Köpa och sälja begagnat säkert år 2022?

Hej på er!
Jag söker matnyttiga tips om hur man säkert kan handla begagnad friluftsutrustning på nätet nu för tiden?
Jag bor en bit ut på landet så är oftast långt att åka om jag skall hämta någonting, därav sker många köp/sälj med postförsändelse.
Hur gör man sådana köp/sälj säkert? Blivit lurad någon gång och vill inte uppleva det igen.

Tack på förhand
 
Blocketpaketet funkade så här sist jag snvände det: Köparen betalar paketet + vara men har sedan en viss tid på sig att "reklamera", säljaren får pengarna först när tiden löpt ut och köpet får anses godkänt.

//J
 
Att handla med personer som har registrerade sökbara mobilnummer är också en lite ökad säkerhet. Känns magkänslan fel så kan man också avstå affär. Man har inte skyldighet att sälja till vem som helst.

/Patrik
 
Kanske skulle Utsidan kunna införa verifiering med BankID för att annonsera på köp & sälj? Då finns möjlighet att permanent banna folk som utför bedrägerier.
 
Jag brukar föreslå att jag betalar halva summan innan paketet skickas och halva när jag fått det så att vi delar på transportrisken. E-bay är bra om man handlar från annat land de har försäkring som skyddar köparen.

Thure
 
Att handla med personer som har registrerade sökbara mobilnummer är också en lite ökad säkerhet. Känns magkänslan fel så kan man också avstå affär. Man har inte skyldighet att sälja till vem som helst.

/Patrik
Det är inte många som har sökbara telefonnummer numera, inklusive min familj och släkt, tog bort det för snart 10 år sedan. Tror knappt någon av mina vänner har det heller?
Jag handlar en del på Blocket, kan inte minnas att någon haft sökbart nummer de senaste åren. Swishar alltid och har som tur är inte blivit "blåst" än.
 
Det är inte många som har sökbara telefonnummer numera, inklusive min familj och släkt, tog bort det för snart 10 år sedan. Tror knappt någon av mina vänner har det heller?
Jag handlar en del på Blocket, kan inte minnas att någon haft sökbart nummer de senaste åren. Swishar alltid och har som tur är inte blivit "blåst" än.

Ringer personen man gör affär med från det nummer man swishar till/från så är det ju en spårbarhet. Blandas ett tredje nummer in kan det vara en varningsklocka för bedrägeri, även om det inte måste vara så, men kan vara så.
Var och en väljer själv sitt nummers synlighet i söktjänster.

/Patrik
 
Det är förstås off topic men intressant. Hur tar man bort sökbarheten på sitt mobilnummer? Mitt går att googla på. Kanske en förklaring på alla störande telefonsäljare som ringer trots nix på tfn etc?

Thure
 
Ringer personen man gör affär med från det nummer man swishar till/från så är det ju en spårbarhet. Blandas ett tredje nummer in kan det vara en varningsklocka för bedrägeri, även om det inte måste vara så, men kan vara så.
Var och en väljer själv sitt nummers synlighet i söktjänster.

/Patrik
Mycket sällan jag pratar i telefon med någon säljare och på Blocket skriver vi till varandra.
 
Kanske skulle Utsidan kunna införa verifiering med BankID för att annonsera på köp & sälj? Då finns möjlighet att permanent banna folk som utför bedrägerier.

Det där införde Happyride.se men tyvärr stoppar det inte de som skiter i att de blir identifierade.
De kör vidare med sina bedrägerier och om de permanentbannas så ses det nog mest som ett tillfälligt farthinder.
 
Det är förstås off topic men intressant. Hur tar man bort sökbarheten på sitt mobilnummer? Mitt går att googla på. Kanske en förklaring på alla störande telefonsäljare som ringer trots nix på tfn etc?

Thure
Kontakta din operatör att du vill ha hemligt nummer, det kostar inget. Sedan telefonförsäljare eller andra obskyra IT bluffare började göra intrång i vår personliga integritet genom mobil eller telefonen är det enda möjligheten att reducera dessa problem. Du väljer sedan själv till vem du lämnar dina nummer och var försiktig att registrera eller publicera dem på öppna internetsidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3
brigas köpa kvalitet! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.