Köpa digital kompaktkamera

Hej,
behöver hjälp med att köpa en digital komptaktkamera.

Krav:
- "snabb slutartid" eller vad det kallas på en digitalkamera, de jag lånat från kompisar upplever jag vara väldigt långsamma, ofta hinner motivet röra på sig eller ändra läge innan bilden tas
- kunna filma lite (ej några kvalitetskrav)
- liten och smidig
- gärna kunna ta flera bilder i snabb följd
- behöver inte vara superbillig

Tack för er input!
 
Det finns lite

för många modeller att välja på och du skulle sannolikt bli nöjd med rätt många av dem.

Jag har haft ett par olika och kan i första hand rekommendera någon ur Canons Ixus-serie t ex 970 eller den lite mer avancerade Canon Powershot G9.

http://www.cyberphoto.se/ har en bra hemsida och jag har varit nöjd med deras kundsupport.

Tre bra råd oavsett vilken du väljer är att köpa ett stort minneskort och ett extra batteri samt en bra väska t ex LowePro Apex 10.

Thure
 
Olympus

Med snabb slutartid menar du antagligen snabb uppstartstid och med liten och smidig är det antagligen en kompaktkamera du är ute efter.
Efter att ha förstört en iPod och en Canon Ixus under ett regnväder i Spanien skulle jag, om jag skulle köpa en kompaktkamera idag valt en med allväderskydd. Olympus har en del modeller som är vattentäta ner till 10 meters djup, klarar fall från ett par meter osv. Det är deras SW modeller.
Här kan du läsa mer om dem
http://www.olympus.se/consumer/29_191.htm
Men det finns många andra bra val...
 
Hej,
behöver hjälp med att köpa en digital komptaktkamera.

Krav:
- "snabb slutartid" eller vad det kallas på en digitalkamera, de jag lånat från kompisar upplever jag vara väldigt långsamma, ofta hinner motivet röra på sig eller ändra läge innan bilden tas
- kunna filma lite (ej några kvalitetskrav)
- liten och smidig
- gärna kunna ta flera bilder i snabb följd
- behöver inte vara superbillig

Tack för er input!

Som alltid när en kamera skall köpas, vad har man tänkt fota? Familjens julfirande eller skogsnornan... Långzoom eller inte? Jag själv köpte en Sony DSC-H1 för tre år sedan och är fortfarande väldigt nöjd. det enda jag saknar är ett bättre vidvinkel men det går att komplettera med en tillsats. Nästa steg upp skulle isåfall vara en systemkamera men jag vill inte börja bära på olika objektiv igen (gjort de tidigare). Skulle jag köpa kamera idag skulle jag kanske kika på Canon S2 IS. Bättre ljudupptagning än min och möjlighet att zooma under filmningen.

Vet inte om du blev hjälpt av detta men tänk vidare och fråga, läs tester och slutligen, köp det du tror du vill ha.

roland
 
Canon är kanon!

Hej,
behöver hjälp med att köpa en digital komptaktkamera.

Krav:
- "snabb slutartid" eller vad det kallas på en digitalkamera, de jag lånat från kompisar upplever jag vara väldigt långsamma, ofta hinner motivet röra på sig eller ändra läge innan bilden tas
- kunna filma lite (ej några kvalitetskrav)
- liten och smidig
- gärna kunna ta flera bilder i snabb följd
- behöver inte vara superbillig

Tack för er input!
Canons Ixus-serie uppfyller de krav du ställer! Finns billiga och dyrare modeller bara att välja! Finns även massor av tillbehör om man vill!
Har själv mycket goda erfareheter av Canon Ixus, rekommenderas!

/Lars
 
Hej,
tack för era tips. Jag har kikat lite på Cyberphoto (bra site!) och har några frågor.

- Hänger inte med på skillnaderna mellan IXUS 960 och 970?
- Svårt att få uppfattning om Powershots storlek. Har släpat stor systemkamera i alla år och vill nu ha ngt litet. Hur liten är den i jämförelse med IXUS?
- "Bästa" IXUS:en på marknaden just nu har modelbeteckning....?

Syfte med kameran är inte landskapsbilder utan snarare aktiviteter med vänner, dvs friluftsliv som klättring och paddling, festbilder, familj och barn. Dvs mkt rörliga motiv och snarare närbilder än långdistans.

/Pia.
 
Hej,
tack för era tips. Jag har kikat lite på Cyberphoto (bra site!) och har några frågor.

- Hänger inte med på skillnaderna mellan IXUS 960 och 970?
- Svårt att få uppfattning om Powershots storlek. Har släpat stor systemkamera i alla år och vill nu ha ngt litet. Hur liten är den i jämförelse med IXUS?
- "Bästa" IXUS:en på marknaden just nu har modelbeteckning....?

Syfte med kameran är inte landskapsbilder utan snarare aktiviteter med vänner, dvs friluftsliv som klättring och paddling, festbilder, familj och barn. Dvs mkt rörliga motiv och snarare närbilder än långdistans.

/Pia.

Om du väljer fliken "Tekniska data" kan du jämföra två kameror sida vid sida. Det skiljer lite megapixlar, sensorstorlek, närgräns, zoomomfång exponeringsalternativ etc på Ixusarna du nämnde.
Powershot är lite större, står i jömförelsen. Provkänn, en liten kamera kan vara svårare att hålla ordentligt, helt personberoende.
Jag har en PS620, nöjd med både storlek och bildkvalitet.
Ska du paddla o ha den i friluftslivet ska du nog oxå titta på Olympusen SW som rekommenderades tidigare.
Men eftersom de flesta moderna välrenommerade kameratillverkarna gör ungefär lika bra jobb så får du nog acceptera att du måste välja, det finns nog ingen "bästa". Cyberphotos hemsida är ett bra ställe, de har ju även testbilder från olika kameror.
Snabb uppstartstid är viktigt, vilket du märkt, jag personligen vill oxå ha manuell exponeringsmöjlighet och spotmätning. Övriga familjen kör på programautomatik och tar lika bra bilder ;-)


Mikael
 
De flesta "kompaktkamror"

saknar tillräcklig vidvinkel, optisk sökare, LDCn drar batterier. Min Pentax Optio tecknar runt på nära håll. Men är sköljsäker. Slö i starten....
//J
 
[QUOTEflow;356973]Hej,
- Hänger inte med på skillnaderna mellan IXUS 960 och 970?
- Svårt att få uppfattning om Powershots storlek. Har släpat stor systemkamera i alla år och vill nu ha ngt litet. Hur liten är den i jämförelse med IXUS?
[/QUOTE]

Ixus 960 - 12 Mpixel - 3,7x optisk zoom (36-133mm)

Ixus 970 - 10Mpixel - 5 ggr zoom - Förbättrad optisk bildstabilisering, 4 steg - Förbättrad AF, klarar 1 steg mörkare än tidigare modeller

Cyperphoto sätter toppklass på 960 men inte 970. Skulle tro att detta beror på att 960 har bättre optisk kvalitet.

Själv har jag en föregångare Ixus 900 som optiskt är lite vassare än mina barns Ixus 850. Bäst vet jag inte vilken som är men förmodligen skulle jag idag välja 960 eller möjligen Powershot G9 som är lite kantigare i fickan än Ixus.

En del skulle säkert anmärka på att det finns vidvinkligare modeller än ovanstående men ofta förlorar man en del optisk kvalitet totalt på att välja en kompaktkamera med ett zoomobjektiv som har vidvinkligare optik. Optisk sökare har jag svårt att vara utan.

Thure
 
Olympus SW rekomenderas.

Har själv en 790 SW och är mycket nöjd med den.
Tar givetvis inte lika bra bilder som min Fuji 6500FD men är å andra sidan stötskyddad för fall upp till1,5 m och vattentät till 3 m djup och betydligt nimmare att ta med sig.

Som någon annan redan påpekat, det finns nog ingen som är "bäst". Snarare är det väl så att det finns de som är bättre eller sämre på respektive område. Livet är som bekant en kompromiss...


Lycka till i letandet!

/Ola.
 
Det finns ju en hel uppsjö av modeller och i dag är de flesta rätt hyfsade. Och med det menar jag att de flesta normalanvändare i praktiken inte kommer se skillnad på bilderna även om det t ex på högre isotal (högre ljuskänslighet) kan variera en del. Att tänka på är att "fler megapixlar" inte med nödvändighet är något bättre för kompaktkameror. Det är snarare tvärtom.
Canons modeller är i regel fina och ger bra resultat. Två andra som räknas till de bättre är Sigma DP-1 och Ricoh GR2 digital. De är dock rätt dyra och börjar man snacka 5-7000 så skulle jag hellre rekommendera en systemkamera. Den nya Olympus E420 med "pannkaksobjektivet" är t ex inte så mycket större än en Canon G9, men ger betydligt bättre resultat på höga iso-tal (och kostar inte så mycket mer).
När det gäller snabbheten som du efterlyser så antar jag att du snarare menar "shutter-lag", dvs hur lång tid det tar från det att du trycker ner knappen till dess att bilden tas. Där har jag tyvärr dåliga erfarenheter från digitalkompakter och ingen jag testat har varit särskilt snabb. Särskilt inte i jämförelse med en systemkamera. Tyvärr så har kameratillverkarna prioriterat "många megapixlar" eftersom det säljer (även om det för bildkvaliteten ofta är kontraproduktivt när det gäller kompakter). Actionfoto med digitalkompakter är alltså inte så lätt men för enklare typer av bilder och som en kamera att alltid ha med sig så finns det mycket att välja på. Själv har jag en Samsung NV8 som ger riktigt bra resultat på lägre iso-tal men som också tyvärr är rätt långsam. Dock liten och smidig så den ständigt kan ligga i fickan.
Om du hittar nån modell du vill fördjupa dig lite mer i är dpreview bra http://www.dpreview.com/
Det är nog få som har koll på hela utbudet eftersom det förändras så snabbt så det bästa är att läsa tester och kolla testbilder.

Lycka till
/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3
brigas köpa kvalitet! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.