Var köpa polerpasta/strigelpasta ?

Urmakare och juvelerare har massa olika. På ebay hittar du det mesta.
Varför inte köra med diamantpasta. Då får du reda på vilken micron du jobbar med också, kan ju vara kul. Just diamantpasta i mängder vet jag finns billigt på ebay.

/M

Ps. Den du länkar till har jag. Använder bara den gröna/fina. Resten tas med sandpapper eller sten. Ds
 
Tack för tipsen MAW.

Diamantpasta har jag aldrig hört tals om förut. Vilken micron bör man använda efter 1500 grit papper ?
Det finns inga "bör". I princip kan du gå ned till 124K strävhet. Lite overkill kanske ;).

Personligen anser jag att allt efter 8K är slöseri med tiden. Jag kör till vardags med Spyderco Sharpmaker. Stenarna ligger på 600, 1200 och runt 2200 (enligt vad som hävdas på sistone). När jag en gång pratade med Sal Glesser så nämnde han dock att de låg på 800, 1200 och 2200. Frågan är vad som är korrekt.

Hur som helst. Det funkar alldeles utmärkt för mig att köra på dessa tre strävheter och avsluta på strigel mättad med Tormeks slippasta. Den ligger på 3 micron och lämnar en i det närmaste polerad egg. Vill man ha ännu mer glans så går man ned på diamantpastor eller aerosoler på under 1 micron. Det finns sådana som går ned till 0,25 micron.

Det har på sistone blivit inne att köra på japanska naturstenar (eller som nördarna skriver: Jnats). Det diskuteras till höger och vänster det bästa märket, strävheten, mjukheten i stenen, hur bladet känns på stenen och gu vet vad. Många av de som slipar sina kolstålsknivar i vitt, blått eller Super (japanska kolstål) snackar sig varma för kombinationen Jnats och dessa stålsorter. Helst skall stenen vara upptagen i en hittills okänd gruva under Fujibergets dimhöljda sluttningar och därpå lämnad till en i lotusställning sittande mytologisk japan som under mumlande av diverse besvärjelser gnider på ett knivblad i månskenets sista strålar.

De största nördarna spenderar veckor, månader och år på att lära sig frihandslipning. När de anser sig vara värdiga så slipar de fram en ytterst tunn egg på sin kolstålare. Inte sällan ligger en sådan egg på mellan 8-12 grader sammanlagt. I det här läget handlar det inte längre om att få fram en funktionell egg utan en skrytegg som täljer enskilda hårstrån. Många ggr måste jag skratta åt allt detta eftersom det i räcker med ett enda skär för att fullständigt ruinera den här graden av skärpa. Med tanke på att de kanske spenderat en hel eftermiddag åt detta så ter sig hela situationen ganska komisk :).

Vad vill jag säga med denna textbarriär? Förmodligen att allting skall göras med måtta och att den gyllene medelvägen är ingen dum väg att vandra ;).

~Paul~
 
Finns det nån "vanlig järnhandel" nuförtiden?

(Sorry för OT, men jag drabbades av barndomsnostalgi då man fick följa med pappa på Lagerqvists järn i Uppsala... DET var järnhandel det)
 
Ska man höfta lite på lämpliga slipgrovlekar så tycker jag att ~250 ~1000 och ~2000 till ~2500 är bra och sen någon form av fin polerpasta. Då har man verkligen möjlighet till allt. Vanligt vis så använder jag mest 600 diamant och den där gröna polerpastan (som ingen i världen verkar veta micronen på. Vem bryr sig egentligen? Jag, lite, för jag är lite tvångig emellanåt) till underhåll. Ett helt perfekt fältbryne är en liten 600 diamant typ dmt 4" med läder limmat på baksidan inarbetat med grön pasta enligt länken ovan. I det läget går det ju inte med flytande...
Har precis beställt en fällkniven d4 till samma ändamål för att få ner vikten.
Paul, du inkluderar väl inte diamantstavarna i din grovlekar ovan? De har jag hört ligger på allt mellan 250 och 600....ingen riktigt ordning på uppgifterna kring spydercos grovlekar.
Förresten, jag har byggt den där sharpmaker-inspirerade slipen nu, med steglös vinkel och 8" diasharp stenar. Ska försöka få upp en bild senare.

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
e98og Var köpa oljelykta? Utrustning allmänt 2
Scout^ Tvättpåse?! - Var köpa? Utrustning allmänt 3
bergholm Var köpa Haglöfs utanför Sverige? Utrustning allmänt 7
Brune Var köpa Johnson & Johnson tejp Utrustning allmänt 1
Håkan K Var köpa Polar S710? Utrustning allmänt 1
sergei Var kan köpa vindskydd Utrustning allmänt 10
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 65
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
Bwana Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"? Utrustning allmänt 81
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.