Vattenrening

Hej!

Såg att det redan fanns en tråd om det men eftersom den är 3 år gammal kanske det har kommit ny utristning.

Är en ganska oerfaren vandrare förutom en vandring längs jämtlandstriangeln, men tänkte ge mig på låglandsvandring längs älven i nedre ljusnan i sommar.
Till skillnad från fjällen där det i princip fanns rent vatten överallt, kommer jag behöva ta vatten från nedre ljusnan (som är en reglerad älv).

Jag tänker att jag kommer då behöva någon form av vattenrening. Vad rekommenderar ni för utrustning? Och är virus något jag bör ha i åtanke längs våra älvar och köpa utrustning för det?

Mvh

För låglandsvandring har jag tidigare använt Sawyer Mini Squeeze men tröttnade på att squeeza och bakspola, köpte därför en Katadyn BeFree 0.6 liter inflr min senaste tur på Long Pelion Trail där filtret är integrerat i flaskan. Mycket mindre jobb.

Jag har förstått det som att virus i vatten normalt inte är något man måste oroa sig för i Skandinavien. Det jag primärt kolla efter innan jag plockar öppet vatten är om det finns industri uppströms eller söderut om det finns sjö med algblomning -- då avstår jag.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg