Letar efter Svart kaffekittlel

Letar efter fina svarta kaffekittlar... gärna på 3 liter eller mer...

Någon som vet var jag kan få tag i en...
Såg att moskoselkatan hade men vill ha lite annat utseende.
 
Grejen är väl att de ska BLI svarta av lång tids användning?! ;)

Minns hur sur farsan blev när mor skrubbade kaffekannan skinande blank!
Kaffet smakade inte lika bra efter det.

/Peter
 
Men du, begagnatmarknader,loppisar, där risken stor att du finner dessa kaffepannor !
Annars Tradera,blocket, etc
Som skrevs, den svarta patinan kommer med användandet...
Lycka till !
 

Bilagor

  • trehornfar1.jpg
    trehornfar1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 401
Skogma har en fin kaffepanna: http://webshop.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=309600001001&sort=null#

Finns några andra också om man söker på kaffepanna.

Angående svart av sot brukar jag ute dra bort det lösa sot som skitar ner med lite mossa. Hemmavid en lätt gnuggning med svamp som offras så det lösa sotet försvinner. Det sot som ska vara kvar tycker jag är det som sitter fast. Tar längre tid än en brasa innan man fått den äkta sotpatinan.

Raskesven
 
Jag älskar kaffepannor och ar ett flertal olika modeller och gillar bäst den med den klassiska pipen. Små modeller runt litern hittar du ofta på ställen som Tradera eller olika loppisar. Vill du ha större modeller 2-5 liter så kolla på militära överskottsaffärer där finns de ofta för några tior.

För att få en panna riktigt svart så ska man elda med töre eller gammal torrfura. Det ger en väldigt svart rök och det dröjer inte länge innan man har en kolsvart kaffepanna som med tipen kommer få ett tjockt lager med sot.
 
Jag älskar kaffepannor och ar ett flertal olika modeller och gillar bäst den med den klassiska pipen. Små modeller runt litern hittar du ofta på ställen som Tradera eller olika loppisar. Vill du ha större modeller 2-5 liter så kolla på militära överskottsaffärer där finns de ofta för några tior.

För att få en panna riktigt svart så ska man elda med töre eller gammal torrfura. Det ger en väldigt svart rök och det dröjer inte länge innan man har en kolsvart kaffepanna som med tipen kommer få ett tjockt lager med sot.

Håller med Raskesven,det är själva tjäran man vill åt.Ett tjockt lager sot gör ju att allt blir nersmetat utan att kaffet ens kokat.


peter
 
Det är med den svarta pannan som med det svarta bältet i karaten var på den gamla goda tiden. Ett tecken på långvarigt bruk (träning) och inget annat. En panna blir svart och med en yta som ett månlandskap efter ett antal timmar på diverse brasor. Att köpa en färdigsvärtad panna betraktar ialla fall jag som fusk... Slå mig om ni vill men så är det. Hur är det med påsen pannan förvaras i? Jag har svårt att göra mig av med trotjänare vilket gör att påsar som används kanske inte alltid är hela och fullt rena men dom har personliget ialla fall.

Roland
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.