som inte angav för mycket volym, och flera hade oacceptabelt överdrivna värden, ibland 10 liter skryt.
Bland de topmatade säckarna var det betydligt bättre. Ingen hade jättehög skrytfaktor, flera hade mycket låg eller tom en riktig volymangivelse, det fanns tom en som hade 7 liter fler verkliga litrar än i volymangivelsen.

Då kom jag att tänka på att jag själv har två ryggor i det volymregistret, en av varje. Den frontmatade anger 28 liter, och om det stämmer är jag Kalle Anka. Min topmatade säck anger 30 liter, och även om jag anar slite skryt är det nog ganska rätt.

Är det så alltid att de toppmatade säckarna anger riktigare värden än de frontmatade? Var är er erfarenhet
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.