Att köpa sovsäckar

Hade jag varit du så hade jag kompletterat med bl.a. ett av följande tält och därmed kapat -2,4kg till -3,7kg beroende på vilket tält du väljer.

Arctic Alpine Design WBT3 - 3,0kg - 3895 SEK
Arctic Alpine Design WBT2 - 2,3kg - 2995 SEK
Arctic Alpine Design VELOCE - 1,7kg - 2795 SEK
(Hilleberg Keron 4 GT - 5,4kg - 10 500 SEK)

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt3.html
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt2.html
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-veloce.html

Du har då två tält, ett för när ni är två och ett för när ni är flera.
 

Bilagor

  • Talt.jpg
    Talt.jpg
    35.3 KB · Visningar: 1,338
Jag är medveten om vikten men till saken hör att tältet har jag i princip inte betalat för så det hänger bara med liksom. Dessutom skall vi kunna vara minst fyra, ibland fem, om barnen följer med.
Jag förstår, själva använde vi mitt gamla 3-mans tält när barnen var mindre och kunde ligga skavfötters. Idag när barnen är vuxna har jag en komination av 2st tvåmanstält när vi är ute alla fyra. Det ger en större flexibilitet för oss, men även lättare att hitta tältplatser i fjällen.

En tanke jag får när jag ser er lista är på hur mycket ni tänkt att bära? Jag kan se att ni valt mycket stora ryggsäckar, speciellt för din hustru med 90 liter (gissar att hon är under 169cm mht den valda sovsäckslängden du länkar till?). Jag har själv genom åren lärt mig att sätta 20kg (max 22kg om vi skall vara ute länge och bära mycket proviant) som max startvikt på min packning och för hustrun eller 21 åriga dottern max 16-17kg, annars blir vandringen inte ett nöje. Detta innebär att vi väljer utrustning, ryggsäckar och packar därefter. Själv använder jag en 80l säck och min hustru en på 60 liter (dottern 55+10). Båda tjejerna är 169cm långa.
Det är utan tvekan bra utrustning som du valt varför du skall se detta som en reflektion enbart baserat på våra egna erfarenheter.
 
Hade jag varit du så hade jag kompletterat med bl.a. ett av följande tält och därmed kapat -2,4kg till -3,7kg beroende på vilket tält du väljer.

De har inte hunnit med sin första vandring ännu och har redan ett 10500-kronorstält. De behöver väl knappast ett nytt redan nu även om det blir lättare :)


Zip99, Det blir lättare att ge tips om du berättar mer vad det är för vandring ni ska göra och hur planerna är efter det.


/cake
 


Ser ut som ett bra gäng med prylar. Det ända är GTX kängorna, enligt min bara mög. Men nu är det min åsikt. Så länge du känner dig nöjd är helt klart de viktigaste.

Ryggsäcken är helt klart den bästa på marknaden. Har själv samma och är helt underbart nöjd.
 
Zip99, Det blir lättare att ge tips om du berättar mer vad det är för vandring ni ska göra och hur planerna är efter det.


/cake

Vi är inte helt oerfarna men det var många år sedan. Vi har tänkt att börja om nu, efter många år, med att starta en helg i juni och sedan följa upp med typ en vecka sensommaren.

Vi har köpt på oss en del utrustning som kanske inte är optimalt viktmässigt. Om det inte fungerar köper vi det vi behöver.

Planen är att börja i Grövelsjön i juni. Problemet jag har är att jag fastnat rejält och ser verkligen fram emot den första vandringen och köpa saker :)
 
Hur varm en säck är, är individuellt. Årsmedeltemperaturen i Sverige är (vill jag minnas) +8 och då är temperaturen på natten naturligtvis lägre. Dagarna då det är +18 på natten är mycket lätträknade. Därför tycker jag inte man ska räkna bort säckar som är -10 på sommaren. Jag har sovit i säckar som ska klara -20 mitt på sommaren och det är jätteskönt. Visst, jag är frusen, och hemma ligger jag i tjocka duntäcken året om, men det som sagt är ju helt beroende på vem man är.

Det viktiga är att man inte ligger och fryser. En varm säck kan man alltid öppna upp och dra kring kroppen lite och på det viset reglera temperaturen. Men att ligga och huttra med en -5-säck en riktigt kylig natt är verkligen inget att rekommendera.

Tips från coachen: Välj en sovsäck som är mycket varmare än den miljö du tänker sova i.
 
Lasse minns temparaturer mycket grovt, SMHIs tabeller för respektive ort ger bättre värden. Thermometer med på vandringen och morgon, middag och kvällstemperaturer ger egna data inför framtiden, men räkna med att årsmedel är högre i kylskåpet än ute.
Trots detta förekommer emellanåt tropiska nätter nära haven enstaka nätter.
G-tex kängor är prövade och förkastade pemanent. Lättare utrustning höjer blicken och marschtempot för samtliga. Tillräcklig vikt kan få vem som helst att få farten noll.
go tur
 
Sant seobserver. Min iakttagelse från alla skogsturer jag har gjort genom åren är, att förutom att säcken behöver vara varmare än man trodde behövdes, är det i princip alltid kallare än vad SMHI förutspådde. Detta helt oberoende av vart man befinner sig. Då är det en klen tröst att det råkade vara tropiskt klimat i Varberg - någon gång i Juli 1997.

Det är de grovhuggna distinktionerna, och förmågan att hantera rejäla marginaler som är klokhet i skog och mark.

;)
 
Sant seobserver. Min iakttagelse från alla skogsturer jag har gjort genom åren är, att förutom att säcken behöver vara varmare än man trodde behövdes, är det i princip alltid kallare än vad SMHI förutspådde. Detta helt oberoende av vart man befinner sig. Då är det en klen tröst att det råkade vara tropiskt klimat i Varberg - någon gång i Juli 1997.

Det är de grovhuggna distinktionerna, och förmågan att hantera rejäla marginaler som är klokhet i skog och mark.

;)

Själv är jag frusen av mig. Har en sovsäck som har en komfort temp för män på 0 grader och +5 för kvinnor. Med sovsäcksöverdrag, sovsäckslakan och ullunderställ så sov jag ganska dåligt när det var -2.
Det blir lätt "kalla punkter" där kroppens vikt ligger mot sovsäck/liggunderlag. Hade jag valt sovsäck idag hade jag gärna offrat vikt mot prestanda. Med sovsäcklakan och överdrag så väger min sovsäck nästan 1.4kg, man får en varm dunsovsäck i den viktklassen! Men största anledningen till att jag sov dåligt var nog att min sovsäck är för liten, van att röra mig mycket i sömnen. I en "mumie" sovsäck så är det ganska tight om man är stor som jag, 184 och 100kg (rena muskler.. förstås! haha)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3
brigas köpa kvalitet! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.