Vattenrening

Hej!

Såg att det redan fanns en tråd om det men eftersom den är 3 år gammal kanske det har kommit ny utristning.

Är en ganska oerfaren vandrare förutom en vandring längs jämtlandstriangeln, men tänkte ge mig på låglandsvandring längs älven i nedre ljusnan i sommar.
Till skillnad från fjällen där det i princip fanns rent vatten överallt, kommer jag behöva ta vatten från nedre ljusnan (som är en reglerad älv).

Jag tänker att jag kommer då behöva någon form av vattenrening. Vad rekommenderar ni för utrustning? Och är virus något jag bör ha i åtanke längs våra älvar och köpa utrustning för det?

Mvh

För låglandsvandring har jag tidigare använt Sawyer Mini Squeeze men tröttnade på att squeeza och bakspola, köpte därför en Katadyn BeFree 0.6 liter inflr min senaste tur på Long Pelion Trail där filtret är integrerat i flaskan. Mycket mindre jobb.

Jag har förstått det som att virus i vatten normalt inte är något man måste oroa sig för i Skandinavien. Det jag primärt kolla efter innan jag plockar öppet vatten är om det finns industri uppströms eller söderut om det finns sjö med algblomning -- då avstår jag.

Tack för svar och tips! Har kikat på dom du nämnde, så det står antingen mellan Katadyn Befree AC och Saywer Mini. Ska funderat lite till!

Har svårt att hitta info om virus i älvar, men bör som du säger vara okej. Det finns industri i form av ett sågverk innan vi kommer till ett samhälle, men det är ca efter 60% av sträckan så får tänka till där.

Tack för svar och tips! Har kikat på dom du nämnde, så det står antingen mellan Katadyn Befree AC och Saywer Mini. Ska funderat lite till!

Har svårt att hitta info om virus i älvar, men bör som du säger vara okej. Det finns industri i form av ett sågverk innan vi kommer till ett samhälle, men det är ca efter 60% av sträckan så får tänka till där.
Om det är ett normalt litet svenskt sågverk hade jag inte oroat mig. Möjligtvis hade jag tänkt annorlunda om de producerade tryckimpregnerat virke, men min uppfattning är att små sågverk ej sysslar med detta.

Förutom mänslig påverkan och industri/samhällen uppströms det vattendrag du tänkt ta vatten från bör du även beakta jordbruk specifikt då större mängder kreatur som kan påverka vattenkvaliteten.

Är det inte så att tungmetaler från viss industri och konstgödsel från visst jordbruk är svårt att få bort med bärbar rening?

Bakterier kan man väl koka ihjäl de flesta och många större kan också filtreras bort.

/Patrik

Har ändra lite rutt och istället för hela ljusnanleden går jag flottarstigen längs ljusnans södra strand mellan Laforsens kraftverk och Färila, då den följer älven bättre. Bara 28km. För er nyfikna är det denna led.

Är inte jätteoroad över mänsklig påverkan då en stor del av leden är på naturreservat, förutom sågverket då men det är på slutet av denna led så det blir nog bra.

Bestämde mig för en Katadyn Befree AC.

Jag köpte en Katadyn Befree 0,6 l förra säsongen, men har inte provat den än. Köpte den mest för att den även passar min 3 liters Hydrapak vattenpåse.

Föroreningar kommer du inte ifrån hur du än gör.
Det är fr.a. kvicksilver som förekommer i Sverige, och ju närmare industrier du är desto större är risken.

Men dosen gör giftet.
Det är en sak att dricka vatten någon enstaka gång, och en helt annan sak att ha samma vatten som daglig vattenkälla.

De flesta sjöar och vattendrag kan man hitta analyser från, men att tolka informationen är inte jätteenkelt om man inte är expert och även om man kan tolka så är det ändå en fråga om kvantitet.
Det borde dock inte vara några större problem att söka upp förorenade platser i området. Om det finns något särskilt förorenat område bör du hitta det ganska enkelt. I och med att det inte står någonting uppenbart om detta på din länk så kan man anta att det inte finns något sådant.

Jag tror du kan du kan dricka vattnet utan att oroa dig. Det är ju en kort vandring.
Undvik platser nära bebyggelse/industri/jordbruk. Ta klart rinnande vatten. Rör inte upp bottensediment.
Jag ser dock att du har ett gammalt flygfält efter leden. Jag hade undvikit att ta vatten i närområdet.

När det kommer till bakterier, virus och annat otyg så fixar du det med filter.
Jag rekommenderar sawyer mini eller sawyer micro. Om du enbart tar "rent" vatten så är inte rengöringen något större problem.
Backspola (med filtrerat vatten) omedelbart om det börjar gå trögt, och ha som vana att göra det på kvällen oavsett om det "behövs" eller inte.

Katadyn BeFree avlägsnar:​

99,999% av alla bakterier, 99,999% av alla parasiter, microplaster och reducerar kemikalier

men tveksamt om det avlägsnar virus. 10 mikronfilter.

När det kommer till bakterier, virus och annat otyg så fixar du det med filter.

Slarvigt uttryckt.
Jag avsåg annat än föroreningar, och inte virus specifikt.

Det är i stort sett inga filter på marknaden som filtrerar bort virus.
MSR och Sawyer har varsin modell men de är dyra.

Men virus är närmast (men inte helt såklart) en ickefråga i vandringssammanhang i Sverige.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg