Lätta och vattentäta gympaskor

Hej!

Jag behöver ett par vattentäta skor för diverse ute-aktiviteter. De ska också vara mycket lätta. Några tips?

Jag avskyr kängor och tunga skor. Har aldrig vrickat fötterna och planerar inte att göra det heller.

Så, vad finns det för bra vattentäta vanliga gympaskor typ? Såg en annan tråd om lätta vandringsskor, men då var det ett specifikt krav att de inte skulle vara Goretex. Finns det någon anledning att inte välja Goretex för detta?
 
Orsaken till att de flesta här på forumet är så emot NN-tex är att de anses vara svåra att torka och har dålig utluftning...

MEN: Jag håller inte med! Jag har gore-tex på både mina låga 'utedojor' samt mina kängor, och har aldrig blivit sådär plaskvåt som folk är rädda för. Tankesättet "Blöt blir du oavsett, du måste ha något som torkar fort" ger jag inget för.

För att citera Gunn-vald i en annan tråd här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=580976#post580976

Men det är mina fem öre. Jag har Merrell på mina dojor, väldigt nöjd. Kanske inte så lätta, men jag har inte lagt ner altför många kronor på mina.

(",)
 
Jag har gore-tex på både mina låga 'utedojor' samt mina kängor, och har aldrig blivit sådär plaskvåt som folk är rädda för.

Du har med andra ord aldrig haft oturen att t.ex. trampa ner i en "övervuxen vattenfylld grop" i marken. Sån tur har inte jag haft. En gång gick ner ner mig till knät.
 
En nackdel

med såna här pjäxor/kängor/skor är att odören kan bli väldigt besvärande jämfört med läderskor/kängor utan membran. Mina problem med detta har minskat men inte försvunnit sedan jag frekvent använder elektriska skotorkare inne i skorna/pjäxorna.

Ullstrumpor och sockor minskar odören jämfört med syntet.

Thure
 
Jag är inne på mitt tredje par Salomon XA Pro 3D gtx. Jag bara älskar dem. Det är trailskor, så tanken är att man ska kunna springa i dem, men det brukar jag sällan göra. Däremot har jag vandrat i fjällen och gjort anmarscher i dem. Det är bra att ha gtx om det är lite vått i markerna, men om man trampar ned i en pöl upp till knäna hjälper det ju inte, men det gör inte en känga heller för den delen. Snabbindingen är super.

Några negativa saker är dock att membranet nöts ganska snabbt på vissa ställen samt att om det är varmt så blir det lätt väl svettigt.

Mvh /Joel
 
Hej!

Jag behöver ett par vattentäta skor för diverse ute-aktiviteter. De ska också vara mycket lätta. Några tips?

Jag avskyr kängor och tunga skor. Har aldrig vrickat fötterna och planerar inte att göra det heller.

Så, vad finns det för bra vattentäta vanliga gympaskor typ? Såg en annan tråd om lätta vandringsskor, men då var det ett specifikt krav att de inte skulle vara Goretex. Finns det någon anledning att inte välja Goretex för detta?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MERRELLEMBARKGLOVEGTX 260 gram och goretex. Jag tycker goretex fungerar väldigt bra som dagsturs, trädgårds, gå till affären i regn skor men Gore Tex är "guaranteed to keep you wet" vid längre turer. Det finns texstrumpor som är ganska ok och som det finns en rimlig chans att torka (på ena sidan). Annars finns det dessa som verkar intressanta http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MERRELLSONICGLOVESOFTSHELL då kan man gå med halvblöta fötter. "Gå med blöta fötter" dessa ord kommer sannolikt röra upp en åsiktsstorm bland "det går inte" folket men ta ett par djupa andetag och läs om Andrew Skurka (http://andrewskurka.com/2012/three-season-sock-systems/) innan ni säger att det inte går... Mannen har sannolikt vandrat mer än någon person i Sverige gjort i modern tid så han har en viss erfarenhet.

Lycka till med valen.
 
Du har med andra ord aldrig haft oturen att t.ex. trampa ner i en "övervuxen vattenfylld grop" i marken. Sån tur har inte jag haft. En gång gick ner ner mig till knät.

Jo, jag har trampat ner mig rätt så rejält (inte med lågskorna då självklart, bara de höga)...

Men: Med kängorna på och byxorna ordentligt fästa nertill så har det inte varit några problem. Inte på ett eller två 'nertramp', då måste jag ju stå kvar nere i vätan och det har jag då aldrig upplevt.

Men, det är min mening och erfarenhet. Intill mina gtx-kängor gör mig besviken (inte hänt än på 4 år) så svär jag till de. :)
 
Men nu efterfrågades lätta skor, inte kängor.

Och jag tror ju inte att ett par kängor i läder hade fungerat sämre i en sån situation.

Men problemet med låga skor är just det att det går att få in vatten på fler sätt än genom skons hölje, och då är det en nackdel med ett membran för det gör att skon torkar långsammare.
 
Jag har ett par väldigt lätta inov8 kängor med goretex. Gtx 390(?) där siffrorna står för vilken i gram. Kan rekommendera om man kan leva ned tex-material.

Från mobilen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.