Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring?

Har en lite äldre systemkamera men funderar om den är för stor för att släpa med sig!

Vilken kamera tycker ni passar bäst för fjällen? Ska så klart ta kanonfina bilder.
 
Det är jättesvårt att svara på den här typen av frågor. Utbudet av kameror är enormt och det kommer nya modeller hela tiden. Den kamera som jag har är ett halvår gammal och är därför inget alternativ för dig då det idag finns så många andra som är betydligt bättre.

Elgiganten har 51 olika modeller av kompaktkameror och 30 olika paket med systemkameror. Tror inte att någon kan hjälpa dig att välja modell eftersom man knappast har testat mer än en bråkdel av modellerna och absolut inte under "rätt" förhållanden under lång tid.

Du behöver först bestämma dig för om det är Kompaktkamera eller systemkamera du ska ha eller mellanalternativet "kompakt systemkamera".

Jag bestämde mig för ett par år sedan att jag ska köra kompaktkamera för att den kommer jag oftare att orka ta med mig när jag öppnar ytterdörren. Jag köpte den dyraste (bästa) som jag har råd att förstöra. Vill inte köpa en kamera som jag känner mig rädd om. En kamera ska kunna följa med ned för slalombacken, ut på skridskoisen, upp för berget utan att jag ska bry mig om att vara försiktig med den...
 
Kan du tänka dig att bära med den och du använder den dvs den ligger inte i ryggsäcken så ta med den. Bäst är den kamera som blir använd!
För fjället så tänker jag ett brännviddsomfång som är från vidvinkel till moderat tele. Kan bli några kilo med en systemkamerautrustning. Om man föredrar kompakt, systemkamera eller något mittemellan (eller vad man skall kalla en del nya modeller) spelar nog inte så stor roll. Du får väldigt hög bildkvalité från många kompaktkameror idag. Räcker för normala förstoringar som kan vara aktuella för oss amatörer. Men du kommer inte ifrån att större sensor ger högre kvalité.
Har du nu objektiv sedan tidigare så kolla om du eventuellt kan använda dig av dem. Finns adaptrar som gör att du även kan använda dem på andra märken också. Räkna med att autofokusen inte fungerar.
 
Kolla på panasonic lx5 eller Canon G12. Jag har alltid med mig min lx5 och tycker att det knappt går att misslyckas med bilderna(motiven är en annan fråga). Skaffar man en läderväska som man fäster i kameran, som de va förr, så håller den för det mesta. Bara att slänga ner i väskan.
 
...men funderar om den är för stor för att släpa med sig!

Jag kanske läser in för mycket i de orden, men tycker ändå att det låter som att en mindre kamera faktiskt blir bättre. Det bör inte kännas som att man "släpar" på en kamera. En del är otroligt intresserade och tar gärna med sig ett par kilo kamerautrustning oavsett var de ska. Bilderna blir kanon när kameran kommer fram, men nyckelorden i den meningen är just "när den kommer fram".
Jag har sedan rätt många år en liten kompaktkamera (Olympus Tough) som tål det mesta. Den får åka med både i slalombacken, på vandring och till och med ned i poolen för undervattensbilder på barnen. Bildkvaliteten är inte som hos en systemkamera, men det blir bilder och kameran är alltid med.
Mitt tips blir alltså en vattentät och stryktålig kompaktkamera. (Men jag har inte särskilt mycket att gå på i din fråga, så du får ta det för vad det är.)
 
Kolla på en micro 4/3 kamera eller Canon G1X. Lite större än kompakt men inte systemstorlek. Bättre bildkvalitet än kompakterna.
 
En G12 eller G11 eller liknande håller jag med om, det blir bra bilder, man kan lätt få fram den och den väger lite.Systemkamera är bra, men om du inte är en riktig fotoentusiast finns risken att du inte orkar ta fram den så ofta (låter den ligga i ryggsäcken) och då missar du mycket fint.

Själv är jag entusiastisk och brukar ha systemkameran i handen hela tiden, i alla fall på sommaren om det inte regnar. Men kompakten är ialla fall bättre till ruskväder och när man är mer inne på själva utflykten än på fotandet.
 
Jag har haft mina kameror dyngsura av regn och fuktiga höstdimmor utan minsta klagande från kameran. Med sunt förnuft och en liten handduk lätt till hands så klarar man sig enormt länge. Om du vill ha systemkamera eller kompakt väljer du själv. Men det är inte kameran som tar de fina bilderna, utan du.

Mvh // johannes
 
Det är väldigt sant att det blir färre bilder med systemkamera men jag har ångrat mig bittert ibland med kompakten. De är ju så dåliga när det skymmer eller är allmänt dåligt med ljus. Fick kasta 80-90% av bilderna från förra årets vinterjakt i februari. Då tar jag hellre få men bra bilder istället och kanske tar med kompakten också för snapshots.
 
Jag har haft mina kameror dyngsura av regn och fuktiga höstdimmor utan minsta klagande från kameran. Med sunt förnuft och en liten handduk lätt till hands så klarar man sig enormt länge. Om du vill ha systemkamera eller kompakt väljer du själv. Men det är inte kameran som tar de fina bilderna, utan du.

Mvh // johannes

Precis, mitt microsystem (panasonic gf) hänger nästan jämt runt halsen och ligger sällan i ryggsäcken. En liten bit cordura i remmen slängs över och avleder det värsta. Lite stänk tål de.

...på senaste höstpromenaden hade vi vågrätt regn och hård vind en dag. Då låg kameran i säcken. För sådana dagar är en vattenskyddad modell funkis. Undertecknads optio ligger i fickan då...

//J
 
Satsade själv senast på en superzoom, större än en kompakt, men mindre än en system. Blev positivt överraskad. Har också raw i den så jag kan arbeta med bilderna hemma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjuhtje Funderar Utrustning allmänt 2
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.