Student kängor

Hej!

Är en student som gillar uteliv (naturen). Jag har mini budget men behöver nog byta ut mina trekking skor till några känglor. Jag har mest hållt mig på skåneleden ska jag tillägga, men det är inte skönt i trekking efter ett tag med 15kg på ryggen.

Denna sommaren kommer jag gå lite i alperna och kanske till kebnekasie, så lågskog funkar nog inte längre.. Men att lägga ut 3500 för skalkänglor funkar bara inte, framförallt med tanke på att sovsäcken ja lånar väger 2 kg och behövs bytas ut den med.. Dessutom har jag inte känt ig säker på storleken på de lundhag jag provat, vill ha något mellan 45 och 46.

Nu köpte jag ett par meindl för 1500 från Stadium. Tror ni de kommer fungera för några år framöver i blandad terräng?

Så vad är era budget tips på skor? Bor i Malmö och här är inte specielt stort utbud av frilufts utrustning, här finns i princip bara Naturkompaniet med 1 eller 2 kängor jag varit intresserad av dock aldeles för dyra för min plånbok.
 
Begagnat. Är inte svårt att hitta begagnade kängor, du verkar dock ha rätt stora storlekar och det tycker jag inte man ser lika ofta men det är bara att hålla utkik på de olika annonssidorna och auktionssidor..

Mvh // Johannes
 
Lite skeptiskt till att köpa förbrukningsvaror som dessutom kräver en del skötsel för att hålla begagnat.. Har bara haft utkik på blocket och tradera, men aldrig hittat något där egentligen.
 
Beggade Lundhagskängor...

Har vid flertalet tillfällen köpt både till mig själv och kompisar, det är blad de bästa affärer man kan göra. En Lundhagskänga håller väldigt länge och går bra att "renovera" till lämplig kostnad. Att få köpa ett par som är ingångna är en fördel, blöt upp dom och gå in dom = klara.
 
Danska friluftslageret brukar ha bra priser ibland, http://www.friluftslageret.dk/

Annars brukar det fungera bra att köpa på nätet också, känner man bra till tillverkaren så vet man oftast vilken storlek man skall köpa för olika märken. Då kan man söka på Tyska, Tjeckiska eller Spanska butiker
 
Köpte du Meindl Kansas (de säljs på Stadium i Lund till just det priset) så fattar jag inte riktigt varför du behöver ett par till?

Om du ändå gör det och kan tänka dig att slå in på KLAGER:s linje, så kolla även på denna länk. För ca 960 spänn får du en handgjord, högkvalitativ känga som du till stora delar kan skräddarsy och kommer att kunna byta sula på, precis som på Lundhagskängorna. I grundutförandet är den gjord av tjockt, vattenavvisande fullnarvsläder, stoppad och helfodrad med silkesmjukt getskinn. Du kan välja bort stoppningen (rekommenderas om du vill kunna torka kängorna snabbt), mot litet pristillägg få gummikant runt hela foten (bra i vass klippterräng), byta till en annan vibramsula (bifida är hållbart, men kan vara lite halt), samt inte minst inom rätt vida ramar anpassa formen på ovandelen till dina egna fötter (du får noggranna instruktioner om hur du skall mäta).
Du kan även välja till sympatexmembran, men då förlorar du det otroligt sköna och luftiga skinnfodret. Sköter du ytterlädret så är skorna vattentäta ändå, och membranet snarast till nackdel (detta skrivet ur egen, lång erfarenhet av dessa skor - som i specialbeställt utförande faktiskt t o m kommer överens med mina omöjliga kalle anka-fötter ;)).
Webbsidan är tyvärr bara på polska, men det går mycket bra att mailväxla på engelska. Firmans verkstad och butik finns i Zakopane utanför Tatrabergen.
 
Köpte du Meindl Kansas (de säljs på Stadium i Lund till just det priset) så fattar jag inte riktigt varför du behöver ett par till?

Om du ändå gör det och kan tänka dig att slå in på KLAGER:s linje, så kolla även på denna länk. För ca 960 spänn får du en handgjord, högkvalitativ känga som du till stora delar kan skräddarsy och kommer att kunna byta sula på, precis som på Lundhagskängorna. I grundutförandet är den gjord av tjockt, vattenavvisande fullnarvsläder, stoppad och helfodrad med silkesmjukt getskinn. Du kan välja bort stoppningen (rekommenderas om du vill kunna torka kängorna snabbt), mot litet pristillägg få gummikant runt hela foten (bra i vass klippterräng), byta till en annan vibramsula (bifida är hållbart, men kan vara lite halt), samt inte minst inom rätt vida ramar anpassa formen på ovandelen till dina egna fötter (du får noggranna instruktioner om hur du skall mäta).
Du kan även välja till sympatexmembran, men då förlorar du det otroligt sköna och luftiga skinnfodret. Sköter du ytterlädret så är skorna vattentäta ändå, och membranet snarast till nackdel (detta skrivet ur egen, lång erfarenhet av dessa skor - som i specialbeställt utförande faktiskt t o m kommer överens med mina omöjliga kalle anka-fötter ;)).
Webbsidan är tyvärr bara på polska, men det går mycket bra att mailväxla på engelska. Firmans verkstad och butik finns i Zakopane utanför Tatrabergen.

Det stämmer, det var kängorna jag köpte. Jag menar inte att jag behöver ett par till, utan frågan om jag ska behålla dem. Egentligen vill ja inte ha gore-tex, men har inte haft råd till skalkängorna jag hittat. Sidan du länkade till var verkligen intressant, blir nog till att lämna tillbaka kängorna ändå, har bara haft dom på här hemma.

Du hade inte problem med att skorna inte satt som de skulle när du väl fick hem dom? Lite tråkigt om man har otur och behöver skicka dom fram och tillbaka för att få dom rätt. Jag har högt fotvalv, men annars har jag väl ganska "normalt breda skandinaviska fötter"

Beställde efter en zensor 2s från outdoorexperten. 1200 kr tog dom för den, tror det var ett bra pris. Min kompis har en och den kommer nog passa mina behov.

Tack för tipset!
 
Javisst är det ett vågspel att köpa skor på distans, fast kanske lite mindre om man har "normala" fötter. Själv hade jag aldrig vågat, även om jag upplever Hanzels skinnfodrade modeller som ovanligt förlåtande och känner en hel del folk som med framgång beställt på distans (efter att ha lämnat sina mått enligt anvisning). Jag tipsade för att skorna är så pass billiga, att det kan vara värt chansningen - råkar de passa har man väldigt fina skor till ett för oss löjligt lågt pris.

Reser du ner genom Östeuropa kan det faktiskt vara idé att kolla i affärerna efter vanliga västmärken, som kan vara rejält billigare där. Prisnivån och folks köpkraft är generellt mycket lägre, och tillverkarna har fått anpassa sin prissättning därefter.

Annars är det väl inget större fel på dina Kansas, om du skall ner till Alperna (och åtminstone ibland bo i bergshyttor, där man kan torka skorna).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1
jell_mcd Nya kängor Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.