Lätta tält till tropisk miljö (hawaii)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Valen är enkla är resmålet brunt och gult går det bra med insektsskydd. Är det grönt kommer det att regna, ibland efter klockan. Komposten i botten på den tropiska djungeln är inte alltid kul att tälta på. Den brukar ha innevånare som inte brukar nämnas i semesterbrochyrerna.
På Hawaii har jag bara åkt bil, bott på Hotell och badat i hotellpolen. Men för en skogsvandring där skulle valet bli ett högre sovsystem än tält. Stort regntak lär behövas oxså. YMMV

Dragkedjelöst låter sådär i djungel. Jag skulle som minsta krav ha ett säkert skydd mot mygg, blodiglar och andra insekter. Sen att ligga direkt på marken kan ju som sagt vara lite blött.

Skickat från mobilen

Finns det här alternativet, med insektsskydd och bort från backen:

2040.jpg

http://www.huskygard.se/olshop/show-product.html?path=ALL&prod_id=2040

Raskesven

"Tälpinneskanalerna är geniala med sin "platta" aerodynamiska design, gör att tältet inte "fångar upp" vare sig vind eller regn. Dubbelsömmar ger extrem styrka. Tältet behöver endast två förankringsunkter för att stå. I kombination med öglorna på tältbågeskanalerna gör detta Vela I absolut stormsäkert,".

Står det om Vela I Extreme. Så ni tror det kommer läcka in och bli blött? Är inte så skinkig, tål regn men inte kyla. Och angående insekter så tänker att om jag håller mig inne i tältet slipper jag mygor och sånt. Kanske kan fixa karborband eller något om det inte finns på tältet så slipper jag kryp? :)

Habitat NX verkar också intressant till ett bättre pris. Verkar som att den väger mer och sen är det 2mans men det gör inte så mycket. Om den är mer värd att köpa enligt er?

Är väldigt tacksam för alla svar. Har ingen erfarenhet av sånt här så allt uppskattas!

Senast ändrad:
Tack för länken. Verkar bra alternativ med hammocks :)). Men det går inte att sitta i dom, bara ligga ? För låga för det?

Edit: kolla runt lite på olika hammocks verkar som att det går att även sitta i dom om man vill det.

Senast ändrad:
Wow. Verkar som bästa alternativet för mig! Men kollade lite i tråden du skickade och jag vågar inte ge mig på någon DIY hammock. Har gjort tidigare DIY projekt som slutat illa :p Så jag vill köpa en riktigt bra hammock som är passar tropisk och lite varmare miljö.

Mosquitohammocks Olive Jungle Hammock & Tarp verkar bra som länkandes i tråden

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips