Lätta & allround Moraknivar

myggan i tältet; sa:
1. Vilka bra alternativ för utelivet finns till "2000" bland Moraknivar? "740"; "Clipper"; andra?

2. Viktuppgifter saknas på Frosts Mora's sidor, men jag antar att "2000" inte är den allra lättaste
1. Den lättaste allroundmoran torde vara Frost's Mora Viking. Den väger 76g tillsammans med slidan. Endast kniven väger 60g.

Det som gör kniven så lätt är det hålrum som finns i det röda plasthandtaget. Där kan man med fördel förvara t ex en mindre tändare eller eldstål.

2. Den väger ungefär som genomsnittet men jag tycker inte att den är otymplig.

~Paul~
 
dePaul; sa:
1. Den lättaste allroundmoran torde vara Frost's Mora Viking. Den väger 76g tillsammans med slidan. Endast kniven väger 60g.

Det som gör kniven så lätt är det hålrum som finns i det röda plasthandtaget. Där kan man med fördel förvara t ex en mindre tändare eller eldstål.
~Paul~
Det var inte mycket. Inte 29kr på Classe heller. Tackar för upplysning!

Thomas
 
Frost slöjdknivar 906 och 920 torde komma nära, givetvis finns det träskaftsvarianter för nostalgikerna. När det gäller kniv är oftast vikten underordnad funktionen.

Go tur

[Ändrat av johankse 2007-01-24 kl 09:33]
 
johankse; sa:
Frost slöjdknivar 906 och 920 torde komma nära, givetvis finns det träskaftsvarianter för nostalgikerna. När det gäller kniv är oftast vikten underordnad funktionen.

Go tur

[Ändrat av johankse 2007-01-24 kl 09:33]

Jaja, bara det är mora så!


(Måste rycka in lite nu när Patric skolkar ett tag.)
 
Min morfar hade ett par moraknivar av gammal sort. De hade brunrött skaft eller till och med en med masurskaft. Skaftet var ordentligt nitat baktill och passformen på holken var mycket bra. Slidorna var gjord av pressad och lackad brun papp ( Eller nåt papplikt ) Saker från en tid när även den träskaftade moran tillverkades för hand. De hade alla laminerade blad. Jag har många morbröder och fick aldrig tag på nån av dessa. Däremot har jag en efter min far och en som min mormor gav mig som tillhört hennes egen mormors syster. Hon hade bara en kniv i sitt liv och ca hälften av bladet är nedslipat. Jag har också en som jag fick av min skolbusschafför på tidigt 70 tal och använde mycket som barn. Till slut har jag en som blev över efter konstsnickaren Teodor Rönning hemma i Digerberget sedan han gått bort. Alla är klenoder som bara ligger i mitt prylskåp bredvid sängen. Hittade jag en träskaftad mora av den här typen igen skulle jag tveklöst köpa den även om väl priset för sån kvalitet inte stämmer helt perfekt med Moras lågprisprofil. I den östjämtländska skogsbyggden är den här typen av gammaldags morakniv synonymt med arbetarklassens och allmogens knivinnehav.

Bosse
 
Jag använder mestadels en scoutkniv och kan rekommendera denna knivtyp. Den är mycket lätt och smidig och är dessutom försedd med en skyddande parerstång. Nackdelarna är desamma som fördelarna: den relativa litenheten gör att den inte ligger riktigt lika bra i handen som t ex Mora 2000, men då jag har ganska små händer upplever jag inga problem med det.
 
pacific; sa:
försedd med en skyddande parerstång. Nackdelarna är desamma som fördelarna: den relativa litenheten gör att den inte ligger riktigt lika bra i handen som t ex Mora 2000
Hade kniven varit några snäpp större så kan jag acceptera den här typen av parerstång men eftersom man ändå inte kan utsätta kniven för riktigt tunga arbeten så är det inte logiskt med denna våldsamt stora parerstång. Tycker att den är mest i vägen.

Dock håller jag med om att parerstång är för det mesta på sin plats, trots att många säger motsatsen. Men återigen; det beror på vilken typ av kniv det handlar om

Hm, du måste ha riktigt små händer. Personligen tycker jag att t o m Mora 2000 har ett litet handtag ;)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Hm, du måste ha riktigt små händer. Personligen tycker jag att t o m Mora 2000 har ett litet handtag ;)

~Paul~

Och du måste ha stora händer. Jag tycker personligen att Mora 2000 har ett lagom handtag.

Även mora 2000 har ju en form av glidskydd framåt, både med upphöjning och glidsäkert material. Jag själv föredrar helt klart skaft utan parerskydd på en jakt, fiske och friluftskniv men vill ha parerskydd på en renodlad bygg-arbets-verktygskniv. Min favorit är här Mora Eriksson 511 med konkurans av den nya Hultafors byggkniven.
Dubbel parerstång tycker jag hör hemma på tveeggade stridsknivar.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.