Lätta "kängor"

Har du testat att använda gaiters/damasker till Salomonskon? Reagerade just på att plösen är helt lös från skon väldigt lång ner mot tårna. Använder dock gaiters till låga skor så hoppas att det ska gå bra ändå. Blir test till helgen som det ser ut nu. :)
 
Har du testat att använda gaiters/damasker till Salomonskon? Reagerade just på att plösen är helt lös från skon väldigt lång ner mot tårna. Använder dock gaiters till låga skor så hoppas att det ska gå bra ändå. Blir test till helgen som det ser ut nu. :)

Det är svårt att hitta gaiters som passar. Exempelvis går alla med med snöre undertill bort. Den enda lösningen som jag tror kan fungera är om man syr fast något längst bak på skon, som håller för all smuts och allt vatten som den kommer att utsättas för. Problemet är att det ser svårt ut att sy fast ett kardborreband längst bak på skon. Dirty Girl gaiters ska ju fungera på något liknande sätt.
 
Dirty kör med kardborre som limmas fast......funkar än så länge. jag har mina för att få bort småsten, sand och kvistar.....väta bryr jag mig inte om;)
 
Dirty kör med kardborre som limmas fast......funkar än så länge. jag har mina för att få bort småsten, sand och kvistar.....väta bryr jag mig inte om;)

I svenska förhållanden håller inte klister. Det är skillnad mot om man exempelvis springer omkring i Kalifornien, där det inte behöver komma en enda regndroppe under en tur.
 
Jag bor i Sverige och är nöjd;)....sedan om det skulle släppa finns det ju elakare limvarianter.

Och folk kör med dessa hela PCT som exempel....och det är inte bara sol som finns där. Men det är ju bara att läsa vad folk tycker som använder dessa.
 
Jag talar utifrån egen erfarenhet. Jag köpte ett par gaiters ifrån Outdoor Research av liknande modell som DGG, dessa stod sig emellertid slätt när jag fjällvandrade i somras. I Sverige stöter man under en fjällvandring vanligtvis på blandad terräng, där blöta myrar, snö o.s.v. ingår. Om man ska få kardborrebitarna att sitta kvar på skorna måste man antagligen använda något mirakelklister, som på kemiskt sätt smälter ihop skon med kardborrebiten.
 
Har funkat för mig inom dessa miljöer med dirty girl...dock inte fjäll utan västkustslask och skog vinter/vår/sommar. Samma miljöer som fjäll finns ju i USA (pct/cdt m,m) där dessa är grymt populära.

Dock finns tips när det släpper;)
http://ladyonarock.com/tag/dirty-girl-gaiters/

Sedan för oss som går i treekingskor/löparskor utan utrymme för rem/snöre/vajer under foten så är detta den bästa lösning.
 
Har tittat på en del olika gaiters och absolut, det skulle vara ett alternativ till låga skor eller Salomon...

Merrel kängan har just det, baksidan är mjuk/elastisk precis som en gaiter och sluter runt foten...lite därför jag undrade om någon här har använt den?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Lätta vandringsskor som håller? Utrustning allmänt 10
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
magwo Lätta och vattentäta gympaskor Utrustning allmänt 11
dePaul Grundlurad? Lätta på ditt hjärta och varna andra! Utrustning allmänt 130
almkvist Lätta gångskor? Utrustning allmänt 4
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.