Val av kängor + ev.utrustning

Hej alla hoppas ni har lite bra tips på lager nu!
Jag har bestämmt mig för att jag ska till lappland/norge under skiftet maj/juni för att bl.a vandra och fiska lite.
Nu kommer mitt dilemma! Jag måste ju självklart ha ett par bättre kängor som tål vandring på sommarn väta + värme utan att man svettas ihjäl men samtidigt värma på vintern då det skulle va skönt att slippa införskaffa BRA vinter + sommar kängor...finns det några bra alternativ eller måste jag bara acceptera läget? Har ingen större erfarenhet av att bära kängor på sommarn så jag är ju rädd att foten ska bada i svett!? Prisbilden spelar inte så stor roll men visst man vill ju inte betala överpris om det finns ett billigare alternativ som duger gott.
Hoppas ni har lite bra tips samt lite annat smått och gott som skulle vara bra att veta/tänka eller införskaffa inför resan!
VH Isak
 
Jag är lite tråkig och hänvisar dig till sökfuntionen på forumet. Det fimnns en hel del trådar om kängor sedan tidigare.

Lycka till!
 
Hej alla hoppas ni har lite bra tips på lager nu!
Jag har bestämmt mig för att jag ska till lappland/norge under skiftet maj/juni för att bl.a vandra och fiska lite.
Nu kommer mitt dilemma! Jag måste ju självklart ha ett par bättre kängor som tål vandring på sommarn väta + värme utan att man svettas ihjäl men samtidigt värma på vintern då det skulle va skönt att slippa införskaffa BRA vinter + sommar kängor...finns det några bra alternativ eller måste jag bara acceptera läget? Har ingen större erfarenhet av att bära kängor på sommarn så jag är ju rädd att foten ska bada i svett!? Prisbilden spelar inte så stor roll men visst man vill ju inte betala överpris om det finns ett billigare alternativ som duger gott.
Hoppas ni har lite bra tips samt lite annat smått och gott som skulle vara bra att veta/tänka eller införskaffa inför resan!
VH Isak

Om du med Lappland Norge menar fjällen, så gäller nog skidor om du åker i slutet av maj. Menar du skogslandet i lappland så är det ungefär i snösmältningen med höga vattendrag...stövlar rekommenderas ;)...
 

avslutad210712

Gäst
Självklart lite beroende på var du tänker gå men i månadsskiftet juni/juli, dvs en månad senare än din tilltänkta resa, har jag varit tvungen att vända pga för mycket snö. Nu pratar vi förstås fjälltrakterna och Lappland är stort. Vid frågor till Länsstyrelsen angående perioden i början av juli har jag också ftt svaret något år att alla broar inte är på plats pga alltför mycket vatten i bäckarna. Så jag misstänker att kängor inte är riktigt rätt val.
 
Tack för era svar! Vi har ju tänkt att vi skulle röra oss runt kiruna trakterna för att b.la vandra samt fiska sen hade vi ju förstås starka funderingar på att besöka kebnekaise då vi ändå är i trakterna :).. kanske smartare att åka i mitten av juni istället vi hade ju hoppats missa mygg plågan med att åka tidigt!? Då vi inte har nån större erfarenhet av norra sverige så emottageas alla tips tacksamt!
 
Vill ni till Keb så måste ni ju vandra en dag. I juni är det är det i värsta fall fortfarande snö där, det är definitivt forfarande massa smältvatten i bäckar och forsar. Det är alltså väldigt blött vid spångar, små broar och vadställen. Stövlar rekommenderas men ibland räcker inte ens höga skaft utan man måste plurra. Då är ett par vattentåliga sandaler ett hett tips (så lätta som möjligt).

Vill ni vandra längre eller vill ni gå upp på Keb rekommenderar jag däremot kängor. Det blir eventuellt mindre slitsamt för fötter, knän, rygg när man bär tungt eller går uppför.

Annars finns allt att läsa på STFs (Svenska Turist Föreningen) hemsida.
 
Ett par Lundhags funkar fint när det är vått och torrt, dock så blir nog vanliga kalla för vinterturer då du behöver väl isolerade. Jag har varit norrut tidig juni i Lundhags, först på 1000moh+ som det började bli mkt snö och jobb... fast det är väl olika år från år. Oavsett så går det ju att gå på snö med, fast det kan vara lite jobbigare om det är blötsnö. Några extra par merinoullstrumpor kan vara trevligt utrustningstips :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.