Ryggsäckar, hjälp?

Hej!
Jag har en liten fundering, det är så att jag vill ha en "travel" ryggsäck som jag kan använda både för resande och vandring.
Jag har tittat på en Haglöfs, Hub 65+10 och en Fjällräven, Kajka 65.
Finns det någon som kan rekommendera någon av dessa?
Som vet skillnader?
Hur man ska tänka när det gäller köp av ryggsäckar?
Och sist men inte minst om det finns andra ryggsäckar som är att föredra utöver dessa?
Många frågor som snurrar, är nybörjare i det här.

/Tartu
 
Har för mig att Intersport säljer ut sina Haglöfs Hub-säckar för någonstans runt 1400 spänn. De gjorde de för några veckor sen iallafall. Den är ju just gjord för resor, med en liten inbyggd ryggsäck som man kan ta av och inte så mycket remmar och dylikt som kan fastna i saker på utsidan. Har ingen aning om hur den är att bära under en veckotur i fjällen dock. Haglöfs har ju en "Sec track" ryggsäck också, där det är inbyggd flightbag och löstagbar 10l rygga som också är gjord för att resa med. Har för mig att 65l Sec tracken säljs för 1700:- på Intersport. Kajkan är ju betydligt dyrare, och antagligen klart bättre för längre vandringar också. Men ska man satsa på en Kajka ska man kanske gå upp lite i storlek då bärsystemet klarar av jäkligt mycket vikt. Så en 65l är väl i minsta laget. Köper man till en flightbag till den så antar jag att den är bra att resa med också.. =)
 
Hej!

Jag har en äldre version av haglöfs flygluffar ryggsäck (traveller 60+5?).
Med äldre menas att den använts regelbundet de senaste 18 åren och hunnit besöka de flesta världsdelar. Den sitter ihop fortfarande, ganska imponerande :)

Det finns stora fördelar med liknande ryggsäckar i det att hela bärsystemet kan döljas och säcken bäras som en bag. Det har underlättat stort vid både flygningar och diverse tåg och båtluffningar då man vill att väskan ska vara lätt att stuva.

Själv kommer jag dock att ersätta den till våren med en kajka 85.
Med Kajka får jag ha kvar "locköppning" som på en reseryggsäck i och med att fronten kan öppnas men får en säck med bättre bäregenskaper.

(behöver 85 liter för att få med dotters pinaler, upptäckt att en ettåringar behöver ha med en del kläder men är dåliga på att bära själv ;) )

Nu kanske de nyare versionerna av reseryggsäckar har bättre bärsystem en min gamla slitvarg, men de kommer troligtvis aldrig att ha lika anpassningsbara eller komfortabla bärsystem.

(har gått många mil med min säck men det blev en uppenbarelse när jag jämförde med min nyköpta matrix 50, typ "är det så här en ryggsäck ska sitta?)

Frågan är vad du kommer att göra mest?
Reseryggsäckarna är förhållandevis billiga och ofta väldigt praktiska till sitt huvudanvändningsområde, särskilt om det finns en löstagbar liten rygga på dem som kan användas till utflykter.

Men tror du att du kommer att vandra en hel del i den så skulle jag överväga kajka istället och ha ett lättare skydd vid flygningar, som Robers föreslog

lycka till med beslutsfattandet, velandet inför köp är en del av "glädjen" :)

/C
 
Måste säga att min erfarenhet av fjällrävenprylar är uteslutande negativ. Ersatte min gamla fjällräven-rygga, minns inte modellen, med en Arc'teryx bora som jag är helt barnsligt förtjust i. Deras Briza ser ut som en läcker damrygga och ligger i ungefär samma prisklass som fjällrävens kajka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Elinlinak Bra märken av ryggsäckar i strl xs Utrustning allmänt 21
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Glännman Klättermusen nya ryggsäckar Grip och Tor Utrustning allmänt 50
Fjorr Berghaus ryggsäckar Utrustning allmänt 6
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
Trolltek Villka ryggsäckar skulle passa mig? Utrustning allmänt 4
bananmannen Volymangivelser ryggsäckar. Utrustning allmänt 0
jonisdonis Ryggsäckar! Utrustning allmänt 2
PhilipT Bw Ryggsäckar Utrustning allmänt 0
FB2204 Haglöfs LIM Ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Avslutatmedlemskapx Ryggsäckar med distans! Utrustning allmänt 10
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.