Svart fett som färgar kängor

Hej, jag har ett par M90 kängor och även ett par motorcross stövlar som fått dålig vård (läs obefintlig) och nu har dom tappat "färgen". Vad ska jag använda för att göra dom vattenavvisande och svarta igen.

Jag tycker det bara är en bonus om dom är svarta som en kolbit. Funktionen är viktigast.
 
Svart skokräm ett flertal putsningar. Eftersom de varit svarta brukar det gå rätt snabbt att få upp färgen igen. Har för mig att jag sett någon form av färg som man kan pensla på läderkängor. Tror den var avsedd för att göra bruna kängor svarta. Kolla med en riktig skomakare (dvs låt bli hörnorna som fixar skor, kemtvätt, nycklar och kan dansa också)
 
I lumpen fick man lära sig att den svarta smörjan bara dög till att just svärta lädret. För att impregnera och vattentäta måste man använda riktigt skovax/fett. Nu var den burk man fick ut värdelöst då vaxet stelnade och trillade av vid kyla. Så vi köpte Nikivax för egna pengar och det har jag sedan alltid använt. Undvik Fiskesmorning, Minkolja osv då de mjukar upp lädret och i värsta fall sträcks och tappar form. Så, då kan pajkastningen börja... ;)
 
Hej, tack för svaren. Jag ska testa med skokräm och se om jag får tillbaka färgen, sen hade jag tänkt gå på med Nikwax Waterproofing Wax.

Du har antagligen rätt om att det blir pajkastning, har letat runt lite på nätet och 95% av trådarna spårar ur och blir enbart pajkastning. Jag hade aldrig problem med att vaxet trillade av på vintern (vinterkänga 90), låg i Boden.

Jag var nöjd met juchtenfett under mina 10 månader, fungerade iallafall att marschera genom vattenpölar och springa runt i skogen, kanske inte att stå stilla i en vattenpöl men det blir väl aldrig helt vattentätt om det inte är gummistövlar?
 
Vill du köra med vax och förbättra färgen så kan du prova Meindl Sportvax som finns i svart.
 
Själv använder jag en blandning med fett och tjära. Köpte min första burk, av märket Lundhags, när jag köpte min meindl-kängor och ville ha bort de gräsligt lila detaljerna. Nu är de lilla detaljerna mkt mer diskreta (dvs mörkt lila) och det blå lädret nästan svart, jag känner mig nästan bekväm i färgen :).
 
Annars kan man köra med svart läder färg om man vill färga läder. Finns garanterat hos en skomakare nära dig...
 
Det blev NikWax svart, verkar funka. täckte nästan allt som blivit vitt/grått (färgen försvunnit), dock blev det mina träningsskor med GoreTex i helgen då vi var ut. Dumt att inte skaffa bra sulor innan, fick lite blåsor
 
Blekt läder skall färgas med narvsvärta. Impregneras med fett och ytskötas med vax. Vilka märken är upp till envar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Letar efter Svart kaffekittlel Utrustning allmänt 10
bitteb Boeri Shorty Air Svart? Utrustning allmänt 0
anton_karlsson_78_yahoo.se Fett och Goretex Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.