Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko?

Jag har testat ett antal olika vandringskängor/walkingkängor och det är alltid samma problem; de är stumma och hårda i sulan, blir alldeles för smala för att vara bekväma och saknar i vissa fall också stabilitet.

Det jag söker är samma stabilitet och komfort som i exempelvis en Saucony bred löparsko för dam kombinerat med ett lägre skaft och vattentäthet samt tålighet för några minusgrader att gå snabba promenader på snö och i slaskigt väder. Det ska alltså inte vara någon läderkänga med tjock sula och inte heller typ "snowboots" eller kängor man köper på typ Skopunkten utan en stabil och bra känga som är uppbyggd invändigt.

Stabiliteten hos många kängor som säljs faller helt på skaftet, dvs de säljs med någon enkel innersula som knappt ger något stöd och där skaftet bara blir i vägen när man vill kunna motionera/gå snabbt.

Finns det jag söker eller ska man behöva gå i joggingskor året runt för att kunna motionera på ett bra sätt?
 
Ska du gå snabbare promenader i slask funkar walkingskor med membran.
Annars gör t ex Adidas och Reebok kängor, både med och utan komposithätta.
 
Tack för tips!

Det är dock inte några kängor för vinterbruk vad jag kan se när jag läste om dem?

Jag gissar att de kräver att man verkligen springer eller rör på sig hela tiden för att hålla sig varm och det är inte riktigt det jag tänker mig.

Men modellen som sådan ser bra ut förutom att den blir för tunn när det är minusgrader och snö.
 
Ska du gå snabbare promenader i slask funkar walkingskor med membran.
Annars gör t ex Adidas och Reebok kängor, både med och utan komposithätta.
Tack för tips!

Jag söker kängor för att kunna gå även i lite djupare snö så walkingskor är inte något alternativ.

Det kan inte vara kängor av vilket märke som helst, det måste vara kängor med en specifikt bred läst och det har de flesta märken inte.
 
Tack för tips!

Det är dock inte några kängor för vinterbruk vad jag kan se när jag läste om dem?

Jag gissar att de kräver att man verkligen springer eller rör på sig hela tiden för att hålla sig varm och det är inte riktigt det jag tänker mig.

Men modellen som sådan ser bra ut förutom att den blir för tunn när det är minusgrader och snö.
Ah, vinter skrev du ju tydligt, sorry!
Det är ju dock membranskor som håller vätan ute, gå upp lite i storlek och få plats med en tjockare ullstrumpa?

Beror förstås på hur kall du är om fötterna av dig själv. Om jag bara jämför så klarar jag ju att springa i skog och snö med samma löparskor höst/vår som vinter, bara byter strumpor till varmare, i princip samma om jag går. Men om det är längre perioder av stillastående/rast som ingår blir det ju annat. Det blir det även i mina vandringskängor (både cellgummi likväl som läderkängor) vid rast. (Jag springer dock inte kallare än typ -17, -20 kanske, och det är sällan så kallt där jag bor/springer.)

Hoppas du får fler tips som leder dig rätt!
 
Jag har testat ett antal olika vandringskängor/walkingkängor och det är alltid samma problem; de är stumma och hårda i sulan, blir alldeles för smala för att vara bekväma och saknar i vissa fall också stabilitet.

Det jag söker är samma stabilitet och komfort som i exempelvis en Saucony bred löparsko för dam kombinerat med ett lägre skaft och vattentäthet samt tålighet för några minusgrader att gå snabba promenader på snö och i slaskigt väder. Det ska alltså inte vara någon läderkänga med tjock sula och inte heller typ "snowboots" eller kängor man köper på typ Skopunkten utan en stabil och bra känga som är uppbyggd invändigt.

Stabiliteten hos många kängor som säljs faller helt på skaftet, dvs de säljs med någon enkel innersula som knappt ger något stöd och där skaftet bara blir i vägen när man vill kunna motionera/gå snabbt.

Finns det jag söker eller ska man behöva gå i joggingskor året runt för att kunna motionera på ett bra sätt?
Salomon har några modeller som är designade som joggingsko i botten och ankelhöga skaft. Finns nog andra tillverkare också, googla och lägg till taktisk eller tactical så hittar du. Är framtagna för grönklädda yrkesmänniskor men fungerar väl för alla som letar lätta och löpvänliga kängor. GTX verkar vara norm.

Undertecknad styr undan från membran och raska promenader sker med skalkängor från Lundhags. Finns också med bred läst, låga skaft och dämpningen regleras genom val av rätt innersula för uppgiften.

//J
 
Salomon har några modeller som är designade som joggingsko i botten och ankelhöga skaft. Finns nog andra tillverkare också, googla och lägg till taktisk eller tactical så hittar du. Är framtagna för grönklädda yrkesmänniskor men fungerar väl för alla som letar lätta och löpvänliga kängor. GTX verkar vara norm.

Undertecknad styr undan från membran och raska promenader sker med skalkängor från Lundhags. Finns också med bred läst, låga skaft och dämpningen regleras genom val av rätt innersula för uppgiften.

//J
Tack för tips!

Jag hittar inget som motsvarar det jag söker. Taktiska kängor eller skor blir för tunga och klumpiga vilket även gäller Lundhags olika kängor.

Jag ser inte att Salomon har en lätt känga för vinterbruk, jag har gått igenom deras modeller. De har kängor med tjocka sulor som blir tunga och oflexibla och kommer inte i närheten av komforten i ett par löparskor.
 
Är Arcteryx Acrux för smala i lästen för dig? Den "vanliga" allroundmodellen, TR tror jag den heter, är ju GoreTextätad och relativt lätt för sin storlek. Inte jättehögt skaft, men med en enkel snödamask funkar den i snö. Jag har väl aldrig prövat jogga i kängorna, men raska promenader funkar den fint till. Om du har tillräckligt stora fötter kan du ju pröva herrmodellen istället för dam, för lästens skull.
 
Lite osäker på vilken sorts stabilitet du menar? Själv känner jag mig mest stabil på mjuka tunna sulor med hög "markkontakt", för precis som du skriver sitter "stabiliteten" inte i skaftet.
Är det något åt det hållet du tänkt, och dessutom med "naturligt" bred tåspridning, så kanske du kan titta på dessa:

Jag har deras mer minimalistiska, låga sommarvariant, samt deras klätterskor (de är de enda jag vet, som tillverkar "barfota" klätterskor med en tåbox som t o m mina ankfötter står ut med). Bägge välgjorda och hållbara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1
jell_mcd Nya kängor Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.