Att köpa sovsäckar

Hej,
Lite nybörjare på vandring men håller på att köpa på mig utrustning till mig och frun för vandringen i fjällen.

Om man köper en 4-säsongssovsäck blir den för varm på sommaren?

Kan någon råda mig vad jag skall köpa för sovsäck?
 
En "fyrsäsongssäck" för även vinterbruk i fjällen blir nog för varm på sommaren. Lämpligt för sommarhalvåret är en tresäsongssäck med en Tcomfort enligt EN 13537 på minst -5 grader C, även ner mot -10 om den skall användas också vår och höst. Tänk på att komforttemp är högre för kvinnor än för män (dvs en kvinna behöver normalt en varmare sovsäck), sedan beror det också på hur frusen man är som individ. Tänk på att kylan även kommer underifrån så ett bra isolerande liggunderlag behövs.

Söker du i forumet finns många svar på din fråga, och du kan läsa mer om EN13537 standarden här:
http://www.oneplanet.com.au/publications/2-sleeping-bags/11-en13537-information-for-retailers

(OBS: Alla tillverkare testar inte sina säckar enligt EN13537 så kolla när du jämför, ta inget för givet;))
 
Den första allroundsäcken då passar en syntetsäck för -5.
Sen kommer man kanske skaffa en ren sommarsäck, syntet på +10 eller nåt.
Sen blir det en i dun på -5 till -10 för viktbesparing men annars samma användningsområde som den första. Sen kombinerar man två eller köper en för ännu kallare temperaturer...
Där skulle jag gissa att du fått sovsäcksköparcykeln för över hälften av alla som köper sovsäckar.
:)
Skämt åsido.
Som alltid - utgå från ditt tänkta användningsområde.
Kompromisser likställs med komfortsänkning. Hur mycket man accepterar beror på egna kraven och ekonomin oftast.
Lätt, varm, billig. Välj bort ett av alternativen för det finns ingen säck som kombinerar dem.
 
En viktig och ofta förbisedd del är om du är i eller medvändare. Ställ en VDC kamera på timelaps framför din säng hemma och koppla in nattläge. Svaret kommer morgonen efter. En ivändarsäck brukar behöva vara rymligare. En klassisk mumiemodell passar de flesta medvändare.
Sidenlakan i sparar säcken mot nersmutsning innifrån samt väger ringa. För höst och tidigt vårbruk kan tätbafflar i säcken göra stor skillnad.
 
En viktig och ofta förbisedd del är om du är i eller medvändare. Ställ en VDC kamera på timelaps framför din säng hemma och koppla in nattläge. Svaret kommer morgonen efter. En ivändarsäck brukar behöva vara rymligare. En klassisk mumiemodell passar de flesta medvändare.
Sidenlakan i sparar säcken mot nersmutsning innifrån samt väger ringa. För höst och tidigt vårbruk kan tätbafflar i säcken göra stor skillnad.

Hm, är det inte lättare att anpassa sin sovsäck från värme att helt enkelt dra ner kedjen eller bara använda den som vanligt täcke? Känns svårare att få en sovsäck varmare än kallare vid behov?
 

Sovsäckarna för dig är ett bra val för sommar/höst fjällvandring. Tänk på att för dig har säcken komfort ner till ca -9 grader, medan din hustru har motsvarande komforttemp vid -3 grader. Vill du ha en varmare säck till din hustru heter den Marmot Teton.

Vad gäller er övriga utrustning så finns det lite hål i den, men vad jag primärt saknar är ett kök/kokset. Vad gäller ert val av tält, är det bara till er två? I så fall rejält stort och tungt för två personer, här kan ni minska er börda flera kg genom att välja ett lättare tält.
 
Jag är ledsen, men jag kan inte annat tycka än att det känns som onödigt mycket att bära på. Du har (om ni är två) för tält, sovsäck, liggunderlag och ryggsäck en vikt på 7,9 kilo. För en tur (under sommar eller tidig höst) med samma förutsättningar skulle det jag släpade med mig väga 3,1 kilo. Du bär alltså på 4,8 kilo mer än jag vilket motsvarar 254%... Sedan ska vi båda ha med oss kök, bränsle, förstärkningsplagg, mat, vatten mm. vilket för åtminstone dig blir rätt många kilon att bära på...

Jag tycker att det verkar onödigt tungt - men det kanske bara beror på att jag inte tycker om att bära i onödan... Vad vet jag? Jag kanske är kinkig...
 
Jag är medveten om vikten men till saken hör att tältet har jag i princip inte betalat för så det hänger bara med liksom. Dessutom skall vi kunna vara minst fyra, ibland fem, om barnen följer med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3
brigas köpa kvalitet! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.