Lätta vandringsskor som håller?

Trailrunningskor är supertrevliga att gå i, men de slits ut fort. Jag tycker rätt illa om saker som är slit-och-släng och funderar på vad det finns för lätta och snabbtorkande alternativ som håller lite längre?

Har kollat på aproachskor som känns som snäppet upp, men de jag klämt på har känts mer som vandringskängor utan skaft. Finns det kanske några smidigare modeller jag bör titta närmare på? Alternativt tåligare trailrunners?

För att förekomma: Jag inser naturligtvis att det handlar om att balansera olika egenskaper, men jag är beredd att gå upp något hekto i vikt, eller betala mer, om det innebär att livslängden multipliceras. Nog måste det väl finnas någon skotillverkare som satsar på hållbarhet? Min köpfilosofi är att saker ska gå att reparera, och när jag inte behöver dem längre ska de antingen gå att sälja begagnat eller i alla fall ha tillräckligt värde för att en secondhandbutik ska vilja ta emot det. Löparskor ligger väldigt långt ifrån den målsättningen…
 
Jag orienterar, löptränar på och utanför stig samt numera även vandrar i skor från Inov-8. Många av deras modeller är relativt smala så jag har den något bredare X-talon Ultra 260 för vandring och vardaglig skogshajk.

Genom åren har jag säkert förbrukat 15-20 par från Inov-8 och jag tycker att de är väldigt hållbara. De flesta par har jag bytt ut då sulorna är utslitna. Endast ett par har spruckit för mig men det beror nog delvis på att de skor jag har för orientering / off-trail har jag en storlek mindre på än vad jag normalt har eftersom jag vill att de ska vara riktigt tajta när jag springer obanat.

Generellt tror jag man kan kika på skor som är avsedda för orientering om man vill ha hållbara skor. De är oftast gjorda för hårt slitage och för att binda så lite vatten som möjligt. Svenska Icebug tror jag också gör bra skor men de har jag ingen erfarenhet av.

Undvik ståldubb. De gör fula märken på moder jord.
 
Under årets fjälltur hade jag ett par Inov-8 x-talon 255.

Den skon är otroligt slitstark. Inga exponerade sömmar framme på fotbladet. De är gjorda i en grov nylonväv som verkar tåla i stort sett vad som helst.
Skorna har efter 7 dagar och 100+ km i all tänkbar terräng inget slitage. Det syns att de är använda, men det är inget som kan beskrivas som nött eller trasigt.

Som jämförelse så gick min kamrat i ett par Icebug zeal 5. De var väldigt slitna efter turen. Sömmar som nötts bort och öppnat sig.
 
Mina Salomon Speedcross S-Lab har jag haft i flera år. De håller väldigt bra. Det börjar nu märkas på gummit i topparna i dobbarna men i övrigt ser de nästan nya ut. Inga släpp mellan sula och sko eller revor i tyget.
 
Vill man reparera slitna vandringsskor brukar det krävas t ex gummilim/spackel (t ex Biltemas nu när Liquisole inte finns längre).
Inte snyggt men oftast hållbart, jag har ett par Beckskor sedan minst 30 år i läder och med riktig gummsula som nu mest nöts på grusplan vid grovarbete, och med lätthet repareras vid behov med gummilim även på lädret.
Jag har "byggt upp" dobbar på sulor med "gjutform" av maskeringstejp på trasiga sulor. Så det går att reparera hjälpligt.

Skor har jag svårt för på begagnatmarknaden, särskilt sulan är svårt att bedöma, de kan ofta "torka" med tiden och trots att de ser ut att inte vara slitna kan de lossna, spricka eller tappa dobbar. Hittar man billiga skor kan dom var några år redan, och sulorna riskerar att snabbt tappa dobbar har jag märkt. Så skor brukar jag slita ut självt, då är de ju dessutom väl ingångna.

Om jag behöver något lätt som inte suger vatten och torkar snabbt, samt har bra grepp i terrängen, så tar också jag orienteringsskorna. Bra grepp utan metalldubbar i dobbarna har t ex VJ Irock och liknande, som är lätta och vattentåliga.
Men det är ju inga stadspjuck. Går dock bra att vandra i, liksom Inov-8.
 
(...) Har kollat på aproachskor som känns som snäppet upp, men de jag klämt på har känts mer som vandringskängor utan skaft. Finns det kanske några smidigare modeller jag bör titta närmare på? Alternativt tåligare trailrunners?
(...)
OK, jag listade några aproachskor åt det smidigare hållet, men de är trots allt rätt så "uppbyggda" för avlastning och vridstyvhet. Fixar du att traska i helt mjuka "barfotaskor" (och vil njuta av en naturligt formad tåbox), så finns det en del kvalitetstillverkare i Mellaneuropa - de första jag tänker på är Be Lenka och deras minimalistiska trailskor, lättare än det mesta med sina 420 g/paret. Lina Björkskog säljer dem tydligen i Sverige, ungefär samma pris och kanske enklare med ev. byten/returer, men bara ett begränsat färg- och storleksurval. Man kan ju stoppa in någon personligt vald innersula om man behöver lite mer dämpning eller stöd.

Jag inser ju att läder blir lite tyngre och inte särskilt snabbtorkande, men tycker inte något annat håller i längden så det är bara sådana jag listat i bägge mina inlägg. Be Lenka:s trailskor har dessutom gummisarg runtom, och det vill jag inte vara utan i brantare/stenigare terräng. OBS ingen klätterzon under tårna, men sulan är i sin helhet så tunn att det känns inte som någon större nackdel (och kanske inte relevant för dig).

Annars har mina Merrell Dash* Glove hållit för ett par mils löpning/vecka, mestadels på grusstigar, nu i snart ett årtionde. De är faktiskt lättare än allt ovan inkl. Be Lenka, trots att de är byggda med lite "stöd" och stabilitet i mellanfoten. Det har funnits en version med trail-sula (Pace Glove). Utgången modell, men ger kanske en uppfattning om hållbarheten hos efterföljarna. Med full insikt om att stadslöpning på grusstigar inte sliter tillnärmelsevis lika mycket på skorna som vandring i stenig terräng.

* Hette Road Glove i mansversion.
 
Senast ändrad:
Dessa skor har jag både sprungit och vandrat i (flerdagarsturer i steniga, branta berg) en hel del utan att de slitits nämnvärt:

Ofodrade, så att de inte binder fukt. Lätta, slitstarka, sköna... men observera att de är minimalistiska barfotaskor med tunn sula.
 
Jag älskar barfotaskor och går i "mockasiner" så länge vädret tillåter. Be Lenka var ett supertips med några riktigt snygga streetmodeller!

Känner dock att jag vill ha en sko som skyddar lite mer, både underifrån och på sidorna vid vandring i obanad terräng. Ska bege mig ut på stan och klämma på några av modellerna som det tipsats om. Är också lite nyfiken på Haglöfs Duality (versionen utan gpx), är det någon som har erfarenhet av dem?
 
Under årets fjälltur hade jag ett par Inov-8 x-talon 255.

Den skon är otroligt slitstark. Inga exponerade sömmar framme på fotbladet. De är gjorda i en grov nylonväv som verkar tåla i stort sett vad som helst.
Skorna har efter 7 dagar och 100+ km i all tänkbar terräng inget slitage. Det syns att de är använda, men det är inget som kan beskrivas som nött eller trasigt.

Som jämförelse så gick min kamrat i ett par Icebug zeal 5. De var väldigt slitna efter turen. Sömmar som nötts bort och öppnat sig.

På spåret Inov8 så sprang jag i ett och samma par Trailroc 235 (finns ej längre tror jag) under många år. Yttersulan var lite nednött på slutet och den lilla dämpning som fanns hade blivit rätt trött, men det var först efter ca fem(!) års frekvent traillöpning som det började bli hål och revor i själva skon. De var kolossalt slitstarka och hade i likhet med x-talon inga exponerade sömmar. Nylonväven verkade klen när jag köpte dem men oj så fel jag hade. Mina absoluta favoritskor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.