Lätt dun-sovsäck

Marmot har väll varit bra förr? Har deras kvalitet sjunkit?
Marmot är inte vad dem har varit nej. Dem gjorde en omstrukturering för några år sig och vände sig mot campers och "nybörjare" som skulle ta bilen till en najs plats och gå 100 meter elr sova i bilen.
Onödiga dragkedjor, mer fjäder, mindre dun. Större volym allmänt och sämre kompression.
Deras "varmare säckar", typ lithium ska väl finnas kvar. Men grundsortimentet är inte värt att kolla på om prisklassen stämmer med konkurrenterna. - Tyvärr.

Marmot är inte vad dem har varit nej. Dem gjorde en omstrukturering för några år sig och vände sig mot campers och "nybörjare" som skulle ta bilen till en najs plats och gå 100 meter elr sova i bilen.
Onödiga dragkedjor, mer fjäder, mindre dun. Större volym allmänt och sämre kompression.
Deras "varmare säckar", typ lithium ska väl finnas kvar. Men grundsortimentet är inte värt att kolla på om prisklassen stämmer med konkurrenterna. - Tyvärr.
Kan hålla med om att de laborerat väl mycket med olika design de senaste åren speciellt på de billigare modellerna, samtidigt som de med många andra tillverkare delar en genomgående trend att byta ut gåsdunet mot ankdun i de billigare modellerna. Vad gäller de lite dyrare säckarna med 800+ FP gåsdun (Hydrogen, Helium, Lithium) upplever jag att Marmot fortfarande håller bra kvalitet.
Tidigare tillverkade Marmot de enklare säckarna helt i Kina, medan de dyrare dunsäckarna syddes i Kina och fylldes med dun och färdigställdes i Californien. Numera verka de lagt ut all produktion i Asien. På min Marmot Pinnacle och Hydrogen står det tydligt på etiketten att tyget är sytt i Kina och fylld och färdigställd i Californien, på min Helium som är av senare datum står det tillverkad i Vietnam.

Där ser man. Tråkigt när företag drar ner på kvaliteten. Har själv en marmot plasma som är 15-20 år och minns att den var fylld callifornien med 950 dun. Tycker den är riktigt bra och skulle behöva en till bra sovsäck så följer tråden här för bra tips.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips