Kängor för luffning

Det här är mitt första inlägg här, efter att ha läst otaliga trådar om kängor osv. Så inser jag att det verkligen är en djungel, där de ena säger det andra och de andra säger det ena.

Jag bestämde mig ganska snabbt för att jag inte vill ha gore-tex eller liknande membran, då jag ser det som klart mycket bättre att kunna torka fort, än att förhoppningsvis inte bli blöt alls.

Jag har självklart tittat runt på Lundhags olika modeller, men efter ett tag övergick jag till att mer och mer intressera mig för Jörnkängan m96, då den kostar lika mycket, men tycks ha fått grym kritik.

Det jag behöver känga till är att vandra. Inte nödvändigtvis i fjäll eller på barmark, utan även längs vägar och stigar. Är dessa kängor gjorda för detta? Eller är de endast lämpade för vildmarkstraskande?

Kommer, åtminstone som jag tänkt/planerat, avlägga långa sträckor med dessa skor. Nästa år, är tanken att från sydSverige gå till Trondheim (eller annat trevligt ställe, om jag ändrar mig längs vägen) och kanske tillbaka. Och innan dess kommer jag förmodligen försöka fly vinterns kyla, och ta mig söderut, och även där lär det bli en hel del vandrande.

Efter en månad vandrades i Spanien längs leden till Santiago, med dåliga, utslitna jympadojor som inte gjorde mina fötter glada, började jag verkligen gilla vandring, och förstod även poängen med rejäl utrustning.

Utöver denna vandring, så lockar mig livet på luffen, och vad är väl viktigare för en luffare (förrutom friheten), än vad man har på fötterna? Därför vill jag gärna satsa på rejäla skor, som håller, och som man kan lita på. Min förhoppning är att de ska hålla många år, och många många steg.


Är Jörnkängan ett stabilt alternativ, som även klarar vandringar på mer sulslitande underlag såsom asfalt och grus?
Syftar på deras hårdare sula, som är standard på Jörnkängan m96, enligt allmogejakt.
 
Ska du inte vandra i rejäl terräng, är det bättre att välja lägre och lättare modeller. Jag har ett par Lundhags Liberty, och de fungerar perfekt för ändamålet. (finns i brunt om man inte vill ha röda)

Förutom att de är ganska lätta, är de också jättesköna att vandra i undersommarhalvåret men fungerar även fint under vår och höst. De är som sagt korta, men mycket stabila. Tänk på att Lundhags kängor inte alls anpassar sig efter foten eftersom de är gjorda i cellgummi. Passar de inte perfekt i affären lär de aldrig börja göra det efteråt. Hittar du däremot en känga med god passform har du köpt känga för många år framöver. Jag lämnade in mina Lundhags till fabrik och fick extra sömmar längst läderkanterna, kostnad 0 kr. Det är vad jag kallar service!

/L
 
Nej de är inte gjorda för att vandra på vägar och stigar, välj skor i stället.

Ska du inte vandra i rejäl terräng, är det bättre att välja lägre och lättare modeller. Jag har ett par Lundhags Liberty, och de fungerar perfekt för ändamålet. (finns i brunt om man inte vill ha röda)


/L
Grejen är väl den att jag planerar att göra bådeoch... Har hellre för rejäla skor, när det inte behövs, än för klena, när det behövs..

Och vill såklart inte bära med mig olika skor, för olika underlag.
Tänkte väl dock göra ett par simpla sandaler att ha med mig.

Vad jag förstått är jörnkängan väldigt lätt, men det kanske bara är i jämförelse med tunga kängor.
Vad är problemet med att gå i kängor på vägar. Är det att deras sulor slits för raskt, eller är det något annat?
 
Förstår din tanke, men det finns inga allt i ett-kängor. Jag tror att det bästa är att du väger samman i vilka miljöer du mest kommer att röra dig i och sedan göra en avvägning. Kommer du mest röra dig i djungelmiljöer men en gång om året befinna dig i stan, men kanske nån gång också i fjällen, kanske djungelkängor ändå är det smartaste valet, hur korkat det än må kännas. Eller också får du köpa flera kängor för respektive ändamål.

Vill du ändå hitta så nära som går skulle jag rekommendera Lundhags Syncro mid eller Jörn.
 
Förstår din tanke, men det finns inga allt i ett-kängor. Jag tror att det bästa är att du väger samman i vilka miljöer du mest kommer att röra dig i och sedan göra en avvägning. Kommer du mest röra dig i djungelmiljöer men en gång om året befinna dig i stan, men kanske nån gång också i fjällen, kanske djungelkängor ändå är det smartaste valet, hur korkat det än må kännas. Eller också får du köpa flera kängor för respektive ändamål.

Vill du ändå hitta så nära som går skulle jag rekommendera Lundhags Syncro mid eller Jörn.
Är lite så jag har tänkt, ville mest veta om det fanns några stora problem med att använda dem utanför fjällen eller skogen..
Men ska nog kolla mer kring vandringsskor.
 
Efter ett arbetsliv i Jörn och Lundhags så förstår jag inte att de inte skulle fungera till det mesta. Vad är det för speciellt som hänt med dem som gör dem så specifika?
 
Vad är det för speciellt som hänt med dem som gör dem så specifika?
Menar du varför det är just dessa jag tittat in mig på så är det för att de tycks hålla god kvallité och inget membran som riskerar att gå sönder..
Gillar även att de känns förhållandevis naturliga..
(misstänker att en del kan tänkas motsätta sig detta som argument, men jag vill nog påstå att den delen av ens upplevelse, är lika äkta som alla andra delar av upplevelsen)
 
Det är naturligtvis en vanesak. Jag känner folk som går i kängor 365 dagar om året, och trivs med det. En brytpunkt är ju om de är anpassade för vinter, och då blir det ju rätt obehagligt på sommaren och omvänt med sommarkängor i -35.

Både Jörn och Lundhags Syncro är såpass sköna att de funkar till allt.
 
Jag har ingen erfarenhet av Jörnkängan, men har avverkat bra många mil på asfalt med mina Lundhags Professional Mid. Enda nackdelen jag ser är att sulan kanske slits lite snabbare på asfalt än i skogen.

Beroende på hur känsliga fötter man har kan det tänkas att man, på stumt underlag, vill ha lite mera dämpning än den här typen av kängor ger.
 
För +35 kan man sparka av sig träskorna. Anpassning.

Årsmedeltemperaturen häromåret var för Lund ca 7°. Sällan kängor känns för varma i det här gröna och skogrika landet.

Har fuskat lite med Graninge oxså men kan rekommendera de två förstnämnda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1
jell_mcd Nya kängor Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.