Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet?

Hey

Håller på och letar efter en sovsäck för sommarbruk i mellan/södra Sverige. Fick tipset av en kompis som vandrat mycket att ta en så allround som möjligt, och efter att ha läst runt en del verkade nog den mest prisvärda sovsäcken som finns att få tag i Sverig utan större problem vara Marmot Hydrogen som går för runt 2,6-2,8k just nu.

Jag är dock "orolig" att denna sovsäck skulle vara döden att sova i där jag just nu behöver en. Inatt var det över 20 grader, och även om det är lite extremt så tänker jag mig en nattemperatur ned till runt +10 grader. Hydrogen har comfort -3 och jag är en varm person, så tänker att det kommer bli för varmt/svettigt att använda här.

Då blir nästa steg - vad finns istället? Har läst runt lite här på forumet och många skriver i stil med "Ta någon syntetsäck från Stadium för 3-400 etc.". Det kanske är det som då blir lösningen? Eller finns det några dunsovsäckar för dessa temperaturer? (Tänker mig någon superslimmad då runt kanske 4-500g). Vill gärna ha en liten, men ändå väldigt bekväm sovsäck. Har sett t.ex. Marmot Always summer för 1,6 k (comfort +...5 grader har jag för mig?), så för någon dun som är specad för +10 tänker mig en budget för runt 1000-lappen kanske? Om det nu finns.

Och om det är syntet, kan ni rekommendera någon? Finns ändå rätt många att välja på :) Har även sett "sovsäckar" som bara verkar vara ett lakan (de verkar inte ha någon fyllning alls), men det kanske blir lite väl kallt om temperaturen går under 15 grader? Alla tips tas tacksamt emot :)
 
Âven på sommarnätter kan temperaturen ramme 5 grader. En sovsäck med 10+ i comforttemperatur har IMHO ett ganske begränsat användingsområde.

I fjällen använder jeg min Phd Minim med 400 g dun. Den har en comfortlimit (m) på -4.
När det är varmt, öppnar jeg blixtlåsen helt, og brukar sovsäcken som ett täcke.
 
Absolut kan det hända, men snittvärdet för maj-september är oftast några grader ovanför +10 grader. Exempelvis om man tar Stockholm för mellansverige och nedåt som exempel: https://www.vackertvader.se/stockholm/klimat-och-temperatur

Jag har tänkt att köpa en mer premium-sovsäck med comfort temp till ungefär samma som din säck har, men den kostar också runt 3000:- och jag tror inte att den är så bekväm att sova i när det är +15 eller mer under natten (som i dagsläget). Eller är det så enkelt som att sova "ovanpå" sovsäcken då? Tänker att om man använder den som täcke så ligger man väl direkt på liggunderlaget, och det är väl inte så bekvämt? Mitt är iaf rätt strävt och har en oskön yta :)
 
Tunt reselakan i siden, bomull eller syntet bör alltid vara med för att skona sovsäcken. Blir det varmt (20 grader eller mer) går det bra att sova i enbart detta.

Planera inte för medeltemperaturen eller den "normala" temperaturen i ditt tilltänkta område och årstid, utan ta höjd för de kallaste temperaturerna. Det går ofta bra att öppna upp en sovsäck, men det suger verkligen att ligga och huttra. Med det sagt, vet du att du inte kommer använda säcken under +10 grader så borde det ju duga med en sån här t ex. Lättare än både billig syntetsäck och Marmot Hydrogen, men betydligt billigare än den senare.
 
Håller med packåsnan, köp en säck som klarar närmare nollan, kanske nån plusgrad om du är varm av dig.
Komplettera med sovlakan i siden eller microfiber, då kan du sova direkt på liggunerlaget utan det känns klibbigt.
Sovsäcken som täcke är min melodi sommartid, sen ibland blir det kyligare, då kan man krypa ner och dra upp efter behov.
Ofta är man ju också varm efter en dags vandring, men kallnar fort på kvällen/natten, då kan de extra graderna vara sköna.
Better to have and not need.....

//P
 
Jag har en Marmot Hydrogen som sommarsäck, och då natttemperaturen snabbt kan falla även i södra Sverige en klar natt (knappast vanligt att vi har tropiska nätter här i Sverige) tycker jag den är lagom för den tillämpningen. Blir det för varmt någon natt är det ju lätt att öppna sovsäcken eller använda de som bara täcke.
Söker du en svalare dunsäck är ex Marmot Atom ett alternativ
 
För en 10-graderssäck finns det liten orsak att skaffa dun. En Haglöfs LIM syntet ligger kring den temperaturen och väger under halvkilot. Jag har en sådan, och om du inte är väldigt försiktig med var/när/hur du sover kan det bli rejält kallt.

Jag använder den mest när jag vet att jag ska sova inomhus...

Om du ska sova utomhus i fjällen så bör du gå ner till nollan i komforttemperatur. Jag har t.om. något varmare säckar än så själv. Med bra dun i säcken behöver det inte bli så tungt (men rätt dyrt...).

Det är lättare att ventilera en för varm säck än att förstärka en för kall (inom rimlighetens gräns).
 
Jag köpte precis Marmot Trestles 30 till mina grabbar. Komfort temp limit -2.2. Under ett kg. Superfina.
Och ja, köp inte +10.
Jag var ute i helgen, i norra Skåne. 32 grader på dagen. Lade mig på kvällen med uppknäppt skjorta. Vid 3-4 på natten fick jag dra på mig min säck ( +2) som täcke. Perfekt
 
Bland bergen kan det bli snöstorm även sommartid, var garderad, frysa är ingen höjdare.

För en 10-graderssäck finns det liten orsak att skaffa dun. En Haglöfs LIM syntet ligger kring den temperaturen och väger under halvkilot. Jag har en sådan, och om du inte är väldigt försiktig med var/när/hur du sover kan det bli rejält kallt.

Jag använder den mest när jag vet att jag ska sova inomhus...

Om du ska sova utomhus i fjällen så bör du gå ner till nollan i komforttemperatur. Jag har t.om. något varmare säckar än så själv. Med bra dun i säcken behöver det inte bli så tungt (men rätt dyrt...).

Det är lättare att ventilera en för varm säck än att förstärka en för kall (inom rimlighetens gräns).

Bland bergen kan det bli snöstorm även sommartid, var garderad, frysa är ingen höjdare.

Denna sovsäck ska inte användas i fjällen, utan bara i mellan-Sverige och nedåt tänkte jag. Norrut, när det nu blir av, så tänkte jag köpa en mer rejält sovsäck - typ Marmot Hydrogen eller något liknande för runt samma peng. Har ni bra tips kring 3k utöver denna (t.ex. om ni avskyr Marmot hydrogen ^^) får ni gärna tipsa och varför den är bättre. Har läst en del reviews, och Marmot Hydrogen har bl.a. fått kritik för tight fotutrymme samt dålig dragkedja främst vad jag förstått. Men annars prisvärd för värme/vikt.

Jag har en Marmot Hydrogen som sommarsäck, och då natttemperaturen snabbt kan falla även i södra Sverige en klar natt (knappast vanligt att vi har tropiska nätter här i Sverige) tycker jag den är lagom för den tillämpningen. Blir det för varmt någon natt är det ju lätt att öppna sovsäcken eller använda de som bara täcke.
Söker du en svalare dunsäck är ex Marmot Atom ett alternativ

Okej, kanske är en idé att göra det samt att bära med sig ett minimalt sovlakan som backup att lägga direkt på liggunderlaget då.


Får fundera lite, men dessa nätter som det är nu och framöver är väldigt varma. Tropisk natt (d.v.s. inte under 20 grader) är kanske inte så många men jag är rätt varm så klarar nog runt 15 grader med bara något väldigt tunt kring mig (så länge det inte blåser eller luften byts ut hela tiden).
Sov en natt i -2 till -4 någonting i en billig syntet från Stadium (tror att den hade extreme runt -6/-8 eller så) och då var det fan kallt, vaknade av jag huttrade trots underställ och mjukisar. Så jag är absolut inte okänslig för temperatur, men inte superfrusen heller. Därav att jag började fundera på att köpa en bra allround sovsäck även skulle passa mig nu i sommar, eller om jag ska börja med något billigt och tunnare (men som bara funkar för varma sommarnätter).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BitchingBob Prisvärd ultralite sovsäck Bo och sova 20
Näbb Prisvärd sovsäck för tre säsonger Bo och sova 13
Avslut090305 Prisvärd 3-säsongers sovsäck??? Bo och sova 0
G.Kraft Prisvärd dunquilt för 10-25c Bo och sova 0
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jackiie Goga Nordic Winter prisvärd? Bo och sova 15
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
Vandrare Syntetsovsäckar, Bäst, mest prisvärd eller hållbar just nu? Bo och sova 7
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.