Köpa kängor

Hej alla vänliga och sakkunniga.

Jag tänkte köpa mig ett par kängor och behöver hjälp/råd.
Jag har sett diverse trådar där ni på forumet hjälper andra med samma problem, nämligen vilken känga?

För att ni ska kunna hjälpa mig mer specifikt kan jag berätta lite om mig själv.
I fjol gjorde jag lumpen i boden och mötte en man som är mycket ute och springer i fjällen. Jag följde den här mannen upp i de jämtländska Bunnerfjällen och trots en dimmig topptur, en blåsig natt och ett par alldeles för låga vandringsskor tyckte jag mycket om den turen. Vi kom då fram till att det måste göras igen i år och försöka få åtminstone en årlig vildmarkstripp. I och med att jag känner både honom och migsjälv så kan jag med säkerhet säga att jag aldrig säkert kommer kunna förutspå terrängen vi väljer att ta oss genom, framför allt då vi båda kan tycka det är lite kul med utmaningar. Vi har tänkt att nu i sommar anfalla Kebnekajse och då ämnar jag att innan dess köpt ett par pålitliga kängor.
Den erfarenheten jag har av kängor är liten, det är faktiskt bara Försvarsmaktens M90-känga jag testat på allvar och inte ens den gav mig skavsår värda namnet. speciellt uppbyggd var den ju inte heller men det var inget som jag tänkte på heller.

Min vän, jämtlänning som han är, tipsar självklart om Lundhags och säger att höga kängor är att föredra.

Det jag söker är ett par bra kängor, som håller fötterna torra, är bekväma och håller länge.


Så vad tror ni?
Tack på förhand! :)
 
Det finns en anledning till att Bondeförbundare är populära i Sverige-Klimatet.
Det viktigaste med en känga är att den passar din fot och din gångstil. Märke och modell tycker jag kommer i andra hand. Låg vikt tycker jag är en viktig faktor.
Många med din kompis är glada och nöjda med Lundhags och liknande kängor.
 
Jag vet att dom inte är häftiga men, gummistövlar funkar bra. Idag finns det otroligt goa stövlar.
Annars måste du gå till en butik och prova dig fram. Detta kan minska urvalet beroende på var i Sverige du bor.
Lycka till!
 
Haha, det är vänligt av dig Klager men det skulle nog tyvärr förstöra själva idén med att köpa kängor. :p

Vikten är förstås en aspekt man kan ha i beräkningarna... Jag bor strax utanför Stockholm så naturkompaniet ligger ju nära till hands i alla fall, var inne på deras hemsida och lyckades (med lite hjälp av min jämtländske vän) sålla ut ett par kängor som jag fattade tycke för, det var Lundhags Professional high så jag tänkte definitivt åka in och prova ett par såna. Nu hade inte Naturkompaniet något speciellt stort utbud, tittade lite på Terräng som har Lowa-kängor också så man kanske ska ta och titta lite där... Har ni fler idéer om vart man kan titta så tipsa gärna. :)

Gummistövlar vet jag är bra på många sätt men dom andas ju ofta inte så bra, blir det inte ett hiskeligt sockbytande om man har gummistövlar?
 
Gummistövlar vet jag är bra på många sätt men dom andas ju ofta inte så bra, blir det inte ett hiskeligt sockbytande om man har gummistövlar?

Jodå, och det blir det i kängor oxå, om man är mån om att ta hand om sina fötter. I svenska fjäll (vid sidan om spångade leder) är det ju så pass blött att man ser till att även kängor är mer eller mindre heltäta. (om man inte gett sig in på mockasin-banan förstås, och gillar blöta tassar.. ;) )

Om man hittat ett par gummistövlar som fötterna trivs med tycker jag det ett utmärkt skoval för fjällvandringar. Om fötterna inte funkar med stövlar (viket iofs kan bero på att man inte testat några bra stövlar) är det en god ide att satsa på kängor i stället.

Per
 
Hej igen.
Tänkte bara säga att jag har provat kängor fram och tillbaka och kommit fram till att Lundhags professional high var dom som både kändes seriösast och som satt skönast på foten. Ska beställa ett par i veckan vilket känns bra.

Tack för era synpunkter ni som hjälpt mig :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
frni Köpa Meindl kängor i Tyskland! Utrustning allmänt 3
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.