Var gör ni av allt?

Från en annan tråd...

Cykling skall vara roligt. Jag trivs med ändamålsenliga cyklar. Jag tycker att 8 egna cyklar är någon sorts minimum.

Har alla inbitna utsidemänniskor en egen större lagerlokal på bakgården, eller hur bär ni er åt?
Hur förvarar man ett halvdussin cyklar, tre-fyra kajaker, ett tiotal par skidor samt ett antal kompletta klätter- skridsko- fiske- och dykutrustningar?

Ja förutom den mer generella friluftsutrustningen då. Tälten, ryggsäckarna, skalplaggen, sovsäckarna (som givetvis inte skall förvaras i påsen utan fritt hängande)

Dessutom ska man ha något utrymme att sitta och sy, snida, skruva och bocka ihop sina hemmabyggen.

Kan man leva ett ändamålsenligt friluftsliv utan att bo ensam i en hel herrgård?
 
Ja, det är ett problem. Nu ligger en havskajak hos brorsan som har hus. Förrådet nere i källaren ( som vi tyckte var så stort och fint när vi flyttade in... ) är knökfullt och nära bristningsgränsen... Men vi kollar på hus, för nån annan lösning ser vi nog inte...
 
Snälla människor ger plats åt kajaker vid vattnet, cyklar och annan bråte staplas bildligen i backar i garderoben som nu inte går att komma in i dessvärre. Lösning är på G :)

// Jocke
 
Husdrömmar...

Ja... alla prylar svämmar över... har en tvåa på 70kvm inget förråd, så det står 3 cyklar inne i lägenheten... på vinden vågar man ju inte ställa alltför dyra prylar... så just nu väller det över och man hittar inte alltid när man letar... ett riktigt jobbigt i-landsproblem...

Men lösning är på gång... tjejen går sista halvåret på konstfack så förhoppningsvis har hon jobb i vår... och då blir det hus... gärna ett med ett stort garage, med plats för allt man samlat på sig... då blir det nog varsin kajak också... bilen får stå ute...

Thomas
 
Förrådshotell

Där jag bor finns det förrådshotell för dom som har trångt hemma p.g.a. för mycket skrymmande saker
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=288750

http://www.kopparcronan.se/

http://www.vasteras-expressbyra.se/lager.html

På 2 kvadratmeter får man (jag) nog in alla skidor och skridskoprylar sommartid och alla kanotprylar (utom kanoten) + tält och sovsäckar vintertid.

Det skulle förvåna mig om det inte finns förrådshotell på andra order med, annars är det ett gratistips på affärsidé.
Edit: Jag tältar inte vintertid

Per Brune
 
Senast ändrad:
Personligen har jag gott om plats, även med hänsyn till de relativt utrymmeskrävande prylarna. Utöver mina friluftsintressen har jag dessutom andra intressen...

Dock kan jag ju konstatera att det likafullt kan bli ett problem snarare än lösningen, med en stor fastighet. Det går ju inte att komma ifrån att det tar mer tid att sköta ett hus än en lägenhet.

Med andra ord skulle man alltså utöver sina prylar behöva ett STORT hus, jämte fastighetskskötare och materialförvaltare, för att själv hinna nöta ordentligt på sina prylar. Dessa mål ter sig dock rätt otidsenliga i dagens samhälle och med de klimatförbättringar och globala "tillväxtproblem" som känns aktuella.

Rätt lösning är därför snarare att prioritera, samt att less is more, eller nåt...

PS. Ovan nämnda 2 kvm känns dock som den framtida, minimalistiska visionen...
 

avslutad210712

Gäst
Fördel om man har ett gäng ungar som flyttar hemifrån :)

Flyttkartonger rymmer sovsäckar och liknande utan att de behöver vara komprimerade och sen kan man stapla kartongerna på varandra.
 
Från en annan tråd...

Har alla inbitna utsidemänniskor en egen större lagerlokal på bakgården, eller hur bär ni er åt?
Hur förvarar man ett halvdussin cyklar, tre-fyra kajaker, ett tiotal par skidor samt ett antal kompletta klätter- skridsko- fiske- och dykutrustningar?

Ja förutom den mer generella friluftsutrustningen då. Tälten, ryggsäckarna, skalplaggen, sovsäckarna (som givetvis inte skall förvaras i påsen utan fritt hängande)

()klipp)

Ja, har ingen aning faktiskt, men en cykel, tre par skidor och några ryggsäckar m m går bra i en vanlig lägenhet. Kajak har man lämpligen på kajakklubben (motsvarande) om man bor i stan, annars är väl garaget ett bra tips :).


//J
 
Ämnet är kanske

lite känsligt p g a stöldrisk vid förvaring av dyra prylar på ställen som försäkringsbolagen har synpunkter på.

Men å andra sidan så ger ju försäkringsbolagen så dåliga villkor på utrustning som har några år på nacken att det kanske inte spelar någon roll.

Viktigt är att prylarna är lättillgängliga och att man lagar dem så fort man hinner så att de är redo för nästa utflykt.

Vi har löst tillgängligheten på olika sätt genom åren. I

På den tiden vi bodde i lägenhet hyrde jag ett stort eget källarförråd (drygt 10 m2) bakom en anonym och låst plåtdörr. Det rymde rätt mycket men inte icke fällbara kajaker. Tur att det fanns kanotplatser att få tag i (hustrun var ansvarig för fördelningen av kanotplatser på klubben)

Innan vi fick barn hade vi ett främre förråd i källaren för de prylar vi använde ofta och ett bakre för ickesäsongsgrejor. Kajaker hade vi innan vi skaffade en högbyggd bil hängande i garagetaket ,bara att hala ned direkt på biltaket och iväg.

Nu med tre barn och många vuxen och barncyklar mm i garaget samt att de tidigare förråden används som sovrum etc så har vi sällanprylarna på vinden och har ett par förrådshyllor (Ikeas Ivar?) på hjul i garaget intill arbetsbänken. Många av cyklarna hänger på krokar i garagetaket.

Thure
 
Utrymmen...

Från en annan tråd...



Har alla inbitna utsidemänniskor en egen större lagerlokal på bakgården, eller hur bär ni er åt?
Hur förvarar man ett halvdussin cyklar, tre-fyra kajaker, ett tiotal par skidor samt ett antal kompletta klätter- skridsko- fiske- och dykutrustningar?

Ja förutom den mer generella friluftsutrustningen då. Tälten, ryggsäckarna, skalplaggen, sovsäckarna (som givetvis inte skall förvaras i påsen utan fritt hängande)

Dessutom ska man ha något utrymme att sitta och sy, snida, skruva och bocka ihop sina hemmabyggen.

Kan man leva ett ändamålsenligt friluftsliv utan att bo ensam i en hel herrgård?
Det är väl som med det mesta här i livet.Man får prioritera,Vissa saker går inte att göra och hinns inte med,men är man en rastlös själ som inte kan sitta still och är beroende av upplevelsekickar den ena efter den andra,kanske man skulle lägga lite utrymme i livet för lite terapi....Jag bor i en liten etta,har inga problem med min utrustning,och utrymmen.. Handlar bara om att prioritera som man vill..och inse att prylar i överflöd är varken bra eller gör dig lycklig,så även med äventyr,blir det för mycket,så finns det en orsak till det....och dom orsakerna brukar sällan vara smickrande,kanske därför många inte orkar att ta tag i dessa saker.....Nu har jag snackat tillräckligt med skit!! Mvh.eurropa12..."ler"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Bwana Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"? Utrustning allmänt 81
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...